תנ"ך - וישמע
עליהם
חזקיהו
ויראם
את־כל־בית
נכתה
נכתו
את־הכסף
ואת־הזהב
ואת־הבשמים
ואת׀
שמן
הטוב
ואת
בית
כליו
ואת
כל־אשר
נמצא
באוצרתיו
לא־היה
דבר
אשר
לא־הראם
חזקיהו
בביתו
ובכל־ממשלתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁמַ֣ע
עֲלֵיהֶם֘
חִזְקִיָּהוּ֒
וַיַּרְאֵ֣ם
אֶת־כָּל־בֵּ֣ית
נְכֹתֹ֡ה
נְכֹת֡וֹ
אֶת־הַכֶּסֶף֩
וְאֶת־הַזָּהָ֨ב
וְאֶת־הַבְּשָׂמִ֜ים
וְאֵ֣ת׀
שֶׁ֣מֶן
הַטּ֗וֹב
וְאֵת֙
בֵּ֣ית
כֵּלָ֔יו
וְאֵ֛ת
כָּל־אֲשֶׁ֥ר
נִמְצָ֖א
בְּאוֹצְרֹתָ֑יו
לֹא־הָיָ֣ה
דָבָ֗ר
אֲ֠שֶׁר
לֹֽא־הֶרְאָ֧ם
חִזְקִיָּ֛הוּ
בְּבֵית֖וֹ
וּבְכָל־מֶמְשַׁלְתּֽוֹ:
(מלכים ב פרק כ פסוק יג)
וַיִּשְׁמַע
עֲלֵיהֶם
חִזְקִיָּהוּ
וַיַּרְאֵם
אֶת־כָּל־בֵּית
נְכֹתֹה
נְכֹתוֹ
אֶת־הַכֶּסֶף
וְאֶת־הַזָּהָב
וְאֶת־הַבְּשָׂמִים
וְאֵת׀
שֶׁמֶן
הַטּוֹב
וְאֵת
בֵּית
כֵּלָיו
וְאֵת
כָּל־אֲשֶׁר
נִמְצָא
בְּאוֹצְרֹתָיו
לֹא־הָיָה
דָבָר
אֲשֶׁר
לֹא־הֶרְאָם
חִזְקִיָּהוּ
בְּבֵיתוֹ
וּבְכָל־מֶמְשַׁלְתּוֹ:
(מלכים ב פרק כ פסוק יג)
וישמע
עליהם
חזקיהו
ויראם
את־כל־בית
נכתה
נכתו
את־הכסף
ואת־הזהב
ואת־הבשמים
ואת׀
שמן
הטוב
ואת
בית
כליו
ואת
כל־אשר
נמצא
באוצרתיו
לא־היה
דבר
אשר
לא־הראם
חזקיהו
בביתו
ובכל־ממשלתו:
(מלכים ב פרק כ פסוק יג)
וישמע
עליהם
חזקיהו
ויראם
את־כל־בית
נכתה
נכתו
את־הכסף
ואת־הזהב
ואת־הבשמים
ואת׀
שמן
הטוב
ואת
בית
כליו
ואת
כל־אשר
נמצא
באוצרתיו
לא־היה
דבר
אשר
לא־הראם
חזקיהו
בביתו
ובכל־ממשלתו:
(מלכים ב פרק כ פסוק יג)
וְקַבֵּיל
מִנְהוֹן
חִזקִיָה
וְאַחזִינוּן
יָת
כָּל
בֵּית
גִּנזוֹהִי
יָת
כַּספָּא
וְיָת
דַּהבָּא
וְיָת
בֻּסמָנַיָא
וְיָת
מִשׁחָא
טָבָא
וְיָת
בֵּית
מָנוֹהִי
וְיָת
כָּל
דְּאִשׁתְּכַח
בְּגִנזוֹהִי
לָא
הֲוָה
מִדָּעַם
דְּלָא
אַחזִינוּן
חִזקִיָה
בְּבֵיתֵיהּ
וּבכָל
שֻׁלטָנֵיהּ
:
ויראם
-
ג':
שו'
א
,
כה;
מ"ב
כ
,
יג;
יש'
לט
,
ב.
ואת
שמן
-
ז':
שמ'
לא
,
יא;
לה
,
יד
,
טו;
לט
,
לז
,
לח;
וי'
ח
,
ב;
מ"ב
כ
,
יג.
מלכים
וישמע
עליהם
חזקיהו.
ישעיהו
וישמח
עליהם.
סימנהון
שמעה
ותשמח
ציון
.
מלכים
באוצרתיו
כתב.
מוצא
רוח
מאוצרותיו
כתב.
ושארא
אצרתיו
כתב
.
וישמע
עליהם
-
ל';
נכתה
-
ו'
ק';
ואת
שמן
-
ז';
באוצרתיו
-
ל'
כת'
כן.
בית
נכתה
-
בית
גנזי
בשמיו
,
כמו
"נכאת...
ולוט"
(בר'
לז
,
כה).
ואת
שמן
הטוב
-
יש
פותרים:
שמן
המשחה;
ויש
אומרים:
שמן
בלסמון
שהיה
מצוי
בארץ
ישראל
,
שנאמר
ביחזקאל
"יהודה
וארץ
ישראל
המה
רוכליך
בחטי
מנית
ופנג"
(יח'
כז
,
יז);
וראיתי
בספר
יוסיפון
(ע' 155
):
'פנג'
הוא
אפרסמון
,
וגדל
ביריחו
,
ועל
שם
הריח
נקראת
'יריחו'.
