תנ"ך - ואלישע
הנביא
קרא
לאחד
מבני
הנביאים
ויאמר
לו
חגר
מתניך
וקח
פך
השמן
הזה
בידך
ולך
רמת
גלעד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וֶֽאֱלִישָׁע֙
הַנָּבִ֔יא
קָרָ֕א
לְאַחַ֖ד
מִבְּנֵ֣י
הַנְּבִיאִ֑ים
וַיֹּ֨אמֶר
ל֜וֹ
חֲגֹ֣ר
מָתְנֶ֗יךָ
וְ֠קַח
פַּ֣ךְ
הַשֶּׁ֤מֶן
הַזֶּה֙
בְּיָדֶ֔ךָ
וְלֵ֖ךְ
רָמֹ֥ת
גִּלְעָֽד:
(מלכים ב פרק ט פסוק א)
וֶאֱלִישָׁע
הַנָּבִיא
קָרָא
לְאַחַד
מִבְּנֵי
הַנְּבִיאִים
וַיֹּאמֶר
לוֹ
חֲגֹר
מָתְנֶיךָ
וְקַח
פַּךְ
הַשֶּׁמֶן
הַזֶּה
בְּיָדֶךָ
וְלֵךְ
רָמֹת
גִּלְעָד:
(מלכים ב פרק ט פסוק א)
ואלישע
הנביא
קרא
לאחד
מבני
הנביאים
ויאמר
לו
חגר
מתניך
וקח
פך
השמן
הזה
בידך
ולך
רמת
גלעד:
(מלכים ב פרק ט פסוק א)
ואלישע
הנביא
קרא
לאחד
מבני
הנביאים
ויאמר
לו
חגר
מתניך
וקח
פך
השמן
הזה
בידך
ולך
רמת
גלעד:
(מלכים ב פרק ט פסוק א)
וֶאֱלִישָׁע
נְבִיָיא
קְרָא
לְחַד
מִתַּלמִידֵי
נְבִיַיָא
וַאֲמַר
לֵיהּ
זָרֵיז
חַרצָך
וְסַב
מָנָא
דְמִשׁחָא
הָדֵין
בִּידָך
וְאִיזֵיל
לְרָמֹת
גִּלעָד
:
לאחד
-
ז'
בפתח
(בלישנא):
דב'
כח
,
נה;
ש"ב
א
,
טו;
מ"ב
ט
,
א;
יש'
כז
,
יב;
יח'
מו
,
יז;
זכ'
יא
,
ז
(פעמיים).
חגר
-
ד':
ש"ב
כ
,
ח;
מ"ב
ד
,
כט;
ט
,
א;
תה'
מה
,
ד.
(ואחד:
וחגור
-
מש'
לא
,
כד.)
וקח
-
י"ג:
ראה
מ"א
ד
,
כט.
ולך
-
י"א:
ראה
מ"ב
ו
,
ג.
לאחד
-
ז';
חגר
-
ד';
ולך
-
י"א.
ואלישע
הנביא
קרא
וגו'
-
באותו
הפרק
שהיה
יהורם
חולה
ביזרעאל.
לאחד
מבני
הנביאים
-
יונה
בן
אמיתי
היה
(ראה
סע"ר
יח).
חגור
מתניך
-
כל
'חגירת
מתנים'
לשון
זירוז
גבורה
הוא;
לפי
שהיה
שולחו
בדבר
הסכנה
,
זֵירְזוֹ.
ואלישע
הנביא
קרא
וגו'
-
אותו
הפרק
שהיה
יורם
חולה
ביזרעאל.
לאחד
מבני
הנביאים
-
יונה
בן
אמיתי.
חגר
מתניך
-
כל
'חגורת
מתנים'
לשון
זירוז
הוא;
לפי
שהיה
שולחו
לדבר
סכנה
,
צריך
זירוז.
לאחד
מבני
הנביאים
-
אמרו
(סע"ר
יח)
כי
יונה
בן
אמתי
היה.
חגור
מתניך
-
אמר
לו
זה
,
כדי
שילך
במהרה
וישוב
במהרה
בעוד
שאין
יהורם
,
שהלך
להתרפא
ביזרעאל
(מ"ב
ח
,
כט);
וכן
אמר
לו
"ונסתה
ולא
תחכה"
(להלן
,
ג).
וקח
פך
השמן
-
למה
צוה
למושחו
,
והלא
אין
מושחין
מלכי
ישראל?
אמרו
רבותינו
ז"ל
(הוריות
יא
,
ב):
מפני
מחלקתו
שליהורם
בן
אחאב.
וזה
השמן
לא
היה
שמן
המשחה
,
כי
לא
היו
מושחין
בו
אלא
מלכי
בית
דוד;
אלא
שמן
אפרסמון
היה.
ואמרו
(מגילה
יד
,
א):
שאול
ויהוא
שנמשחו
בפך
,
לא
נמשכה
מלכותן;
דוד
ושלמה
שנמשחו
בקרן
,
נמשכה
מלכותן.
ולך
רמות
גלעד
-
והלא
רמות
גלעד
היתה
ביד
מלך
ארם
,
ואחאב
שהלך
לקחת
אותה
מידו
מת
במלחמה
ההיא
(ראה
מ"א
כב
,
לה)
,
ולא
ראינו
אחר
כן
שלקחה
מלך
ישראל
מידו?
ואם
תאמר:
במחנה
היו
ישראל
לפני
רמות
גלעד
שהיו
חושבים
לקחתה
,
ומלך
ארם
היה
בעיר
,
וישראל
מחוץ;
ושם
הוכה
מלך
ישראל
,
והלך
לו
להרפא
ביזרעאל
,
והניח
מחנהו
שם;
ואמר
אלישע
לזה
הנביא
,
שילך
שם
למחנה
ישראל
שהיה
ברמות
גלעד
,
וימשח
שם
את
יהוא
-
זה
לא
יתכן
,
כי
ידמה
כי
בתוך
העיר
היו
ישראל
,
שהרי
אמר
"והבאת
אותו
חדר
בחדר"
(להלן
,
ב)
,
ואומר
"ויבא
הביתה"
(להלן
,
ו)
,
ואומר
"אל
גרם
המעלות"
(להלן
,
יג)
,
ואומר
"אל
יצא
פליט
מן
העיר
ללכת
לגיד
ביזרעאל"
(להלן
,
טו);
מכל
אילו
הפסוקים
נראה
,
כי
ישראל
היו
בעיר
וארם
מבחוץ.
אם
כן
נאמר
,
כי
מלך
ישראל
לקחה
מיד
מלך
ארם
-
או
אחזיהו
או
יהורם
-
וחזאל
בא
אחר
כן
להלחם
בה
,
והלך
שם
מלך
ישראל
עם
מחנהו.
ויאמר
לו
חגור
מתניך
-
צוהו
לחגור
מתניו
כדי
שיוכל
לרוץ.
ולך
רמות
גלעד
-
ידמה
שלקחוה
מיד
מלך
ארם
אחר
מות
אחאב;
או
בעת
מות
אחאב.
כי
אז
הצליחו
ישראל
במלחמה
,
אלא
שכבר
מת
אחאב
,
והנה
היה
בזה
העת
חיל
ישראל
שם.