תנ"ך - וכי־תאמרון
אלי
אל־ה'
אלהינו
בטחנו
הלוא־הוא
אשר
הסיר
חזקיהו
את־במתיו
ואת־מזבחתיו
ויאמר
ליהודה
ולירושלם
לפני
המזבח
הזה
תשתחוו
בירושלם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְכִֽי־תֹאמְר֣וּן
אֵלַ֔י
אֶל־יְהוָ֥ה
אֱלֹהֵ֖ינוּ
בָּטָ֑חְנוּ
הֲלוֹא־ה֗וּא
אֲשֶׁ֨ר
הֵסִ֤יר
חִזְקִיָּ֙הוּ֙
אֶת־בָּמֹתָ֣יו
וְאֶת־מִזְבְּחֹתָ֔יו
וַיֹּ֤אמֶר
לִֽיהוּדָה֙
וְלִיר֣וּשָׁלִַ֔ם
לִפְנֵי֙
הַמִּזְבֵּ֣חַ
הַזֶּ֔ה
תִּֽשְׁתַּחֲו֖וּ
בִּירוּשָׁלִָֽם:
(מלכים ב פרק יח פסוק כב)
וְכִי־תֹאמְרוּן
אֵלַי
אֶל־יְהוָה
אֱלֹהֵינוּ
בָּטָחְנוּ
הֲלוֹא־הוּא
אֲשֶׁר
הֵסִיר
חִזְקִיָּהוּ
אֶת־בָּמֹתָיו
וְאֶת־מִזְבְּחֹתָיו
וַיֹּאמֶר
לִיהוּדָה
וְלִירוּשָׁלִַם
לִפְנֵי
הַמִּזְבֵּחַ
הַזֶּה
תִּשְׁתַּחֲווּ
בִּירוּשָׁלִָם:
(מלכים ב פרק יח פסוק כב)
וכי־תאמרון
אלי
אל־ה'
אלהינו
בטחנו
הלוא־הוא
אשר
הסיר
חזקיהו
את־במתיו
ואת־מזבחתיו
ויאמר
ליהודה
ולירושלם
לפני
המזבח
הזה
תשתחוו
בירושלם:
(מלכים ב פרק יח פסוק כב)
וכי־תאמרון
אלי
אל־יהוה
אלהינו
בטחנו
הלוא־הוא
אשר
הסיר
חזקיהו
את־במתיו
ואת־מזבחתיו
ויאמר
ליהודה
ולירושלם
לפני
המזבח
הזה
תשתחוו
בירושלם:
(מלכים ב פרק יח פסוק כב)
וַאֲרֵי
תֵימְרוּן
לִי
עַל
מֵימְרָא
דַייָ
אֱלָהַנָא
אִתרְחֵיצנָא
הֲלָא
הוּא
דְּאַעדִּי
חִזקִיָה
יָת
בָּמָתוֹהִי
וְיָת
אֵיגוֹרוֹהִי
וַאֲמַר
לֶאֱנָשׁ
יְהוּדָה
וּליָתְבֵי
יְרוּשׁלֶם
קֳדָם
מַדבְּחָא
הָדֵין
תִּסגְּדוּן
בִּירוּשׁלֶם
:
תאמרון
-
ט':
*בר'
לב
,
ה;
ש"א
יא
,
ט;
מ"ב
יח
,
כב;
יט
,
ו
,
י;
יש'
ח
,
יב;
לז
,
ו
,
י;
יר'
כא
,
ג.
אל
יי'
אלהינו
בטחנו
(לבטח
אל)
-
י"א
בלישנא
(המס"ג
מונה
רק
י'
מקרים
,
והוא
הנכון.
אפשר
שיש
סימני
מחיקה
באל"ף
במס"ק):
שו'
כ
,
לו;
מ"ב
יח
,
כב
,
ל;
יש'
לו
,
ז
,
טו;
יר'
ז
,
ד;
תה'
ד
,
ו;
לא
,
ז;
מש'
ג
,
ה;
קה'
ט
,
ד.
אל
יי'
אלהינו
בטחנו
-
כל
לשון
בטיחה
'על'
קרי
בר
מן
י':
שו'
כ
,
לו;
מ"ב
יח
,
כב
,
ל;
יש'
לו
,
ז
,
טו;
יר'
ז
,
ד;
תה'
ד
,
ו;
לא
,
ז;
מש'
ג
,
ה;
קה'
ט
,
ד.
הלוא
-
י"ז
מלא
בסיפרא:
ראה
מ"א
א
,
יא.
ולירושלם
-
ח':
מ"ב
יח
,
כב;
יש'
לו
,
ז;
מא
,
כז;
יר'
ד
,
ג
,
י
,
יא;
דה"ב
יא
,
יד;
לב
,
יב.
תאמרון
-
ט';
הלוא
-
י"ז
מל'
בסיפ';
ולירושלם
-
ח'.
הלא
הוא
אשר
הסיר
חזקיה
וגו'
-
יש
ללמוד
מכאן:
רב
שקה
ישראל
משומד
היה
,
שהיה
מודה
שהיה
הקדוש
ברוך
הוא
אלוה
,
אלא
שרצונו
בעבודה
זרה
(ראה
סנה'
ס
,
א).
אתם
אומרים:
אל
יי'
אלהינו
בטחנו
-
הלא
הוא
יי'
שהסיר
חזקיה
את
במותיו
,
שהקים
אחז
אביו
,
ויאמר
ליהודה
ולירושלם
"השמרו
לכם
פן
תעלו
עולותיכם
בכל
מקום
אשר
תראו"
(דב'
יב
,
יג)
,
כי
אם
לפני
מזבח
הזה
תשתחוו
,
ובו
תביאו
עולותיכם
וזבחיכם;
ומאחר
שעשה
לו
את
כל
הרעה
הזאת
,
האיך
יכולים
אתם
לבטוח
בו?
הלא
הוא
אשר
הסיר
-
כלומר:
כשהסיר
חזקיהו
ונתץ
המזבחות
,
לא
עשה
כי
אם
לכבודו
ולהנאתו
,
כדי
שיבואו
כולם
לירושלם;
כי
המזבחות
בכל
מקום
לשם
יי'
היו
,
וחזקיהו
הסירם
ונתצם;
איך
תחשבו
כי
יי'
יעזור
אותו
,
ואיך
תבטחו
עליו.
ליהודה
ולירושלם
-
כתרגומו:
"לאנשי
יהודה
וליתבי
ירושלם".
וכי
תאמרון
אלי
אל
יי'
אלהינו
בטחנו
שיצילנו
,
הלא
הוא
אשר
הסיר
חזקיהו
את
במותיו
ואת
מזבחותיו
,
אשר
היו
מקריבים
בהם
ליי'
,
ויאמר
ליהודה
ולירושלם
לפני
המזבח
הזה
לבד
תשתחוו
בירושלם
-
ואיך
יעזרהו
,
והוא
עשה
כנגדו
להשחית
במותיו
ומזבחותיו?
וכי
תאמרו
אלי
וגו'
-
תשובת
זה:
"ועתה
התערב
נא"
וגו'
(להלן
,
כג)
,
נמשך
עד
"ועתה
המבלעדי
יי'"
וגו'
(להלן
,
כה).