תנ"ך - והוכן
בחסד
כסא
וישב
עליו
באמת
באהל
דוד
שפט
ודרש
משפט
ומהר
צדק:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהוּכַ֤ן
בַּחֶ֙סֶד֙
כִּסֵּ֔א
וְיָשַׁ֥ב
עָלָ֛יו
בֶּאֱמֶ֖ת
בְּאֹ֣הֶל
דָּוִ֑ד
שֹׁפֵ֛ט
וְדֹרֵ֥שׁ
מִשְׁפָּ֖ט
וּמְהִ֥ר
צֶֽדֶק:
(ישעיהו פרק טז פסוק ה)
וְהוּכַן
בַּחֶסֶד
כִּסֵּא
וְיָשַׁב
עָלָיו
בֶּאֱמֶת
בְּאֹהֶל
דָּוִד
שֹׁפֵט
וְדֹרֵשׁ
מִשְׁפָּט
וּמְהִר
צֶדֶק:
(ישעיהו פרק טז פסוק ה)
והוכן
בחסד
כסא
וישב
עליו
באמת
באהל
דוד
שפט
ודרש
משפט
ומהר
צדק:
(ישעיהו פרק טז פסוק ה)
והוכן
בחסד
כסא
וישב
עליו
באמת
באהל
דוד
שפט
ודרש
משפט
ומהר
צדק:
(ישעיהו פרק טז פסוק ה)
בְּכֵין
מְשִׁיחָא
דְיִשׂרָאֵל
יִתַּקַן
בְּטוּב
כּוּרסוֹהִי
וִיתֵיב
עֲלוֹהִי
בִּקשׁוֹט
בְּקַרתָּא
דְּדָוִיד
דַּיָין
וְתָבַע
דִּין
וְעָבֵיד
קְשׁוֹט
:
והוכן
-
ג'
,
ב'
מלא
וחד
חסר:
יש'
טז
,
ה;
נח'
ב
,
ו;
*זכ'
ה
,
יא.
ודרש
-
ג'
וחסר:
*דב'
יח
,
יא;
יש'
טז
,
ה;
מש'
יא
,
כז.
והוכן
ג'
ב'
מל'
וחד
חס'
והוכן
בחסד
והכן
הסכך
והוכן
והניחה
שם
.
והוכן
-
ג';
ודרש
-
ג'
וחס';
ומהר
-
ל'
וחס'.
והוכן
בחסד
כסא
-
כשיבא
עליך
השבר
הזה
,
אז
יגדל
כסא
דוד
,
שבאותו
הפרק
יפול
סנחריב
על
ידי
חזקיהו
,
ויהא
כסאו
נכון
בחסד
שיעשה
,
כמו
שמצינו
שהיה
גומל
חסד
שנאמר
בדברי
הימים
"כי
חזקיהו
מלך
יהודה
הרים
לקהל
אלף
פרים
ושבעת
אלפים
צאן"
(דה"ב
ל
,
כד).
וישב
עליו...
שופט
ודורש
משפט
ומהיר
צדק
,
תירגם
יונתן:
"ועביד
קשוט".
והוכן
בחסד
כסא
וישב
עליו
באמת
באהל
דוד
שופט
ודורש
משפט
-
ומה
גם
עתה
נגזר
פורענות
על
מואב
,
לכשיבא
משיח
שיתכן
מלכותו
בחסד
,
יחרב
עם
מואב
מהיות
עם;
והוא
ישמיד
את
מואב
,
דכתיב
"אדום
ומואב
משלוח
ידם"
(יש'
יא
,
יד)
-
פתרון:
אדום
ומואב
הם
יהיו
משלוח
ידם
של
ישראל
,
שיהו
ישראל
בהם
שולחים
יד;
"ובני
עמון
משמעתם"
(שם)
-
ובני
עמון
יהיו
אף
הן
נשמעים
לישראל.
אמר
הקדוש
ברוך
הוא:
יבא
דוד
שזכה
למלכות
בחסד
שעשתה
זקנתו
,
דכתיב
בה
"היטבת
חסדך
האחרון
מן
הראשון"
(רות
ג
,
י)
,
ויפרע
ממואב
שהיה
להם
לגמול
חסד
לישראל
ולא
גמלו;
הדא
הוא
דכתיב:
והוכן
בחסד
כסא
וישב
עליו
באמת
באהל
דוד
שופט
ודורש
משפט
ומהיר
צדק
-
אתם
בני
מואב
,
המתינו
לכם
לכשיבא
אותו
שכתוב
בו
"והכינותי
(לפנינו:
וכוננתי)
את
כסא
ממלכתו
עד
עולם";
"וחסדי
לא
אסיר
ממנו"
(ש"ב
ז
,
יג
,
טו)
-
הוא
יהא
שופט
ודורש
משפט
מכם
,
ומהיר
צדק
-
וממהר
ליפרע
מכם
בצדק
ובמשפט.
'צדק'
-
לשון
'דין'
הוא
,
ובלעז
'יושטיצא'
,
ואינו
לשון
'נתינת
צדקה
לעניים'.
