תנ"ך - יגורו
בך
נדחי
מואב
הוי־סתר
למו
מפני
שודד
כי־אפס
המץ
כלה
שד
תמו
רמס
מן־הארץ:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יָג֤וּרוּ
בָךְ֙
נִדָּחַ֔י
מוֹאָ֛ב
הֱוִי־סֵ֥תֶר
לָ֖מוֹ
מִפְּנֵ֣י
שׁוֹדֵ֑ד
כִּֽי־אָפֵ֤ס
הַמֵּץ֙
כָּ֣לָה
שֹׁ֔ד
תַּ֥מּוּ
רֹמֵ֖ס
מִן־הָאָֽרֶץ:
ס
(ישעיהו פרק טז פסוק ד)
יָגוּרוּ
בָךְ
נִדָּחַי
מוֹאָב
הֱוִי־סֵתֶר
לָמוֹ
מִפְּנֵי
שׁוֹדֵד
כִּי־אָפֵס
הַמֵּץ
כָּלָה
שֹׁד
תַּמּוּ
רֹמֵס
מִן־הָאָרֶץ:
ס
(ישעיהו פרק טז פסוק ד)
יגורו
בך
נדחי
מואב
הוי־סתר
למו
מפני
שודד
כי־אפס
המץ
כלה
שד
תמו
רמס
מן־הארץ:
ס
(ישעיהו פרק טז פסוק ד)
יגורו
בך
נדחי
מואב
הוי־סתר
למו
מפני
שודד
כי־אפס
המץ
כלה
שד
תמו
רמס
מן־הארץ:
ס
(ישעיהו פרק טז פסוק ד)
יִתיַתְּבוּן
בִּיך
מְטֻלטְלַיָא
מַלכוּת
מוֹאָב
הֲוִי
סִתרָא
לְהוֹן
מִן
קֳדָם
בָּזוֹזִין
אֲרֵי
סָף
מָעִיקָא
אִשׁתֵּיצִי
בָּזְזָא
סָפוּ
כָּל
דַּהֲווֹ
דָיְשִׁין
אַרעָא
:
שודד
-
ז'
מלא
(בלישנא):
יש'
טז
,
ד;
כא
,
ב
(פעמיים);
לג
,
א
(פעמיים);
יר'
נא
,
נו;
איוב
טו
,
כא.
אפס
-
ד':
בר'
מז
,
טו
,
טז;
יש'
טז
,
ד;
כט
,
כ.
נדחי
-
ל';
הוי
-
ל';
שודד
-
ז'
מל';
אפס
-
ד';
המץ
-
ל';
רמס
-
ל'
כת'
ס'.
יגורו
בך
נדחיי
-
בני
ישראל
הבורחים.
הוי
סתר
למו
,
כי
גם
את
תדעי
את
נפש
הנודדים
,
מה
היא
צרתם.
כי
אפס
המץ
שלך
,
עושרך
וכבודך
,
שהיה
לך
על
ידי
צאנך
ובקרך
,
שאת
מוצצת
משם
חלב
וחמאה.
כלה
שוד
-
לשון
'שָדַיִם'
,
המספיקים
חלב
,
כמו:
"ושוד
מלכים
תינקי"
(יש'
ס
,
טז).
תמו
רומס
-
הבהמות
שלך
הרומסות
בארצך.
יגורו
בך
נדחי
-
היה
לך
ליעשות
אכסניא
לבניי
,
אתה
מואב
,
והיה
לך
להסתירם.
ארבעה
דברים
טובים
היו
ללוט
בשביל
אברהם
,
ואילו
הן:
"וגם
ללוט
ההולך
את
אברם
היה
צאן
ובקר
ואהלים"
(בר'
יג
,
ה);
"וישב
את
כל
הרכוש
וגם
את
לוט
אחיו
ורכושו
השיב"
(בר'
יד
,
טז);
"ויהי
בשחת
אלהים
את
ערי
הככר
ויזכר
אלהים
את
אברהם
וישלח
את
לוט
מתוך
ההפכה"
(בר'
יט
,
כט);
וכנגדן
היו
צריכין
בניו
לפרוע
לבניי
טובות
,
ולא
פרעו
להם
טובות
,
אלא
פרעו
רעות
,
הדא
הוא
דכתיב
"וישלח
מלאכים
אל
בלעם
בן
בעור"
וגו'
"ועתה
לכה
נא
ארה
לי
את
העם
הזה"
וגו'
(במ'
כב
,
ה
-
ו);
"ויאסף
אליו
את
בני
עמון
ועמלק"
(שו'
ג
,
יג);
"ויהי
אחרי
כן
באו
בני
עמון
ובני
מואב
עמהם"
וגו'
(ראה
דה"ב
כ
,
א);
והדין
"ידו
פרש
צר
על
כל
מחמדיה"
(איכה
א
,
י).
