תנ"ך - ויאמר
איש־האלהים
אנה
נפל
ויראהו
את־המקום
ויקצב־עץ
וישלך־שמה
ויצף
הברזל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֥אמֶר
אִישׁ־הָאֱלֹהִ֖ים
אָ֣נָה
נָפָ֑ל
וַיַּרְאֵ֙הוּ֙
אֶת־הַמָּק֔וֹם
וַיִּקְצָב־עֵץ֙
וַיַּשְׁלֶךְ־שָׁ֔מָּה
וַיָּ֖צֶף
הַבַּרְזֶֽל:
(מלכים ב פרק ו פסוק ו)
וַיֹּאמֶר
אִישׁ־הָאֱלֹהִים
אָנָה
נָפָל
וַיַּרְאֵהוּ
אֶת־הַמָּקוֹם
וַיִּקְצָב־עֵץ
וַיַּשְׁלֶךְ־שָׁמָּה
וַיָּצֶף
הַבַּרְזֶל:
(מלכים ב פרק ו פסוק ו)
ויאמר
איש־האלהים
אנה
נפל
ויראהו
את־המקום
ויקצב־עץ
וישלך־שמה
ויצף
הברזל:
(מלכים ב פרק ו פסוק ו)
ויאמר
איש־האלהים
אנה
נפל
ויראהו
את־המקום
ויקצב־עץ
וישלך־שמה
ויצף
הברזל:
(מלכים ב פרק ו פסוק ו)
וַאֲמַר
נְבִיָא
דַייָ
אָן
נְפַל
וְאַחזְיֵיהּ
יָת
אַתרָא
וְקָץ
אָעָא
וּרמָא
לְתַמָן
וּקפָא
בַּרזְלָא
:
ויראהו
-
ב'
בפתח:
דב'
לד
,
א;
מ"ב
ו
,
ו.
ויראהו
ב'
ויראהו
יי'
את
כל
הארץ
ויראהו
את
המקום
.
ויראהו
-
ב';
ויקצב
-
ל';
ויצף
-
ל'.
ויקצב
עץ
-
למה
לא
השליך
שם
העץ
שהיה
יד
הברזל
מתחלה?
למה
הוצרך
לקצוב
עץ?
ונראה
כי
הניסים
בדבר
חדש
יעשו
,
וכן
"צלוחית
חדשה"
(מ"ב
ב
,
כ).
וקצב
עץ
להיותו
יד
הברזל
שנפל
,
ונכנס
העץ
בעין
הברזל
שנכנס
בו
היד
,
וצף
הברזל
עם
ידו.
לפיכך
אמר
ויקצב
,
שפירושו:
כריתת
העץ
במידה
שצריך;
כמו
"מדה
אחת
וקצב
אחד"
(מ"א
ז
,
לז).
ויצף
פועל
עומד;
"אשר
הציף
את
מי
ים
סוף"
(דב'
יא
,
ד)
-
פועל
יוצא;
ויש
לומר:
ויצף
-
פועל
יוצא
,
כלומר:
הנביא
הציפו.
ויקצב
עץ
וישלך
שמה
ויצף
הברזל
-
רוצה
לומר
,
שכבר
חתך
עץ
ותקנו
במדה
שיוכל
להכנס
בנקב
הברזל
,
ויהיה
לו
כמו
יד;
והנה
היה
המופת
הזה
,
שכאשר
השליכו
שמה
נכנס
בנקב
הברזל
,
ונתקיים
בו
הברזל.
ולפי
שכבר
הושרש
בדבר
המופתים
-
מצד
העיון
ומצד
דברי
רבותינו
ז"ל
,
כמו
שביארנו
בששי
מ'ספר
מלחמות
יי''
-
שלא
יתחדש
בהם
דבר
חדש
,
כאלו
תאמר:
עלית
הברזל
במים
למעלה
והוא
ברזל
,
או
רדת
העץ
למטה
במים
,
והוא
עץ
בלתי
ראוי
שיצלול
במים
,
הנה
יהיה
הרצון
באומרו
וישלך
שמה
,
שכבר
השליך
שם
העץ
בכח
,
כדי
שירד
מפני
זאת
התנועה
ההכרחית.
והנה
היה
העץ
בשיעור
שהיה
יכול
לנצח
קלותו
כבדות
הברזל
ויציפהו
עמו
על
המים
,
ולזה
הוצרך
שיהיה
העץ
גדול
,
ולא
הספיק
לו
גודל
יד
הברזל
להשליכו
שם
,
וחתך
מפני
זה
עץ
גדול.
אך
המופת
היה
כמו
שזכרנו
,
היותו
נכנס
בנקב
הברזל
בהשליכו
אותו
במים.
ויקצב
עץ
-
כמו
"ויורהו
יי'
עץ"
(שמ'
טו
,
כה);
וכבר
העירונו
על
זה
(מ"ב
ב
,
כ).