תנ"ך - ה'
רמה
ידך
בל־יחזיון
יחזו
ויבשו
קנאת־עם
אף־אש
צריך
תאכלם:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יְהוָ֛ה
רָ֥מָה
יָדְךָ֖
בַּל־יֶחֱזָי֑וּן
יֶחֱז֤וּ
וְיֵבֹ֙שׁוּ֙
קִנְאַת־עָ֔ם
אַף־אֵ֖שׁ
צָרֶ֥יךָ
תֹאכְלֵֽם:
ס
(ישעיהו פרק כו פסוק יא)
יְהוָה
רָמָה
יָדְךָ
בַּל־יֶחֱזָיוּן
יֶחֱזוּ
וְיֵבֹשׁוּ
קִנְאַת־עָם
אַף־אֵשׁ
צָרֶיךָ
תֹאכְלֵם:
ס
(ישעיהו פרק כו פסוק יא)
ה'
רמה
ידך
בל־יחזיון
יחזו
ויבשו
קנאת־עם
אף־אש
צריך
תאכלם:
ס
(ישעיהו פרק כו פסוק יא)
יהוה
רמה
ידך
בל־יחזיון
יחזו
ויבשו
קנאת־עם
אף־אש
צריך
תאכלם:
ס
(ישעיהו פרק כו פסוק יא)
יְיָ
כַּד
תִּתגְּלֵי
בִגבוּרְתָך
לְאֵיטָבָא
לְדָחֲלָך
לָא
יִנהַר
לְסָנְאֵי
עַמָך
יִחזוֹן
רַשִׁיעַיָא
וְיִבַּהתּוּן
פּוֹרעָנוּת
עַמָא
תִּחפֵינוּן
אַף
אִשָׁתָא
לְבַעֲלֵי
דְבָבָך
תְּשֵׁיצֵי
:
רמה
-
ג'
מלעיל:
דב'
לב
,
כז;
ש"א
ב
,
א;
יש'
כו
,
יא.
רמה
-
ג'
מלעל;
יחזיון
-
ל'.
יי'
רמה
ידך
וגו'
-
ראיתי
מדרשי
אגדה
רבים
למקראות
של
פרשה
זו
,
עליונה
ותחתונה
,
ואינן
מיושבין
על
דיקדוק
הלשון
או
על
סדר
המקראות
,
והוצרכתי
לבאר
אותה
על
אופני
סדרה.
מדרש
אגדה
יש
(ראה
או"מ
ע' 417
)
,
שהיה
הנביא
מבקש
שלא
יראו
האומות
בטובתו
של
הקדוש
ברוך
הוא
בהטיבו
לישראל.
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
מוטב
שיחזו
ויבושו.
ואין
זה
אחר
הלשון
,
שאין
כתוב
'הרימה
ידך';
ועוד
,
שאף
התיבה
חלוקה
מתיבות
כיוצא
בה;
כל
'יד
רמה'
שבמקרא
טעמו
למטה
וזה
טעמו
למעלה
,
כמו
"קמה
אלומתי"
(בר'
לז
,
ז)
,
וכמו
"הנה
שבה
יבמתך"
(רות
א
,
טו)
,
שכולן
לשון
עבר;
אף
זה:
יי'
,
נסתלקה
יד
גבורתך
מעל
צָרֶיךָ
,
בל
ראו
גבורתך
,
כי
ראו
דרכם
צלחה.
בבקשה
ממך
,
יחזו
ויבשו
קנאת
עם
בטובה
שתטיב
לעמך
,
אף
בעצמם
יראו
משפט
נקמתך
שתאכלם
אש.
יי'
רמה
ידך
בל
יחזיון.
רמה
-
הטעם
ברי"ש
ולא
במ"ם
,
לפיכך
פתרונו
שלעבר;
ואילו
היה
טעם
במ"ם
,
היה
פתרונו
לשון
ציווי
ולשון
תחנון
,
כלומר:
הרם
ידך
בל
יחזיון;
עכשיו
,
כשהטעם
ברי"ש
,
פתרונו
לשעבר.
וזה
פתרונו:
יי'
,
מי
גרם
להם
לאומות
העולם
שהרעו
לבניך?