ונכתבה
חטיה
שלהם
בארבעה
מקומות:
"לא
יבא
עמוני
ומואבי"
וגו'
"על
דבר
אשר
לא
קדמו
אתכם
בלחם
ובמים"
(דב'
כג
,
ה);
ובדברי
הימים
"אשר
לא
קדמו
את
ישראל
בצאתם
ממצרים"
(ראה
נחמ'
יג
,
ב);
"עמי
זכר
נא
מה
יעץ
בלק"
(מי'
ו
,
ה).
עמדו
ארבעה
נביאים
וחתמו
גזר
דינם
,
ואילו
הן:
ישעיה
וירמיה
,
יחזקאל
וצפניה.
ישעיה
אמר:
"משא
מואב"
וכו'
(טו
,
א);
בבראשית
רבה
בפרשת
'לך
לך'
(מא
,
ה).
כי
אפס
המץ
-
לפיכך
היה
לך
להטמינם
,
שהמציק
היה
מגלה
אותם
,
והיו
כלים
ותמים
מפני
האויב
שהיה
רומסם
בארצם.
מץ
-
לשון
'נוגש
ודוחק'
,
כמו
"וימץ
טל
מן
הגזה"
(שו'
ו
,
לח);
לשון
'סחיטה'.
יגורו...
נדחי
-
דברי
הנביא
או
השם
,
בעבור
כבוד
ישראל.
מפני
שודד
-
ששדד
שומרון
,
והוא
מלך
אשור.
כי
-
עוד
יבוא
עת
שיאבד
זה
הנוגש
ויכלה
השוד.
המץ
-
תואר
השם
,
והוא
יוצא;
"למען
תמוצו"
(יש'
סו
,
יא)
כמותו.
תמו
מחנות
רומס
-
הוא
מלך
אשור.
הביאי
עצה
עשי
(בנוסחנו:
עשו)
פלילה
-
אומר:
דעי
,
את
בת
מואב
,
איך
תנצלי
ותסתרי:
שיתי
צלך
,
בבא
שֹדד
בצהרים
,
כלילה
להסתתר
בו
,
שתסתרי
בו
נדחים
שלך;
ונודד
שלך
אל
יהי
נגלה
לאוייבים
,
פן
יהרגוהו;
כי
ודאי
תבא
לידי
מדה
זו
,
שאם
יגורו
בך
נדחי
,
שבט
ראובן
וגד
הקרובים
לך
,
בבא
עליהם
מלך
אשור
,
מואב
,
אם
היית
סתר
למו
מפני
שודד
,
כי
עתה
אפס
מאד
המץ
-
מציצת
אויב
המוצץ
ושולל
ובוזז
את
ארצך
,
וכלה
שד
-
ויניקת
מלך
אשור
ממך
,
תמו
רמס
מן
ארצך
,
ולא
היית
לוקה
עתה
,
עד
עת
פקודתך
,
בימי
סנחריב
על
שרפך
"עצמות
מלך
אדום
לסיד"
(בנוסחנו:
לשיד;
עמ'
ב
,
א);
אבל
מה
שהיית
מסגירה
שרידי
עמי
ביום
צרה
גרם
לך
ללקות
גם
עתה.
ומכל
מקום
,
עמי
אשר
הגדלת
עליו
,
אתן
לו
יד
ושם
,
והוכן
בחסד
ואמת
כסאו
,
וישב
עליו
שפט
ודרש
משפט
ומהיר
צדק
באהל
דוד.
יגורו
בך
נדחי
-
הכינוי
כנגד
האל.
