תנ"ך - ועתה
דבר
ה'
לאמר
בשלש
שנים
כשני
שכיר
ונקלה
כבוד
מואב
בכל
ההמון
הרב
ושאר
מעט
מזער
לוא
כביר:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְעַתָּ֗ה
דִּבֶּ֣ר
יְהוָה֘
לֵאמֹר֒
בְּשָׁלֹ֤שׁ
שָׁנִים֙
כִּשְׁנֵ֣י
שָׂכִ֔יר
וְנִקְלָה֙
כְּב֣וֹד
מוֹאָ֔ב
בְּכֹ֖ל
הֶהָמ֣וֹן
הָרָ֑ב
וּשְׁאָ֥ר
מְעַ֛ט
מִזְעָ֖ר
ל֥וֹא
כַבִּֽיר:
פ
(ישעיהו פרק טז פסוק יד)
וְעַתָּה
דִּבֶּר
יְהוָה
לֵאמֹר
בְּשָׁלֹשׁ
שָׁנִים
כִּשְׁנֵי
שָׂכִיר
וְנִקְלָה
כְּבוֹד
מוֹאָב
בְּכֹל
הֶהָמוֹן
הָרָב
וּשְׁאָר
מְעַט
מִזְעָר
לוֹא
כַבִּיר:
פ
(ישעיהו פרק טז פסוק יד)
ועתה
דבר
ה'
לאמר
בשלש
שנים
כשני
שכיר
ונקלה
כבוד
מואב
בכל
ההמון
הרב
ושאר
מעט
מזער
לוא
כביר:
פ
(ישעיהו פרק טז פסוק יד)
ועתה
דבר
יהוה
לאמר
בשלש
שנים
כשני
שכיר
ונקלה
כבוד
מואב
בכל
ההמון
הרב
ושאר
מעט
מזער
לוא
כביר:
פ
(ישעיהו פרק טז פסוק יד)
וּכעַן
גְּזַר
יְיָ
לְמֵימַר
בִּתלָת
שְׁנִין
כִּשׁנֵי
אֲגִירָא
וִיסוּף
יְקָרְהוֹן
דְּמוֹאֲבָאֵי
בְּכָל
הֲמוֹן
סוּגיָא
וּשׁאָר
צִיב
חַד
כִּזעֵיר
יְסוּף
כָּל
יְקָרְהוֹן
:
ונקלה
-
ב':
דב'
כה
,
ג;
יש'
טז
,
יד.
לוא
-
ל"ה
מלא
(בלישנא):
בר'
לא
,
לה;
וי'
ה
,
א;
ש"א
ב
,
כד;
יט
,
ד;
מ"א
יח
,
ה;
כ
,
ח;
כב
,
יח;
מ"ב
ה
,
יז;
ו
,
יב;
יש'
טז
,
יד;
יר'
ב
,
כה
,
לא;
ג
,
ג
,
יב;
ד
,
יא
(פעמיים);
ה
,
ט
,
י
,
יב
(פעמיים)
,
כד;
ו
,
ח;
ז
,
כו
,
כח;
ח
,
ו
,
כ;
י
,
ד;
טו
,
ז
,
יא;
כט
,
כג;
מח
,
כז;
מט
,
כ;
יח'
טז
,
נו;
כד
,
טז;
איכה
א
,
יב.
בשלש
-
ל';
ונקלה
-
ב';
לוא
-
ל'
מל'
בסיפ'.
ועתה
דבר
יי'
-
לקרב
את
הפורענות
להם.
בשלש
שנים
כשני
שכיר
-
בשביל
שלש
שנים
שסייעו
את
סנחריב
,
כשצר
על
שומרון
,
ועזרוהו
בלא
בצע
כאילו
היו
שכירים
לו
,
לפיכך
-
ונקלה
כבוד
מואב
בין
כל
שאר
המונו
של
סנחריב
שישטפם
בשבי
מתוך
אותו
החיל
וילך
לו.
וכן
מפורש
בסדר
עולם
(סע"ר
כג):
שטף
עמונים
ומואבים
שהיו
מסייעין
אותו
כשצר
על
שומרון
שלש
שנים
,
לקיים
מה
שנאמר
בשלש
שנים
כשני
שכיר
וגו'.
ועוד
יש
לפרש
בשלש
שנים
כשני
שכיר:
שלש
שנים
נגזרו
עליכם
לארכה
וזמן
,
אבל
מצומצמין
יהיו
ולא
תאחר
עוד
הפורענות
,
כאשר
ידקדק
השכיר
בשני
שכירותו
לצמצם.
ונקלה
כבוד
מואב
-
בעיני
כל
המון
סנחריב
הרב.
ושאר
-
פליטה
הנשארת
למואב
,
מעט
מזער
תהיה.
לוא
כביר
-
לשון
'רוב'.
זה
הדבר
אשר
דבר
יי'
אל
מואב
מאז
-
מהו
מאז?