והוכן
בעבור
החסד
כסא
המלוכה.
באהל
דוד
-
היא
ירושלם.
שופט
-
הוא
חזקיהו.
ומהיר
צדק
-
תואר
השם
,
מגזרת
"מהרה"
(יש'
ה
,
כו).
הביאי
עצה
עשי
(בנוסחנו:
עשו)
פלילה
-
אומר:
דעי
,
את
בת
מואב
,
איך
תנצלי
ותסתרי:
שיתי
צלך
,
בבא
שֹדד
בצהרים
,
כלילה
להסתתר
בו
,
שתסתרי
בו
נדחים
שלך;
ונודד
שלך
אל
יהי
נגלה
לאוייבים
,
פן
יהרגוהו;
כי
ודאי
תבא
לידי
מדה
זו
,
שאם
יגורו
בך
נדחי
,
שבט
ראובן
וגד
הקרובים
לך
,
בבא
עליהם
מלך
אשור
,
מואב
,
אם
היית
סתר
למו
מפני
שודד
,
כי
עתה
אפס
מאד
המץ
-
מציצת
אויב
המוצץ
ושולל
ובוזז
את
ארצך
,
וכלה
שד
-
ויניקת
מלך
אשור
ממך
,
תמו
רמס
מן
ארצך
,
ולא
היית
לוקה
עתה
,
עד
עת
פקודתך
,
בימי
סנחריב
על
שרפך
"עצמות
מלך
אדום
לסיד"
(בנוסחנו:
לשיד;
עמ'
ב
,
א);
אבל
מה
שהיית
מסגירה
שרידי
עמי
ביום
צרה
גרם
לך
ללקות
גם
עתה.
ומכל
מקום
,
עמי
אשר
הגדלת
עליו
,
אתן
לו
יד
ושם
,
והוכן
בחסד
ואמת
כסאו
,
וישב
עליו
שפט
ודרש
משפט
ומהיר
צדק
באהל
דוד.
יגורו
בך
נדחי
-
הכינוי
כנגד
האל.
כשהיו
ישראל
נדחים
מארצם
ועוברים
דרך
ארצך
,
היה
מן
הדין
שיגורו
וישכנו
בך
,
ותהיה
להם
סתר
מפני
שודד
,
והוא
סנחריב.
ומואב
הוא
לשון
קריאה
,
כמו
"משה
משה"
(שמ'
ג
,
ד).
כי
אפס
המץ
-
היה
לך
להסתירם
,
כי
הנה
עתה
אפס
השודד
שלהם
,
והמוצץ
כל
טובם
והרומס
ארצם
,
כולם
תמו;
וזהו
על
מפלת
סנחריב
בירושלם.
ושוד
-
תואר
הוא
,
כמו
שודד;
וכן
"המבליג
שוד
על
עז"
(עמ'
ה
,
ט);
אמר:
הם
ינצלו
מן
השודד
,
והוכן
בחסד
כסא
למלך
חזקיהו
,
ומואב
יכלה
,
ויבוא
עליו
עוד
שודד
אחר
שודד
וישפילו
גאותם;
וזהו
שאמר
אחריו
"שמענו
גאון
מואב"
(להלן
,
ו).
והוכן
בחסד
כסא
-
כסא
שלחזקיהו
יהיה
נכון
בחסד
שיעשה
,
וכן
וישב
עליו
באמת
שיעשה
,
כמו
שכתוב
"ויעש
הטוב
והישר
והאמת
לפני
יי'
אלהיו"
(דה"ב
לא
,
כ).
או
פירוש:
באותו
חסד
ואמת
שהבטיח
האל
את
דוד
,
כמו
שאמר
"וחסדי
לא
אסיר
מעמו"
(דה"א
יז
,
יג);
ואמר
"וחסדי
לא
אפיר
מעמו
ולא
אשקר
באמונתי"
(תה'
פט
,
לד).
באהל
דוד
-
רוצה
לומר:
בבית
המלכות
אשר
לדוד.
ויהיה
זה
המלך
שופט
ודורש
משפט
ומהיר
צדק.
ופירוש
שופט:
שיהיה
שופט
משפט
צדק
בביתו
לכל
הבא
לפניו;
וגם
יהיה
דורש
וחוקר
על
אשר
לא
יבא
לפניו
,
יהיה
דורש
משפט
העניים
והעשוקים
,
אע"פ
שלא
יזעקו
אליו.
ומהיר
צדק
-
זריז
ומהיר
לעשות
מעשה
היושר
והצדק.
והוכן
בחסד
כסא
וגו'
-
כאלו
אמר:
אבל
לא
כן
יהודה.
וטעם
בחסד
-
בסבת
חסד
ואמת
שהיה
לחזקיה
המושל
,
כטעם
"חסד
ואמת
יצרו
מלך
וסעד
בחסד
כסאו"
(מש'
כ
,
כח).
והוכן
בחסד
כסא
-
בזמן
שגלו
עשרת
השבטים
גלה
גם
מואב
,
ואז
יוכן
כסא
חזקיהו.