תנ"ך - אמרת
אך־דבר־שפתים
עצה
וגבורה
למלחמה
עתה
על־מי
בטחת
כי
מרדת
בי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אָמַ֙רְתָּ֙
אַךְ־דְּבַר־שְׂפָתַ֔יִם
עֵצָ֥ה
וּגְבוּרָ֖ה
לַמִּלְחָמָ֑ה
עַתָּה֙
עַל־מִ֣י
בָטַ֔חְתָּ
כִּ֥י
מָרַ֖דְתָּ
בִּֽי:
(מלכים ב פרק יח פסוק כ)
אָמַרְתָּ
אַךְ־דְּבַר־שְׂפָתַיִם
עֵצָה
וּגְבוּרָה
לַמִּלְחָמָה
עַתָּה
עַל־מִי
בָטַחְתָּ
כִּי
מָרַדְתָּ
בִּי:
(מלכים ב פרק יח פסוק כ)
אמרת
אך־דבר־שפתים
עצה
וגבורה
למלחמה
עתה
על־מי
בטחת
כי
מרדת
בי:
(מלכים ב פרק יח פסוק כ)
אמרת
אך־דבר־שפתים
עצה
וגבורה
למלחמה
עתה
על־מי
בטחת
כי
מרדת
בי:
(מלכים ב פרק יח פסוק כ)
אֲמַרתָּא
בְּרַם
מַמלַל
סִפוָן
בְּמֵילַך
וּגבוּרָא
אַעֲבֵיד
קְרָבָא
כְּעַן
עַל
מַן
אִתרְחֵיצתָּא
אֲרֵי
מְרֵידתָּא
בִּי
:
אמרת
-
ג'
ראשי
פסוקים:
מ"ב
יח
,
כ;
יר'
מה
,
ג;
דה"ב
כה
,
יט.
אמרת
ג'
ראש'
פסוק'
אך
דבר
שפתים
אמרת
אוי
נא
לי
אמרת
הנה
הכית
.
אמרת
אך
דבר
שפתים
וגו'
-
אמרת
עד
הנה:
לא
אעבוד
למלך
אשור
-
אך
דבר
שפתים
היה;
כל
זמן
שלא
יצא
ממקומו
לבא
עליך
,
לא
הוצרכת
לעיצה
וגבורה
,
אבל
עכשיו
שיצא
ובא
,
עיצה
וגבורה
אתה
צריך
למלחמה
הזאת;
עתה
אמור:
על
מי
בטחת?
אמרת
אך
דבר
שפתים
-
עד
עכשיו
היית
אומר:
יי'
יצילינו
אם
יבא
מלך
אשור
עלינו;
אך
דבר
שפתים
הוא
זה
,
כלומר:
אין
באמירה
זו
ממש
,
אלא
עצה
וגבורה
אדם
צריך
למלחמה;
כך
פירש
רבי
מנחם
הזקן.
ורבינו
רבי
שלמה
פירש:
אמרת
עד
הנה:
לא
אעבוד
למלך
אשור;
אך
דבר
שפתים
היה;
כל
זמן
שלא
יצא
ממקומו
לבוא
עליך
,
לא
הוצרכת
לעיצה
וגבורה
,
אבל
עכשיו
שיצא
ונסע
ממקומו
ובא
,
עצה
וגבורה
אתה
צריך
למלחמה
הזאת;
עתה
אמור:
על
מי
בטחת?
אמרת
אך
דבר
שפתים
-
חשבת
להנצל
בדבר
שפתים
,
כלומר:
בתפלה;
אין
זה!
כי
אם
עצה
וגבורה
צריך
אדם
למלחמה;
כך
פרשו
אדוני
אבי
ז"ל.
והחכם
רבי
אברהם
אבן
עזרא
פירש
(יש'
לו
,
ה):
אמרת
לאנשים
כי
יש
לך
עצה
וגבורה
,
וזהו
דבר
שפתים;
והטעם
,
כי
גבורתך
בדבור
הוא
לבד.
ויונתן
תרגם:
"אמרת
ברם
בממלל
שפוון
במילך
וגבורה
אעביד
קרבא".
כי
מרדת
בי
-
שלא
נתן
מה
שהטיל
עליו
שנה
בשנה.
אמרת
אך
דבר
שפתים
הוא
עצה
וגבורה
-
שיתגבר
האדם
בו
למלחמה
,
רוצה
לומר
,
שבדבר
שפתיו
יסיר
מעליו
הנלחם
עמו
,
כמו
שעשית
אתה
ממני
,
ואחר
זה
יתחזק
ויתגבר
בעוזריו
לעמוד
כנגד
מי
שהיה
נלחם
עמו
,
עתה
על
מי
בטחת
שיעזרך
כי
מרדת
בי?
ולפי
שחשב
מלך
אשור
כי
בטח
חזקיה
במרדו
בו
על
מלך
מצרים
שיעזרהו
במלחמה
,
אמר
אליו:
הנה
בטחת
לך
על
משענת
חלוש;
כמו
משענת
הקנה
הרצוץ
,
כי
לא
די
שאי
אפשר
לאדם
להשען
בו
,
אבל
יזיק
לעצמו
בהשענו
בו
,
כי
הקנה
הרצוץ
יכנס
בכפו
ונקבה
,
כן
פרעה
מלך
מצרים
לכל
הבוטחים
עליו.
אמרת
אך
דבר
שפתים
וגו'
-
כלומר:
דיבור
חיצוני
לא
פנימי
,
לפי
ש'אמרת'
סוג
כולל
לשניהם;
וכן
דרך
העברי
על
הראוי
בהגיון
לחלק
השמות
המשותפים
כשירצו
לפרש
,
אבל
אין
זה
תמיד;
והכונה
בזה
,
כמו
שאמר
ארסטו
,
על
ענין
מבואר
האמתות
,
עד
שסכלות
גמורה
היא
לכל
חולק
עליו;
רוצה
לומר
שאמר:
ולא
יחלוק
בזה
שום
אדם
משכיל
,
אלא
אם
כן
היה
בדבורו
החיצוני.
ובישעיה
(לו
,
ה)
כתוב
"אמרתי"!?
והכל
נכון;
ואולם
לא
יהיה
אמרו
אך
דבר
שפתים
לחלק
שתוף
"אמרתי"
,
אבל
הטעם:
אמרתי:
שלשה
המה
שהם
ענינים
מועילים
לכל
מלחמה:
האחד
-
דבר
שפתים
כלומר:
טוב
הדבור
בטענות
נצוחיות
ומתק
אמרים.
והשני
-
עצה
,
דבור
הפנימי.
והשלישי
-
גבורה.
ואין
לחזקיה
ולכם
אחד
מאלה
,
לכן
על
מי
בטחת.