תנ"ך - עלה
הבית
ודיבן
הבמות
לבכי
על־נבו
ועל
מידבא
מואב
ייליל
בכל־ראשיו
קרחה
כל־זקן
גרועה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עָלָ֨ה
הַבַּ֧יִת
וְדִיבֹ֛ן
הַבָּמ֖וֹת
לְבֶ֑כִי
עַל־נְב֞וֹ
וְעַ֤ל
מֵֽידְבָא֙
מוֹאָ֣ב
יְיֵלִ֔יל
בְּכָל־רֹאשָׁ֣יו
קָרְחָ֔ה
כָּל־זָקָ֖ן
גְּרוּעָֽה:
(ישעיהו פרק טו פסוק ב)
עָלָה
הַבַּיִת
וְדִיבֹן
הַבָּמוֹת
לְבֶכִי
עַל־נְבוֹ
וְעַל
מֵידְבָא
מוֹאָב
יְיֵלִיל
בְּכָל־רֹאשָׁיו
קָרְחָה
כָּל־זָקָן
גְּרוּעָה:
(ישעיהו פרק טו פסוק ב)
עלה
הבית
ודיבן
הבמות
לבכי
על־נבו
ועל
מידבא
מואב
ייליל
בכל־ראשיו
קרחה
כל־זקן
גרועה:
(ישעיהו פרק טו פסוק ב)
עלה
הבית
ודיבן
הבמות
לבכי
על־נבו
ועל
מידבא
מואב
ייליל
בכל־ראשיו
קרחה
כל־זקן
גרועה:
(ישעיהו פרק טו פסוק ב)
סַקוּ
לְבָתַּיָא
דְּדִיבוֹן
לְבָמָתָא
לְמִבכֵּי
עַל
נְבוֹ
וְעַל
מֵידְבָא
מוֹאֲבָאֵי
מְיַלְלִין
בְּכָל
רֵישֵׁיהוֹן
מְרַט
כָּל
דְּקַן
גִּילוּח
:
גרועה
-
ב'
,
חד
מלא
וחד
חסר:
יש'
טו
,
ב;
יר'
מח
,
לז.
על
-
נבו
-
ל';
ראשיו
-
ל';
כל
-
זקן
-
ל';
גרועה
-
ב'
חד
מל'
וחד
חס'.
עלה
מואב
הבית
ואנשי
דיבון
עלו
הבמות
לבכי
-
אילו
בוכים
בבית
ואילו
בוכים
בראשי
במותיהם.
עלה
הבית
ודיבון
-
יכנס
האויב
לתוך
עריו
להכות
במסתרים.
הבית
-
כמו
"מבית
ומחוץ"
(בר'
ו
,
יד).
עלה
-
הטעם:
עלה
יושב
הבית
-
שם
מדינה.
הבמות
-
לעבודה
זרה.
בכל
ראשיו
-
של
מואב.
וכל
זקן
גרועה
-
שֵם
,
כמו
"וחבולתו
חוב"
(יח'
יח
,
ז).
ובי"ת
בראשיו
ימשך
אַחֵר
עִמו
,
כמ"ם
"מאל
אביך"
(בר'
מט
,
כה).
עלה
מואב
על
הבתים
החריבים
הגבוהים
,
ואנשי
דיבון
על
במותיהם
הנשמות;
דימיון
"וירדתי
על
ההרים
ואבכה
על
בתולי"
(שו'
יא
,
לז);
"על
ההרים
אשא
בכי
ונהי"
(יר'
ט
,
ט);
וכן
בירמיהו
"על
כל
גגות
מואב
ובחרבותיה...
מספד"
(יר'
מח
,
לח).
על
נבו
ועל
מידבא
-
שחרבו.
קרחה
-
מרוב
צער;
כעניין
"לא
יקרחו
קרחה
בראשם"
(וי'
כא
,
ה).
עלה
הבית
ודיבון
-
עלה
מואב
אל
הבית
,
והוא
בית
עבודה
זרה;
ודיבון
הוא
שם
המשגב
שהיה
שם
בית
העבודה
הזרה
,
וכן
היו
שם
במות
לבד
בית
עבודה
זרה.
וכאשר
יבואו
עליהם
האויבים
פתאום
,
יעלו
עליהם
לבכי
-
לבכות
שם
לפני
עבודה
זרה
שלהם
,
לספוד
ולקרוח
,
כדי
שירחם
עליהם
כמוש
אלהיהם
,
לפי
דעתם.
על
נבו
ועל
מידבא
יילילו
,
שכבשו
אותם
האויבים
,
ויקרחו
ראשם
עליהם
ויגרעו
זקניהם.
ואמר
לשון
'גרעון'
על
הזקן
ולשון
'קרחה'
על
הראש
,
כי
כן
המנהג
לתלוש
שער
הראש
על
צער
ועל
אבל
ולגרוע
הזקן
,
כלומר:
לגלח
הזקן;
כי
הזקן
מגודל
היא
תפארת
הפנים
,
ומפני
האבל
יסירו
התפארת;
[וכן
אמר
"מגלחי
זקן
וקרועי
בגדים"
(יר'
מא
,
ה)].
ולא
אמר
'מגולחת'
,
ואמר
גרועה
-
לגנאי.
בכל
ראשיו
קרחה
-
זה
לבדו
בחולם
הרי"ש
בלשון
רבים.