תנ"ך - שמענו
גאון־מואב
גא
מאד
גאותו
וגאונו
ועברתו
לא־כן
בדיו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
שָׁמַ֥עְנוּ
גְאוֹן־מוֹאָ֖ב
גֵּ֣א
מְאֹ֑ד
גַּאֲוָת֧וֹ
וּגְאוֹנ֛וֹ
וְעֶבְרָת֖וֹ
לֹא־כֵ֥ן
בַּדָּֽיו:
(ישעיהו פרק טז פסוק ו)
שָׁמַעְנוּ
גְאוֹן־מוֹאָב
גֵּא
מְאֹד
גַּאֲוָתוֹ
וּגְאוֹנוֹ
וְעֶבְרָתוֹ
לֹא־כֵן
בַּדָּיו:
(ישעיהו פרק טז פסוק ו)
שמענו
גאון־מואב
גא
מאד
גאותו
וגאונו
ועברתו
לא־כן
בדיו:
(ישעיהו פרק טז פסוק ו)
שמענו
גאון־מואב
גא
מאד
גאותו
וגאונו
ועברתו
לא־כן
בדיו:
(ישעיהו פרק טז פסוק ו)
שְׁמַענָא
רַברְבֵי
מוֹאָב
דְּמִתגָּאַן
לַחדָּא
יַקִירֵיהוֹן
וּמפַנְקֵיהוֹן
וְגֵיוְתָנוּתְהוֹן
לָקֳבֵיל
פּוֹרעָנוּתְהוֹן
לָא
שָׁוֵי
לְהוֹן
:
לא
-
כן
-
י"ט
(בלישנא
,
כולל
'לוא'):
ראה
יש'
י
,
ז.
גא
מאד
-
נתגאה
מאד.
גאותו
וגאונו
-
שלא
כדין
הוא
,
כי
עיקר
גידולי
בדיו
על
ידי
ממזרות
וניאוף
הבנות
מאביהם.
ועברתו
-
עיבור
והריון
שלו
,
דבר
אחר:
עברתו
-
חמתו
,
ששמר
לישראל.
לא
כן
-
גבוריו
עשו
,
שהיו
כפויי
טובה.
גא
-
לשון
'גאה'.
לא
כן
בדיו
-
לא
כדין
וכשורה
נהגו
גיבוריו;
ודומה
לו
"כן
בנות
צלפחד"
(במ'
כז
,
ז).
שמענו
-
ידבר
הנביא
על
לשון
ישראל
,
או
הגוים.
גא
-
חסר
ה"א
,
והיא
מלה
זרה.
לא
כן
בדיו
-
לא
יהיה
כן
בניו;
כמו
"ותעש
בדים"
(יח'
יז
,
ו).
ויש
אומרים:
מחשבותיו
,
ולא
כן
-
כמו
"כן
בנות
צלפחד"
(במ'
כז
,
ז)
,
ובדיו
-
כמו
"בדיך
מתים
יחרישו"
(איוב
יא
,
ג).
גא
-
כמו
'גאה'.
ושמענו
והבנו
גאונו
וגאותו
ועברתו
על
ישראל
,
שלא
נכונות
הן
בדיו
ומחשבתיו
על
ישראל.
בדיו
-
כמו
"אשר
בדה
(בנוסחנו:
בדא)
מלבו"
(מ"א
יב
,
לג);
"בדיך
מתים
יחרישו"
(איוב
יא
,
ג).
שמענו
-
מאמר
הנביא
בלשון
האומות
,
שיאמרו
כן
על
מואב:
שמענו
שהיה
מתגאה
מאד
מואב
בעודו
בשלוותו.
וכפל
לשון
הגאוה
כמה
פעמים
,
לרוב
הגאוה.
גא
מאד
-
כלומר:
גאה
מאד
,
אלא
שנפל
ממנו
למ"ד
הפועל.
ועברתו
-
שהיה
מתקצף
ומתעבר
ללא
דבר
על
הגוים
שכניו
,
מרוב
גאותו.
לא
כן
בדיו
-
לא
אמת
כזביו;
כלומר:
דבריו
שהיה
מדבר
בגאותו
לא
נתקיימו
עתה
,
שבאה
אליו
הרעה.
כן
-
כמו
"כן
בנות
צלפחד
דוברות"
(במ'
כז
,
ז).
בדיו
-
כמו
"חרב
על
הבדים
ונואלו"
(יר'
נ
,
לו).
שמענו
גאון
מואב
וגו'
-
ישוב
עוד
להליץ
נפילות
מואב
,
כי
ההפסק
שעשה
בזכירת
ענין
ישראל
היה
לענין
מבואר
,
כמו
שקדם
גם
כן
"שלחו
כר"
וגו'
(לעיל
,
א)
,
כי
מואב
ועמון
הצרו
לנו
מעולם
,
ולכן
יאמר
להם
הנביא
כי
הם
יפלו
ביד
סנחריב
,
ולא
כן
יהודה.
וגם
זה
ראיה
גדולה
נגד
הנוצרים
,
כי
דברי
הנביאים
כולם
מתיחסים
,
הפך
מה
שיאמרו
הם.
לא
כן
-
שם
בלתי
נשלם
,
כטעם
"כן
בנות
צלפחד
דוברות"
(במ'
כז
,
ז);
וענינו
כמשמעו
,
כלומר:
כן
הוא
חוץ
לנפש
כמו
שהוא
בנפש
ובדבור
החיצוני
,
שזה
הוא
גדר
האמת;
ואמרנו
לא
כן
-
טעמו:
לא
כן
הוא
חוץ
לנפש.
וטעם
בדיו
-
על
דבריו
שהיה
אומר
,
כמו
ענפים
יוצאים
משרש
הלב;
והכונה
,
שהיה
מתפלל
להנצל
מכף
סנחריב
ולנצח
כל
זולתו.
גא
מאד
-
'שם
התואר'
הוא
,
כמו
'גאה'
,
ושורשו
'גיא'
,
כמו
"כל
גיא
ינשא"
(יש'
מ
,
ד)
,
אבל
אותו
'גֶיא'
הוא
'שם
דבר'
כמו
גַיְא
,
אבל
זהו
'שם
התואר'.
גאותו
וגאונו
ועברתו
על
שמענו
עונים:
שמענו
גאותו
וגאונו
ועברתו.
לא
כן
בדיו
-
בניו
אינם
כן
,
אלא
ממזרים
הם
,
שנתעברה
אימם
מאביהם
(ראה
בר'
יט);
והוא
כמו
"כן
בנות
צלפחד"
(במ'
כז
,
ז)
,
שפירושו
כמו
'נכון';
וכיון
שהם
ממזרים
,
אין
להם
להתגאות
כל
כך.