יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
היה
במלכו
-
ז':
מ"ב
ח
,
יז;
יד
,
ב;
טו
,
ב
,
לג;
יח
,
ב;
דה"ב
כא
,
יז;
כז
,
ח.
שנה
(שנים
קרי)
-
ח'
קריין
מ"ם
ולא
כתיב:
ראה
מ"א
א
,
מז.
ובשנת
חמש
ליורם
בן
אחאב
מלך
ישראל
ויהושפט
-
חמש
שזכר
עומד
במקום
שנים
,
ופירוש:
חמש
ליהושפט.
ומאימתי
מונה
ליהושפט
אלו
חמש
שנים?
ממלחמת
רמות
גלעד;
כן
פירש
בעל
סדר
עולם
(סע"ר
יז);
כי
במלחמת
רמות
גלעד
היה
ראוי
ליהושפט
שיהרג
,
שהלך
לעזור
לרשע
,
וכשצעק
,
תלו
לו
שבע
שנים;
ולסוף
חמש
שנים
מאותה
שעה
,
שהיו
חמש
שנים
ליורם
בן
אחאב
,
וחזר
יהושפט
ממלחמת
עמון
ומואב
והר
שעיר
עם
מלך
ישראל
,
מאחר
שהרגו
אותם
(דה"ב
כ)
,
באו
והמליכו
את
יהורם
בן
יהושפט
על
יהודה
,
ומלך
שתי
שנים
בחיי
אביו.
ומה
שאמר
למעלה
"וימלך
יהורם...
בשנת
שתים
ליהורם
בן
יהושפט"
(מ"ב
א
,
יז)
,
שידמה
כי
יהורם
בן
יהושפט
מלך
קודם
יהורם
בן
אחאב
שתי
שנים
,
הנה
כי
מלך
יהורם
בחיי
יהושפט
אביו
שבע
שנים!?
לא
המליכו
אז
,
אלא
כיון
שהיה
ראוי
יהושפט
ליהרג
,
מנה
מאותה
שעה
המלכות
לבנו
,
אבל
לא
המליכו
אלא
שתי
שנים
בחייו.
ואני
תמה
מדבריו
,
שהוא
אומר
כי
במלחמת
רמות
גלעד
נגזרה
עליו
הגזירה
,
ומאותה
שעה
מנה
המלכות
לבנו
שבע
שנים;
והנה
בשנת
חמש
ליורם
בן
אחאב
שלמו
אותם
שבע
שנים
,
שהרי
אחזיהו
בן
אחאב
מלך
שנתים
(מ"א
כב
,
נב)
,
ואיך
היה
שנה
חמישית
לגזירה
ליורם?
זה
לא
יתכן.
ואיך
המליכוֹ
שתי
שנים
בחייו?
והלא
כשהיו
ליורם
חמש
שנים
ממלכותו
מת
יהושפט
,
כי
לא
חיה
אחרי
אחאב
אלא
שבע
שנים.
ועוד
,
איך
אמר:
מאחר
שהרגו
עמון
ומואב
והר
שעיר
,
בחזירתן
באו
והמליכו
את
יהורם
בן
יהושפט?
ואותה
מלחמה
לא
ראינו
שהיה
שם
מלך
ישראל.
ועוד
,
כי
אותה
המלחמה
היתה
בימי
אחזיהו
בן
אחאב
,
ועדיין
לא
מלך
יהורם
בן
אחאב
עד
מות
אחזיהו
אחיו;
כי
כן
מצאנו
בדברי
הימים
,
שאחרי
המלחמה
התחבר
יהושפט
עם
אחזיהו
בן
אחאב
לעשות
אניות
(דה"ב
כ
,
לה
-
לח).
אלא
פירוש
ויהושפט:
ומת
יהושפט;
כי
בשנת
חמש
ליורם
מת
יהושפט
,
ומלך
יהורם
בנו
שנית
,
כי
כבר
מלך
בחיי
אביו
שבע
שנים
,
כמו
שפירשנו
(מ"ב
א
,
יז);
ועתה
כשמת
אביו
מלך
מלכות
שלימה
בלא
מערער
,
כי
הרג
את
אחיו
והתחזק
במלוכה
,
כמו
שכתוב
בדברי
הימים
(דה"ב
כא
,
ד).
ואם
חסרה
מלת
'ומת'
,
אין
תמה
בזה
,
כי
העניין
מובן
מהפסוק;
וכמוהו
רבים
במקרא
חסירי
מלה
,
לפי
שיובן
ענינה
מהפסוק.
וכדומה
לזה
"נגיד
חסר
תבונות
ורב
מעשקות
שונא
בצע
יאריך
ימים"
(מש'
כח
,
טז)
,
שחסר
'ימות';
פירוש:
נגיד
שהוא
חסר
תבונות
ורב
מעשקות
,
ימות
,
אבל
נגיד
שהוא
שונא
בצע
,
יאריך
ימים.
כן
בזה
הפסוק:
אחרי
שכתב
כי
בשנת
חמש
שנים
ליורם
בן
אחאב
מלך
יהורם
בן
יהושפט
,
מובן
מהפסוק
כי
מת
יהושפט
,
כי
אותה
שנה
מת;
ולפיכך
אמר
ויהושפט
,
כאלו
אמר
ומת
יהושפט.
ושמונה
שנים
דיורם
בן
יהושפט
-
שנה
כתוב
,
ו'שנים'
קרי.