שסילקתה
נקמתך
מהם
,
שלא
נפרעת
מהם.
בל
יחזיון
-
פתרון:
בל
חזו
,
כמו
"ככה
יעשה
איוב"
(איוב
א
,
ה)
,
שפתרונו:
ככה
עשה
איוב.
ודבר
זה
שלא
ראו
שנפרעת
מהם
,
גרם
שהרעו
לבניך;
אבל
בבקשה
ממך
,
יחזו
נקמתך
ויבושו
קנאת
עם
-
יבושו
מן
הטובות
שתעשה
להם
לישראל
,
ויהיו
מקנאים
בהם
,
אף
אש
צריך
תאכלם.
יי'
-
הטעם:
אחר
שידך
רמה
,
והם
לא
יחזיון
,
יחזו
שיקנאו
לעמך
ויבושו
,
ותאכל
האש
צריך.
ויש
אומרים:
יחזו
קנאתך
בכלם;
והוא
דבק
בטעם
אף
אש
צריך.
יי'
,
כשרמה
ידך
עליהם
לשפטם
ולינקם
מהם
,
הם
אינם
רואים
שישובו
ויחיו
,
כי
לבניהם
תצפון
אונם
ועמלם
,
להכרית
אחריתו
בדור
אחר
(ע"פ
תה'
קט
,
יג)
,
שאין
היכר
והבחנה
אם
מקרה
הוא
היה
להם
,
או
אם
משפט
אלהים
הוא;
והיה
ראוי
שיחזו
בעיניהם
,
בחייהם
,
קנאה
שאתה
מקנא
לעם
עני
ודל
,
אשר
עשקו
ורצצו
,
לשפט
משפטם
ולריב
ריבם
,
לקבוע
קבעיהם;
ויבושו
ממועצותיהם
,
שהיו
סבורים
לבלעם
כשאול
חיים
(ע"פ
מש'
א
,
יב)
,
ואין
אלהים
דורש
לנפשם;
אף
לכלות
באש
חמתך
צריך
המזידים
והפושעים
בך
ביד
רמה
,
שלא
ישובו
על
מוסר
משפטיך.
יי'
רמה
ידך
בל
יחזיון
-
הם
הרשעים
אינם
רואים
כשרמה
ידך
,
כלומר:
אינם
חושבים
,
בבוא
פורענות
על
הרשעים
,
כי
מידך
הוא.
יחזו
ויבשו
קנאת
עם
-
יראו
בעת
הישועה
כשתקנא
לעמך
ותושיעם
,
יראו
הם
ויבושו;
כמו
שאמר
"קנאתי
לירושלם...
קנאה
גדולה"
(זכ'
א
,
יד);
כי
אז
לא
יוכלו
לומר:
מקרה
הוא
,
כי
יראו
מעט
עַם
נושעים
מעמים
רבים
,
ואז
יבושו
ויכלמו.
אף
אש
צריך
תאכלם
-
אותה
האש
תאכל
צריך;
כי
כשיבוש
האדם
יהפכו
פניו
לאש
,
כמו
שאומר
"פני
להבים
פניהם"
(יש'
יג
,
ח).
ויונתן
תרגם:
"כד
תתגלי
בגבורתך
לאוטבא
לדחלך
,
לא
ינהר
לשנאי
עמך
,
יחזון
רשיעיא
ויבהתון
פורענות
עמא
תחפינון
אישתא
לבעלי
דבבך
תשיצי".
יחזיון
-
רמז
לרשעים
שקדם
זכרם
(לעיל
,
י)
,
וגם
זכרם
אחר
כך.
וזה
רומז
אל
הרעים
שהיו
בירושלם
,
שהיו
אומרים
לפתוח
ולהמסר
לסנחריב.
ואחר
בל
יחזיון
אמר
יחזו
,
והכל
נכון
בעברי
ובהגיון.
תאכלם
-
האש
תאכל
צריך.
יי'
,
רמה
ידך
לעשות
הישועה
לישראל;
בל
יחזיון
הגוים
בישועתך
,
שלא
יהיה
להם
חלק
בישועתך
,
אבל
יחזו
ישועת
ישראל
ויבשו
מקנאת
העם
,
אף
אש
צריך
תאכלם.