תנ"ך - ויאמר
למועד
הזה
כעת
חיה
אתי
את
חבקת
בן
ותאמר
אל־אדני
איש
האלהים
אל־תכזב
בשפחתך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֗אמֶר
לַמּוֹעֵ֤ד
הַזֶּה֙
כָּעֵ֣ת
חַיָּ֔ה
אַ֖תְּי
אַ֖תְּ
חֹבֶ֣קֶת
בֵּ֑ן
וַתֹּ֗אמֶר
אַל־אֲדֹנִי֙
אִ֣ישׁ
הָאֱלֹהִ֔ים
אַל־תְּכַזֵּ֖ב
בְּשִׁפְחָתֶֽךָ:
(מלכים ב פרק ד פסוק טז)
וַיֹּאמֶר
לַמּוֹעֵד
הַזֶּה
כָּעֵת
חַיָּה
אַתְּי
אַתְּ
חֹבֶקֶת
בֵּן
וַתֹּאמֶר
אַל־אֲדֹנִי
אִישׁ
הָאֱלֹהִים
אַל־תְּכַזֵּב
בְּשִׁפְחָתֶךָ:
(מלכים ב פרק ד פסוק טז)
ויאמר
למועד
הזה
כעת
חיה
אתי
את
חבקת
בן
ותאמר
אל־אדני
איש
האלהים
אל־תכזב
בשפחתך:
(מלכים ב פרק ד פסוק טז)
ויאמר
למועד
הזה
כעת
חיה
אתי
את
חבקת
בן
ותאמר
אל־אדני
איש
האלהים
אל־תכזב
בשפחתך:
(מלכים ב פרק ד פסוק טז)
וַאֲמַר
לְזִמנָא
הָדֵין
כְּעִדָּן
דְּאַתּוּן
קַיָימִין
תְּהַן
מְחַבְּקָא
בְרָא
וַאֲמַרַת
בְּבָעוּ
רִבּוֹנִי
נְבִיָיא
דַייָ
לָא
יִתכַּדַּב
פִּתגָמָא
בְּאַמתָּך
:
את
דכתיב
אתי
-
ז'
(בלישנא):
ראה
מ"א
יד
,
ב.
למועד
הזה
כעת
חיה
-
כמו
שאת
קיימת
היום
ולשלום
,
כך
תהי
קיימת
למועד
הזה
וחובקת
בן.
אל
אדני
-
אל
תאמר
חובקת
בן;
מה
לי
חבוקו
,
אם
סופי
לקוברו;
וזה
שאמרה
לו
כשמת
"הלא
אמרתי
לא
תשלה
אותי"
(להלן
,
כח).
אל
תכזב
-
אל
תראני
דבר
שיפסוק;
יש
בידך
לבקש
רחמים
וינתן
לי
בן
,
אך
בבקשה
ממך
,
אל
תתן
לי
בן
,
אלא
של
קיימא.
אל
תכזב
-
לשון
"אשר
לא
יכזבו
מימיו"
(יש'
נח
,
יא).
למועד
הזה
כעת
חיה
-
כמו
שאת
קיימת
היום
בחיים
ובשלום
,
כך
תהא
קיימת
למועד
הזה;
את
חובקת
בן.
אל
אדני
-
אל
תאמר
חובקת;
מה
לי
חיבוקו
,
אם
סופי
לקוברו?
וזהו
שאמרה
לו
כשמת
"הלא
אמרתי
לא
תשלה
אותי"
(להלן
,
כח).
אל
תכזב
-
אל
תראיני
דבר
שיפסוק;
ויודעת
אני
שיש
בידך
לבקש
רחמים
,
וינתן
לי
בן;
אך
בבקשה
ממך
,
אל
תתן
לי
אלא
בן
של
קיימא.
אל
תכזב
-
לשון
"אשר
לא
יכזבו
מימיו"
(יש'
נח
,
יא).
ויאמר
למועד
הזה
-
אפשר
שנאמר
לו
באותה
העת
בנבואה;
או
אמר
מלבו
,
ובטח
באל
שיקיים
דברו
,
כמו
שכתוב
באדם
הצדיק
"ותגזר
אומר
ויקם
לך"
(איוב
כב
,
כח);
וכן
בשמואל
הנביא
"ולא
הפיל
מכל
דבריו
ארצה"
(ש"א
ג
,
יט);
וכן
אמרו
בדרש
(פר"א
לג):
"רצון
יראיו
יעשה"
(תה'
קמה
,
יט)
-
עשה
הקדוש
ברוך
רצונו
שלנביא
,
והרתה
וילדה.
כעת
חיה
-
למועד
הזה
,
כעת
שתהיה
ראויה
שתהיה
יולדת
,
לשבעה
חדשים
או
לתשעה.
והיולדת
תקרא
חיה
בדברי
רבותינו
ז"ל
,
כמו
שאמרו
(משנה
יומא
ח
,
א):
והחיה
תנעול
את
הסנדל.
חובקת
בן
-
שתטלי
אותו
בחיקך.
אל
אדני
-
אמרה
שני
פעמים
אל
,
לחזק
הדבר:
לבקש
ממנו
שלא
יכזב
בה
,
שיהיה
הדבר
על
כל
פנים
,
אחר
שֶיִחֵל
אותה
עליו;
ושיהיה
בן
שלקיימא
,
כי
מה
יועיל
לה
אם
לא
יהיה
בן
שלקיימא.
ופירוש
אל
תכזב
-
כמו
"אשר
לא
יכזבו
מימיו"
(יש'
נח
,
יא).
ויונתן
תרגם
אל
אדני:
"בבעו
רבוני".
ותרגם
אל
תכזב:
"לא
יתכדב
פתגמך
באמתך".
כעת
חיה
-
רוצה
לומר:
כעת
הזה
העומד;
וקרא
העת
ההיא
'חיה'
,
להיות
זה
החלק
מהזמן
לבדו
נמצא
,
כי
הזמן
החולף
כבר
נעדר
,
והעתיד
עדיין
לא
נכנס
במציאות;
וכבר
ביארנו
זה
בפרשת
'וירא
אליו'
(ראה
בר'
יח
,
י)
ביאור
שלם.
אל
אדני...
אל
תכזב
בשפחתך
-
רוצה
לומר
,
שהיא
אמרה
דרך
בקשה:
לא
יהיה
זה
אדני
,
לא
תכזב
בשפחתך
-
בעבור
שפחתך
-
להביא
לי
טובה
שאינה
טובה
,
אם
לא
יתקיים
הילד.
כי
אלישע
לא
הבטיחה
שיחיה
,
כמו
שהיה
נראה
מבקשת
גחזי
,
שאמר
"אבל
בן
אין
לה"
(לעיל
,
יד);
וזהו
גם
כן
מה
שזכרה
אחר
זה
,
שאמרה
לו
"אל
תשלה
אותי"
(להלן
,
כח)
,
רוצה
לומר:
אל
תתן
לי
טובה
שלא
תהיה
,
אלא
לתת
לי
שלוה
ולהניח
לי
מעוצם
תשוקתי
אל
שיהיה
לי
,
כי
אינני
חפצה
בזה
מזה
הצד
,
אם
לא
יתקיים
הילד.