תנ"ך - יחן
רשע
בל־למד
צדק
בארץ
נכחות
יעול
ובל־יראה
גאות
ה':
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יֻחַ֤ן
רָשָׁע֙
בַּל־לָמַ֣ד
צֶ֔דֶק
בְּאֶ֥רֶץ
נְכֹח֖וֹת
יְעַוֵּ֑ל
וּבַל־יִרְאֶ֖ה
גֵּא֥וּת
יְהוָֽה:
פ
(ישעיהו פרק כו פסוק י)
יֻחַן
רָשָׁע
בַּל־לָמַד
צֶדֶק
בְּאֶרֶץ
נְכֹחוֹת
יְעַוֵּל
וּבַל־יִרְאֶה
גֵּאוּת
יְהוָה:
פ
(ישעיהו פרק כו פסוק י)
יחן
רשע
בל־למד
צדק
בארץ
נכחות
יעול
ובל־יראה
גאות
ה':
פ
(ישעיהו פרק כו פסוק י)
יחן
רשע
בל־למד
צדק
בארץ
נכחות
יעול
ובל־יראה
גאות
יהוה:
פ
(ישעיהו פרק כו פסוק י)
יְהַבתָּא
לְהוֹן
אַרכָּא
לְרַשִׁיעַיָא
דְּאִם
יְתוּבוּן
לְאוֹרָיתָך
וְלָא
תָבוּ
כָּל
יוֹמִין
דַּהֲווֹ
קַיָימִין
יַעבְּדוּן
קְשׁוֹט
עַל
אַרעָא
הֲווֹ
שַׁקָרִין
אַף
אִנוּן
לָא
יִחזוֹן
בְּתוּשׁבְּחָת
יְקָרָך
יְיָ
:
יחן
-
ב':
יש'
כו
,
י;
מש'
כא
,
י.
יחן
-
ב'
בעיניו
רעהו;
יעול
-
ל'.
יוחן
רשע
בל
למד
צדק
,
וכי
יש
לפניך
לחון
את
הרשע
,
עֵשָו
,
אשר
דר
בין
שני
צדיקים
ולא
למד
צדק
(ראה
סנה'
לט
,
ב)
,
ובארץ
נכוחות
,
ירושלם
ובית
המקדש
,
יעול
לשלול
ולבוז
ולהשחית?
(ראה
ב"ר
סז
,
ה)
ובל
יראה
גאות
יי'
-
לא
חשב
בעיניו
גדלך
וגאותך;
ובל
יראה
-
לשון
'רגילות
תמיד':
לא
ראה
ולא
חשב
,
כמו:
"ככה
יעשה
איוב"
(איוב
א
,
ה).
יוחן
רשע
בל
למד
צדק
-
אתמהא:
כך
היא
מידת
הדין
נותנת
,
שיהא
נחנן
רשע
זה
,
עשו
הרשע
,
בשביל
שלא
למד
צדק?
בארץ
נכוחות
יעול
-
במקום
המשפט
,
היא
ירושלם
,
שם
יעול
,
שהחריבה.
ובל
יראה
גאות
יי'
-
מי
גרם
לו
שהחריב
את
ביתך
והגלה
את
בניך?
שלא
ראה
גאות
יי'
-
ראה
שלא
נפרעת
ממנו;
שאילו
נפרעת
ממנו
,
לא
יסף
עוד
להרע
לבניך.
גאות
יי'
-
כשהקדוש
ברוך
הוא
נפרע
מן
האומה
,
שכן
הוא
אומר
במצרים
"אשירה
ליי'
כי
גאה
גאה"
(שמ'
טו
,
א)
,
וכן
בפרענות
סנחריב
הוא
אומר
"זמרו
יי'
כי
גיאות
עשה"
(יש'
יב
,
ה).
יחן
-
מפעלי
הכפל
,
כמו
"על
כמון
יוסב"
(יש'
כח
,
כז).
והנה
הטעם
,
כי
השם
יחון
על
הרשע
,
והוא
לא
ילמוד
צדק;
והטעם
,
שיאריך
לו
,
אולי
ילמוד.
בארץ
נכוחות
-
במקום
שיש
שם
יושר
יעשו
עולה.
נכוחות
-
מגזרת
'נוכח'
,
כמו
"טובים
ונכוחים"
(ש"ב
טו
,
ג).
ולא
ישים
לב
לראות
גאות
השם.