כשהיו
ישראל
נדחים
מארצם
ועוברים
דרך
ארצך
,
היה
מן
הדין
שיגורו
וישכנו
בך
,
ותהיה
להם
סתר
מפני
שודד
,
והוא
סנחריב.
ומואב
הוא
לשון
קריאה
,
כמו
"משה
משה"
(שמ'
ג
,
ד).
כי
אפס
המץ
-
היה
לך
להסתירם
,
כי
הנה
עתה
אפס
השודד
שלהם
,
והמוצץ
כל
טובם
והרומס
ארצם
,
כולם
תמו;
וזהו
על
מפלת
סנחריב
בירושלם.
ושוד
-
תואר
הוא
,
כמו
שודד;
וכן
"המבליג
שוד
על
עז"
(עמ'
ה
,
ט);
אמר:
הם
ינצלו
מן
השודד
,
והוכן
בחסד
כסא
למלך
חזקיהו
,
ומואב
יכלה
,
ויבוא
עליו
עוד
שודד
אחר
שודד
וישפילו
גאותם;
וזהו
שאמר
אחריו
"שמענו
גאון
מואב"
(להלן
,
ו).
והוכן
בחסד
כסא
-
כסא
שלחזקיהו
יהיה
נכון
בחסד
שיעשה
,
וכן
וישב
עליו
באמת
שיעשה
,
כמו
שכתוב
"ויעש
הטוב
והישר
והאמת
לפני
יי'
אלהיו"
(דה"ב
לא
,
כ).
או
פירוש:
באותו
חסד
ואמת
שהבטיח
האל
את
דוד
,
כמו
שאמר
"וחסדי
לא
אסיר
מעמו"
(דה"א
יז
,
יג);
ואמר
"וחסדי
לא
אפיר
מעמו
ולא
אשקר
באמונתי"
(תה'
פט
,
לד).
באהל
דוד
-
רוצה
לומר:
בבית
המלכות
אשר
לדוד.
ויהיה
זה
המלך
שופט
ודורש
משפט
ומהיר
צדק.
ופירוש
שופט:
שיהיה
שופט
משפט
צדק
בביתו
לכל
הבא
לפניו;
וגם
יהיה
דורש
וחוקר
על
אשר
לא
יבא
לפניו
,
יהיה
דורש
משפט
העניים
והעשוקים
,
אע"פ
שלא
יזעקו
אליו.
ומהיר
צדק
-
זריז
ומהיר
לעשות
מעשה
היושר
והצדק.
מואב
-
דבק
עם
בך
,
כאלו
כתוב:
רוצה
לומר:
מואב;
או
יגורו
נדחי
ישראל
בך
מואב.
וכל
זה
דרך
צחות
מליצת
הנביאים
,
דרך
לעג
,
בעבור
היות
מואב
עתה
חרב
ונדח
,
ואין
לו
בארצו
ישוב
שיוכל
להחביא
ולהסתיר
,
לכן
יאמר
עליו:
כי
אפס
המץ
,
כאלו:
כי
אפסת
אתה
המץ;
וזה
נתינת
טעם
ללעג
הנביא.
וקרא
מואב
מץ
-
שם
נגזר
,
מטעם
"מיץ
חלב"
(מש'
ל
,
לג)
,
כי
הוא
היה
מוצץ
כל
סביביו;
וכן
שד
-
הוא
שם
נגזר
,
כמו
'טוֹב'
,
מטעם
'שודד'.
והטעם
בכל
זה
,
כי
נשחת
מואב
מפני
סנחריב.
יגורו
בך
נידחי
-
אומרים
בני
מואב
זה
לזה:
יגורו
בך
נידחי
,
ותאסוף
אותם
שלא
ילכו
בשבייה
,
והוי
סתר
למו
מפני
השודד
שמחפש
אחריהם.
כי
אפס
המץ
-
המיצוי
והליחלוח
שלהם
אפס.
כלה
שוד
-
כמו
"ושוד
מלכים
תינקי"
(יש'
ס
,
טו)
,
שהוא
לשון
ליחלוח.
תמו
רומס
מן
הארץ
-
מקנה
הצאן
בטל
,
שכולם
שללום
האויבים.