מימים
רבים
נגזרה
גזירה
זו
עליו
,
אך
עדין
לא
בא
הקץ
ולא
הגיע
היום
להפרע
מהם;
אבל
מעכשיו
לא
תימשך
עוד
גזירתי
שגזרתי
עליהם
מאז
,
כבר
עברו
ימים
רבים
,
ועתה
בא
העת
והגיע
הזמן
שתתקיים;
הדא
הוא
דכתיב:
ועתה
דבר
יי'...
כשלש
(בנוסחנו:
בשלש)
שנים
כשני
שכיר.
ונקלה
כבוד
מואב
-
פתרון:
ונקלה
חיל
מואב;
בכל
מקום
קורא
חילו
של
מלך
'כבודו'
,
כשם
שנאמר
באשור
"את
מלך
אשור
ואת
כל
כבודו"
(יש'
ח
,
ז).
בכל
ההמון
הרב
שראית
לשעבר
,
שהיה
מלך
מואב
רגיל
לצאת
בעם
כבד
וביד
חזקה
,
מעתה
יוותר
בו
שאר
מעט
מזער
לא
(בנוסחנו:
לוא)
כביר.
מהו
כשלש
שנים
כשני
שכיר?
שכן
דרך
שכיר
להשכיר
עצמו
לשלוש
שנים
,
שממה
שהוא
אומר
"כי
משנה
שכר
שכיר
עבדך
שש
שנים"
(דב'
טו
,
יח)
,
למדנו
שדרך
שכיר
להשכיר
עצמו
לשלש
שנים.
ואל
תשיבני:
והלא
כמו
כן
יאמר
"בעוד
שנה
כשני
שכיר"
(יש'
כא
,
טז)?
אמנם
כדבריך
כן
הוא
,
אבל
המרבה
להשכיר
עצמו
אינו
מרבה
יותר
על
שלש
,
והממעיט
אינו
משכיר
עצמו
פחות
משנה.
ומדרש
חכמים
(תנח'
בלק
א):
זה
הדבר
אשר
דבר
יי'
אל
מואב
מאז
-
מהו
מאז?
לפי
שהזכיר
בעניין
שלמעלה
"על
כן
מעיי
למואב"
וגו'
(לעיל
,
יא);
בוא
וראה
מה
בין
נביאי
ישראל
לנביאי
אומות
העולם:
נביאי
ישראל
מזהירין
על
העבירות
,
דכתיב
"בן
אדם
צופה
נתתיך
לבית
ישראל"
(יח'
ג
,
יז)
,
ובלעם
הרשע
העמיד
פירצה
לאבד
הבריות
,
שהוא
ובלק
בקשו
לאבד
אומה
שלימה
על
לא
דבר.
וכן
הוא
אומר
"לבי
למואב
יזעק"
(יש'
טו
,
ה)
,
וכן
הוא
אומר
ביחזקאל
"בן
אדם
שא
אל
צור
קינה"
(יח'
כז
,
ב).
והנביא
אמר
במליצת
נבואתו:
אתם
מואבים
,
מה
לכם
אצל
ישראל
,
אשר
שכרת
את
בלעם
בן
בעור
לקללו
,
ובראותך
כי
לא
הועיל
,
כי
הקדוש
ברוך
הוא
הפליא
רחמיו
וחסדיו
,
כמו
שנאמר
"עמי
זכר
נא
מה
יעץ
בלק
מלך
מואב"
וגו'
(מי'
ו
,
ה);
על
כן
אמר
הנביא:
מאז
אשר
עשית
זאת
,
אשר
נגזרו
כל
הפורעניות
היו
עליך.
ועתה
דבר
יי'
לאמר
בעוד
שלש
שנים
כשני
שכיר
-
למדנו
שכל
מידותיו
של
הקדוש
ברוך
הוא
מידה
כנגד
מידה
,
לפי
שכתיב
"אשר
שכר
עליך
את
בלעם"
וגו'
(דב'
כג
,
ה)
,
לכך
נאמר:
כשני
שכיר.
לא
(בנוסחנו:
לוא)
כביר
-
לא
הרבה
ישארו
מהם.
ועתה
דבר
יי'
-
גלה
זה
הסוד
,
כי
שלש
שנים
נשארו.
וטעם
כשני
שכיר
-
שכל
יום
יבשר
נפשו
מתי
יגיע
הקץ
,
כן
הנביא
היה
שמח
בגעת
קץ
אידם.
ונקלה
כבודו
,
שהוא
המון
רב
,
וישאר
מעט
מזער
לא
כביר
-
לא
עם
גדול
במספר;
"ירוע
כבירים"
(איוב
לד
,
כד).
או
טעמו:
לא
ישאר
מהם
אדם
גדול
,
כמו
"הן
אל
כביר"
(שם
לו
,
ה).
ועתה
-
אמר
לקרב
יום
אידו
בבא
מלך
אשור
על
הארץ
והגלה
את
ישראל
,
וראה
המקום
עברת
מואב
וגאונו
על
ישראל.
