תנ"ך - ארח
לצדיק
מישרים
ישר
מעגל
צדיק
תפלס:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֹ֥רַח
לַצַּדִּ֖יק
מֵישָׁרִ֑ים
יָשָׁ֕ר
מַעְגַּ֥ל
צַדִּ֖יק
תְּפַלֵּֽס:
(ישעיהו פרק כו פסוק ז)
אֹרַח
לַצַּדִּיק
מֵישָׁרִים
יָשָׁר
מַעְגַּל
צַדִּיק
תְּפַלֵּס:
(ישעיהו פרק כו פסוק ז)
ארח
לצדיק
מישרים
ישר
מעגל
צדיק
תפלס:
(ישעיהו פרק כו פסוק ז)
ארח
לצדיק
מישרים
ישר
מעגל
צדיק
תפלס:
(ישעיהו פרק כו פסוק ז)
אוֹרחָת
צַדִּיקַיָא
כֵּיוָנָן
אַף
עוּבָדֵי
אוֹרחָת
צַדִּיקַיָא
תַּתקֵין
:
אורח
לצדיק
מישרים
-
אורח
שתהא
מישור
לקיבול
שכרו
של
צדיק
,
אתה
יי'
,
שאתה
ישר
,
תפלס
מעגל
צדיק
,
להוליכו
באותו
אורח
שיקבל
שכרו.
והצדיק
הוא
יעקב
וזרעו
,
וכה
פתרונו:
אורח
לצדיק
של
מישרים
,
ישר
-
הקדוש
ברוך
הוא
,
מעגל
-
רגלי
הצדיק
תפלס
לו
לאותו
אורח.
'פילוס'
זה
לשון
'קונטריפייש'
(בלעז)
,
כמלך
היושב
ומחשב
ומְשַקֵל
בלבו
,
איזה
יכשר
,
הזה
או
זה
,
כך
היישר
בלבך
להוליכו
בדרך
קיבול
שכר
הטוב
,
על
כל
אשר
הנהיג
מעשיו
לפניך
בכשרון.
אורח
לצדיק
מישרים
-
אורח
מישור
תיעשה
העיר
רומי
,
מסילה
לישראל
,
שיהא
שם
מסלול
דרך
ומדרך
לפעמי
דלים
ולרגלי
עני.
ישר
מעגל
צדק
(לפנינו:
צדיק)
תפלס
-
מעגל
צדק
תדרך
להם
לישראל
,
שתיעשה
העיר
רומי
מסילה
לישראל
ודרך
כבושה.
תפלס
-
כמו
"פלס
מעגל
רגלך"
(מש'
ד
,
כו);
ודומה
לפי
העניין
שהוא
לשון
מדרך
כף
רגל;
אבל
שמעתי
שפירש
רבנו
שלמה
ברבי
יצחק
מקרא
זה:
אורח
לצדיק
מישרים
-
אורח
שיהא
מישור
לצדיק
וקיבול
שכר;
ישר
-
נקוד
ב'זקף
גדול'
ועומד
לבד
,
והניקוד
מלמדנו
פתרונו
,
וזה
פתרונו:
אתה
יי'
,
שאתה
ישר
,
תפלס
מעגל
צדיק
להוליכו
באותו
אורח
מישור
שיקבל
שכר
,
כלומר:
אורח
לצדיק
של
מישרים.
ישר
-
הקדוש
ברוך
הוא
,
מעגל
רגלי
הצדיק
תפלס
לו
,
כלומר:
"שמרה
זאת
לעולם
ליצר
מחשבות
לבב
עמך
והכן
לבבם
אליך"
(דה"א
כט
,
יח);
תן
בלבבינו
שנעזב
דרך
רשע
ונלך
בחוקיך.
ארח
-
ולמה
זה?
בעבור
שאין
ארח
לצדיק
,
רק
אורח
מישרים.
ישר
-
ואתה
השם
ישר
ומעגל
צדיק
תפלס
-
כמו
'תשקול'.
ארח
לצדיק
מישרים
-
ארח
שלך
לצדיק
מישרים
הוא
בלי
מכשול.
כענין
"כי
ישרים
דרכי
יי'
וצדיקים
ילכו
בם"
(הו'
יד
,
י)
-
מישור
בלי
מכשול;
גם
אתה
ישראל
מעגל
צדיק
תפלס
,
כלומר:
לפי
דרכו
תלוי
עמו
,
כענין
"עם
נבר
תתבר"
(ש"ב
כב
,
כז);
"עם
תמים
תתמם"
(שם
,
כו)
-
מי
שהולך
ביושר
עמך
,
גם
אתה
תתהלך
עמו
ביושר.
ולפי
שרוצה
לומר
"אף
ארח
משפטיך
יי'
קוינוך"
(להלן
,
ח)
התחיל
בדבר
זה.
ארח
לצדיק
-
כמו
ארח
מישרים
לצדיק.
ופירוש:
אתה
תתן
לצדיק
ותכונן
לפניו
אורח
מישרים
ותפלס
מעגלו.
וישר
-
לשון
קריאה
כנגד
האל
יתעלה
,
אמר:
אתה
האל
ישר
,
ותיישר
מעגל
צדיק;
והוא
על
דרך
שאמרו
(ראה
שבת
קד
,
א):
בא
ליטמא
פותחין
לו
,
בא
ליטהר
מסייעין
אותו.
ותפלס
-
עניין
יושר
,
וכן
"פלס
מעגל
רגליך"
(מש'
ד
,
כו);
ולזה
נקרא
מטה
המאזנים
'פלס'
,
לפי
שהוא
מישר
המשקל:
"ושקל
בפלס
הרים"
(יש'
מ
,
יב).
ישר
-
הקריאה
לשם
מאת
הנביא
,
ולכן
בו
'געיא'
(זקף
גדול)
,
כמו
"אחותינו
את
היי"
(בר'
כד
,
ס);
וכן
רבים.
ושֵם
'געיא'
-
מטעם
"היגעה
שור"
(איוב
ו
,
ה)
,
והקש
על
זה.
תפלס
-
כנוי
לשם.
וענינו
בעברי
לשקול
הענינים
במאזני
צדק
,
והוא
ברב
מונח
על
'ארח'
ו'דרך'
,
שהוא
סוג
משותף
,
וכן
מעגל
שהוא
ארח
עגול;
וכבר
פרשנו
במקומו
"ארח
חיים
פן
תפלס"
(מש'
ה
,
ו)
בענין
דק
מאד;
ואולם
הכונה
בזה
,
כי
בקש
הנביא
מהשם
במוחלט
שהוא
יפלס
מעגל
צדק
,
כטעם
"הדריכני
באמיתך"
(תה'
כה
,
ה).
ואלו
הבקשות
יש
להן
סוד
,
וכן
הפכן
,
כמו
"למה
תתעינו
יי'
מדרכיך"
(יש'
סג
,
יז)
,
והכל
'אוצר
יי''
יבא.
אורח
לצדיק
מישרים
-
אין
הצדיק
הולך
אלא
באורח
מישרים
,
ואתה
השם
שאתה
ישר
,
מעגל
צדיק
תפלס
אותו
ותיישר
,
כמו
"פלס
מעגל
רגליך"
(מש'
ד
,
כו).