ומפרש
'תאות
הנפש'
(ראה
לעיל
,
ח):
נפשי
אויתיך
בלילה
על
משכבי
-
שדרך
המקרא
לתלות
מחשבת
האדם
בלילה
על
משכבו
בכמה
מקומות
-
אף
את
רוחי
ודעת
לבי
בקרבי
אני
משחר
,
ודורש
ומבקש
אותך
לעשות
משפט
ברשע
להוכיחו
בחייו
,
כי
כאשר
משפטיך
יהיו
לארץ
להוכיח
האדם
,
אז
צדק
למדו
ישבי
תבל
,
ויתיסרו
וישובו;
כענין
"משמים
השמעת
דין
ארץ
יראה
ושקטה"
(תה'
עו
,
ט).
ואז
יוחן
רשע
בל
למד
צדק
,
שבארץ
נכוחות
ומישרים
,
שעושין
בה
משפט
וצדק
,
יעול
ולא
ילמד
היטב
,
ושאינו
רואה
בחייו
גיאות
יי'
ומשפטו
שיעשה
בו;
ואתה
שמכריתו
מן
העולם
לאחר
מותו
בלי
אחרית
ותקוה
,
והיה
עולמך
מתקיים
אף
בהם.
בל
למד...
ובל
יראה
-
כלומר
,
שלא
למד
צדק
בארץ
הנכוחות
והצדק
,
וגם
לא
ראה
מוסרך
ותוכחותיך
,
שישוב
ויחיה.
יוחן
רשע?
-
פירוש:
בתמיה;
אמר:
יוחן
רשע
והוא
בל
למד
צדק
בעבור
משפטיך?
כי
אמר:
אינם
למוסר
,
אלא
מקרה
הוא
בעולם
ו'לית
דין
ולית
דיין'
(ע"פ
בר"ת
כו
,
ט).
בארץ
נכוחות
יעול
-
בארץ
ששבו
לעשות
נכוחות
ונוסרו
בעבור
משפטיך
שנגעו
בהם
,
הוא
לא
כן
יעשה
,
אלא
יעול
-
יעשה
עול
במשפטו.
ובל
יראה
גאות
יי'
-
יש
מפרשים
אותו
דרך
תפילה
לאל
,
שלא
יראה
הרשע
גאות
יי';
כלומר
,
שלא
יראה
בטובה.
והנכון
שהוא
על
דרך
הווה
,
כמו
שאמר
יעול
,
ולמה?
שאינו
רואה
בגיאות
יי'
-
ולא
יחשוב
שהאל
משגיח
בענייני
בני
אדם
ויגאה
עליהם
לגמלם
כרשעם.
יוחן
רשע
וגו'
-
גם
זה
אחד
מסודות
כתובי
הקדש
,
רוצה
לומר:
לכתוב
מאמרים
שלא
יזכרו
רק
בתמה
,
וגם
זה
דרך
הגיוני
ונכון
אצל
בעלי
ההגיון;
ואולם
אין
זה
בספרי
החכמות
,
אלא
אם
כן
יפורש
בכתוב
מלת
התמה
,
כמו
הה"א
או
זולתו;
אבל
הנביאים
הסכימו
לעשות
כן
,
ובכלל
לדבר
ולכתוב
בכל
מיני
שתוף
מובן
,
שהם
רבים
לאין
מספר
,
וכל
זה
להסתיר
הסודות
שם
,
כי
אין
ראוי
לגלותם
לכל
,
כי
יזיק
להם
ולשרידים
אשר
יי'
קורא
(ע"פ
יואל
ג
,
ה).
ובזה
הסכימו
כל
הפילוסופים
,
ועל
כלם
הפליג
אבן
סנה
,
שאמר
שאין
ראוי
לגלות
להמון
שאין
השם
גֶשֶם;
אבל
אין
כן
דעת
תורתינו
,
וכבר
באר
זה
המורה
,
אבל
בצד
(מו"נ
א
,
מו);
ואלה
ענינים
יקרים
מאד
,
והכל
'אוצר
יי''
יבא.
יוחן
-
עֵשָו
הרשע
אינו
ראוי
,
שבל
למד
צדק
,
כי
בארץ
נכוחות
יעול
-
העול
והחמס
שעשה
בארץ
ישראל
,
ואינו
ראוי
שיראה
גאות
יי'
-
שלא
יהיה
לו
חלק
בגאותך.