לא
היה
דבר
-
אף
הארון
והלוחות
וספר
תורה.
בית
נכתה
-
בית
גנזי
בשמיו
,
כמו
"נכאת
וצרי
ולוט"
(בר'
לז
,
כה).
ואת
שמן
הטוב
-
יש
פותרין:
שמן
המשחה;
ויש
פותרין:
שמן
בלשמון
,
שהוא
מצוי
בארץ
ישראל
,
כמו
שנאמר
ביחזקאל
"יהודה
וארץ
ישראל
המה
רוכליך
בחיטי
מנית
ופנג"
(יח'
כז
,
יז);
וראיתי
בספר
יוסיפון
(ע' 155
):
'פנג'
הוא
אפרסמון
,
וגדל
ביריחו
,
ועל
שם
הריח
נקרא
'יריחו'.
וישמע
עליהם
-
כמו
'אליהם';
ו'על'
כמו
'אל'
רבים
,
כמו
"וילך
אלקנה
הרמתה
על
ביתו"
(ש"א
ב
,
יא)
,
כמו
'אל
ביתו';
ואחרים
זולתו.
ומה
שאמר:
וישמע
,
נראה
שהם
בקשו
ממנו
להראותם
נכתה
,
ושמע
אליהם
ועשה
כן;
וכן
תרגם
יונתן:
"וקבל
מנהון".
ובישעיה
"וישמח
עליהם"
(יש'
לט
,
ב).
את
כל
בית
נכתה
-
את
כל
בית
חמדתו
,
כלומר:
כל
הדברים
שהיו
לו;
ואחר
כן
פרט
מה
הם
הדברים
הנחמדים;
וכן
"נכאת
וצרי
ולוט"
(בר'
לז
,
כה)
-
דבר
נחמד.
ובדברי
רבותינו
ז"ל
(סנה'
קד
,
א):
מאי
בית
נכתה?
מהם
אמרו:
אשתו
היתה
משקה
עליהם;
ומהם
אמרו:
זין
אוכל
זין
הראה
להם;
ומהם
אמרו:
בית
גנזיו
הראה
להם.
שמן
הטוב
-
זה
שמן
אפרסמון
,
שלא
היה
בכל
העולם
אלא
ביריחו;
ואמרו
(ראה
יוסיפון
ע' 155
)
כי
לפיכך
נקרא
'יריחו'.
והיה
רע
בעיני
יי'
כי
הראה
להם
בית
נכתה
,
כי
נתגאה
בבוא
אליו
השלוחים
מארץ
רחוקה
,
וכי
היה
מצליח
בכל
דרכיו;
וכן
אומר
בדברי
הימים
"כי
גבה
לבו"
(דה"ב
לב
,
כה).
ואמר
בשלוחים
האלו
שבאו
לכבודו
(ראה
יש'
לט
,
ג)
,
והיה
לו
לומר
שבאו
לכבוד
האל
,
כי
לדרוש
המופת
באו;
וכן
אומר
בדברי
הימים
"וכן
במליצי
שרי
בבל
המשלחים
עליו
לדרוש
המופת
אשר
היה
בארץ
עזבו
האלהים
לנסותו
לדעת
כל
אשר
בלבבו"
(דה"ב
לב
,
לא).
וישמע
עליהם
חזקיהו
-
רוצה
לומר:
שכבר
שמע
בעבורם
מה
שבקשו
ממנו
,
והגיד
להם
כל
אשר
שאלו.
והראם
את
כל
בית
נכתה
-
הוא
קבוץ
כל
חמודותיו;
ואחר
זה
פרט
מה
שהיה
שם
,
והוא:
כסף
וזהב
ובשמים
ושמן
הטוב
,
והוא
שמן
אפרסמון
,
שלא
היה
נמצא
כי
אם
בארצו
,
ובמקום
אחד
ממנו
לבד
,
והוא
נקרא
'בלשמו'
בלעז.
ואת
בית
כליו
ואת
כל
אשר
נמצא
באוצרותיו
-
יתכן
שהראה
אותם
גם
כן
הדברים
החמודים
שהיו
לו
בממשלתו.
והנה
היה
רע
בעיני
יי'
אשר
עשה
,
כי
גבה
לבו
על
השם
יתברך;
כי
הם
באו
לדרוש
את
המופת
לכבוד
השם
יתברך
,
ולא
היה
ראוי
לחזקיה
להגדיל
עצמו
בזה
,
אבל
היה
ראוי
שיתן
הגדולה
והכבוד
לשם
יתברך
,
ויראה
להם
גדולת
השם
יתברך
,
כי
על
זה
באו.
ולזה
גנה
אותו
בספר
דברי
הימים
על
זה
(דה"ב
לב
,
כה)
,
כי
הוא
לא
השיב
לשם
יתברך
מהכבוד
על
זה
המופת
שעשה
לו
,
שהוסיף
על
ימיו
,
מה
שהוא
ראוי
,
אבל
גבה
לבו
,
ולזה
היה
עליו
קצף
ועל
יהודה
וירושלם;
והנה
הקצף
היה
מה
שאמר
לו
ישעיה
הנביא
על
זה
(להלן
,
יז
-
יח).