דבר
יי'
לאמר
בשלש
שנים
-
בעוד
שלש
שנים.
לא
אאחר
לו
שילום
גמולו
ושכרו
,
אלא
כשני
שכיר;
וסתם
שכיר
המשתכר
ליותר
משנה
,
ליותר
משלש
שנים
אינו
משתכר
,
ובסופו
נוטל
את
שכרו
,
כך
זה:
בסוף
שלש
שנים
שעשה
יתרה
לעמי
(ראה
פירושו
יש'
טו
,
ז)
יטול
שכרו.
והאריך
לו
המקום
שלש
שנים
אחר
אותן
שלש
שנים
שצר
מלך
אשור
על
שומרון
(ראה
מ"ב
יז
,
ה).
בכל
ההמון
הרב
שהיה
לו.
ושאר
-
ושארית
הנשארת
מהמון
הרב.
זה
הדבר
-
נבואה
זו
נאמרה
על
מואב
מאז
-
זה
שנים
,
ולא
קבע
לה
זמן
,
ועתה
הוסיף
לאמר
וקבע
לה
זמן
,
כי
בשלש
שנים
כימי
שכיר
ונקלה
כבוד
מואב
,
כלומר:
עד
שלש
שנים
מצומצמות
,
כשני
שכיר
-
שהוא
מדקדק
בזמנו
ולא
יוסיף
עליו
,
כן
תבוא
על
מואב
עד
שלוש
שנים
מצומצמות
,
וכבודו
ישוב
לקלון;
כבודו
שהוא
עתה
וגאותו
שהיא
בכל
ההמון
הרב
-
שיש
לו
עם
רב
וממון
רב
,
הכל
יסוף.
ושאר
מעט
מזער
יהיה
-
ומה
שישאר
מהם
,
מעט
מזער
יהיה
-
והכפל
למעט.
לא
כביר
-
לא
יהיה
עוד
כביר
וחזק
כמו
שהיה.
ויונתן
תרגם:
"ויסוף
כל
יקריהון".
ובדרש
(?;
אולי
ב"ר
מא
,
ג):
אשר
דבר
יי'
אל
מואב
מאז
-
כששכר
בלק
את
בלעם
נגזרה
על
מואב
גזירה
זו.
ובסדר
עולם
(ראה
סע"ר
כג):
"בשנת
בא
תרתן
אשדודה
בשלוח
אותו
סרגון
מלך
אשור"
(יש'
כ
,
א)
-
שטף
עמונים
ומואבים
שהיו
מסייעין
אותו
כשצר
על
שומרון
שלש
שנים
,
לקיים
מה
שנאמר:
בשלש
שנים
כשני
שכיר
ונקלה
כבוד
מואב
-
לפי
שהם
סייעו
מלך
אשור
שלש
שנים
על
שמרון
כאלו
היו
שכירים
,
לפיכך
יפלו
בידו
,
ונקלה
כבוד
מלך
מואב
ביד
מלך
אשור.
כשלש
(בנוסחנו:
בשלש)
שנים
כשני
שכיר
-
היה
מנהגם
ברוב
,
כשישכור
אדם
עצמו
שיעשה
תנאי
לשלש
שנים
,
וכן
כתוב
בתורה
"כי
משנה
שכר
שכיר"
(דב'
טו
,
יח).
ואין
קושיא
מאמרו
עוד
"בעוד
שנה
כשני
שכיר"
(יש'
כא
,
טז)
,
כי
אין
הכרח
שיהיה
כל
כ"ף
הדמיון
מצד
אחד
,
ואותו
הדמיון
הוא
מצד
היותה
מצומצמת.
והמשל
לחילוף
דמיוני
הכ"פין
זה
בצד
זה:
"ענה
כסיל
כאולתו"
(מש'
כו
,
ה)
,
"אל
תען
כסיל
כאולתו"
(שם
,
ד)
-
ואם
יהיה
הדמיון
בענין
אחד
,
הנה
יהיו
סותרים;
ובמקומו
יפורש.
ושאר
מעט
-
והשארות
יהיה
מעט
מזער.
לא
כביר
-
שם
בלתי
נשלם
,
והוא
חזוק
אל
מעט
,
והכל
אחד;
וכן
"בתולה
ואיש
לא
ידעה"
(בר'
כד
,
טז).
בשלוש
שנים
-
כימי
שכיר
מצומצמות
,
כמו
שדרך
השכיר
לצמצם
שנותיו.
ונקלה
כבוד
מואב
-
יתבזה
כבודו
בכל
ההמון
הרב
שיש
לו.
ושאר
מעט
מזער
-
השארית
שישאר
בו
מעט
יהיה
,
מזער
,
לא
כביר
-
ולא
הרבה
,
כמו
"מילים
(לפנינו:
מלין)
יכביר"
(איוב
לה
,
טז);
"יתן
אוכל
למכביר"
(שם
לו
,
לא).