תנ"ך - ויאמר
ישעיהו
קחו
דבלת
תאנים
ויקחו
וישימו
על־השחין
ויחי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֣אמֶר
יְשַׁעְיָ֔הוּ
קְח֖וּ
דְּבֶ֣לֶת
תְּאֵנִ֑ים
וַיִּקְח֛וּ
וַיָּשִׂ֥ימוּ
עַֽל־הַשְּׁחִ֖ין
וַיֶּֽחִי:
(מלכים ב פרק כ פסוק ז)
וַיֹּאמֶר
יְשַׁעְיָהוּ
קְחוּ
דְּבֶלֶת
תְּאֵנִים
וַיִּקְחוּ
וַיָּשִׂימוּ
עַל־הַשְּׁחִין
וַיֶּחִי:
(מלכים ב פרק כ פסוק ז)
ויאמר
ישעיהו
קחו
דבלת
תאנים
ויקחו
וישימו
על־השחין
ויחי:
(מלכים ב פרק כ פסוק ז)
ויאמר
ישעיהו
קחו
דבלת
תאנים
ויקחו
וישימו
על־השחין
ויחי:
(מלכים ב פרק כ פסוק ז)
וַאֲמַר
יְשַׁעיָה
סַבוּ
דִּבלַת
תֵּינִין
וּנסִיבוּ
וְשַׁוִיוּ
עַל
שִׁחנָא
וְאִתַּסִי
:
דבלת
תאינים
-
כשהן
לחין
קרויין
'תאינים'
,
ולכשנדרסת
בעיגול
קרוייה
'דבלה'.
וישימו
-
"וימרחו"
(יש'
לח
,
כא)
-
יחליקוה
לדבקה
על
השחין.
ונס
בתוך
נס
היה:
שהרי
אף
בשר
חי
שאתה
נותן
עליו
דבלה
-
נסרח
,
והקדוש
ברוך
הוא
נותן
דבר
המחבל
לתוך
דבר
שנתחבל
,
והוא
מרפא.
דבלת
תאנים
-
כשהן
לחין
קרויין
'תאינים'
,
וכשנדרסת
בעיגול
קרויה
'דבילה'.
וישימו
-
ובישעיה
(לח
,
כא)
"וימרחו"
-
ויחלקוה
לדבקה
על
השחין.
ונס
בתוך
נס
היה:
שהרי
אף
בשר
חי
שאתה
נותן
עליו
דבלה
-
נסרח
,
והקדוש
ברוך
הוא
נותן
דבר
המחבל
לתוך
דבר
שנתחבל
,
והוא
מרפא.
דבלת
תאנים
-
בדברי
רבותינו
ז"ל
(מכיל'
ויסע
,
א):
והלא
אם
אתה
נותן
שרף
שלתאנים
על
הבשר
,
מיד
הבשר
מתחבל?
אלא
נס
בתוך
נס;
כיוצא
בדבר
"ויורהו
יי'
עץ"
(שמ'
טו
,
כה)
-
עץ
מר
היה;
כך
הוא
דרכו
של
הקדוש
ברוך
הוא:
במר
הוא
ממתק
את
המר.
קחו
דבלת
תאנים
-
ידוע
כי
השם
יתברך
כשיעשה
מופתים
יבקש
להם
קצת
סבות
כשאיפשר
זה
,
שיהיה
בהם
יותר
מעט
מהזרות
אצל
הטבע
,
ולזה
צוה
לקחת
דבלת
תאנים
כי
אע"פ
שאין
בו
כח
לעשות
זה
,
הנה
בו
קצת
מָבוֹא
ברפואת
המורסות
ובבישולם.
קחו
דבלת
תאנים
-
אמר
אבן
עזרא
ז"ל
(יש'
לח
,
כא):
ואין
בטבע
התאנים
לרפאת
השחין;
והכונה
ממנו
ז"ל
על
השחין
ההוא
,
כי
ראוי
על
כל
פנים
לייחס
בזה
דבר
נמנע
בטבע
,
אבל
יש
מין
שחין
שיש
בטבע
התאנים
לרפאותו
,
והעד:
אבן
סינא.
ויחי
-
רמז
לחזקיה
,
כמו
"חיותם"
(יהו'
ה
,
ח).
ועתה
ראה
הפלגת
הערה
בכל
התורה
והנביאים:
כי
ישעיה
(לח
,
כא)
לא
כתב
זה
בספרו
-
ואם
היה
זה
בלי
ספק
אמת
-
אבל
כל
כותב
יעלים
וישמט
מה
שיבחר
לו;
גם
כותב
זה
הספר
כתב
שחזקיהו
שאל
האות
(להלן
,
ח)
,
וישעיה
כתב
שהוא
מעצמו
נתנו
(יש'
לח
,
ז)
,
ולא
זכר
שחזקיה
שאלו;
גם
כותב
זה
הספר
לא
יחס
השיבה
והנטיה
לשמש
-
רק
לצל
(להלן
,
י)
,
וישעיה
כתב
בספרו
צל
ושמש
(יש'
לח
,
ח);
וגם
בזה
כתוב
ויכוח
בין
חזקיה
לישעיה
(להלן
,
ח
-
י)
,
ובספר
ישעיה
אין
כתוב
זה.
וכל
אלה
ענינים
נוראים
,
ובאור
הכל
ימצא
ב'גביע'.