תנ"ך - נפשי
אויתך
בלילה
אף־רוחי
בקרבי
אשחרך
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
צדק
למדו
ישבי
תבל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
נַפְשִׁ֤י
אִוִּיתִךָ֙
בַּלַּ֔יְלָה
אַף־רוּחִ֥י
בְקִרְבִּ֖י
אֲשַׁחֲרֶ֑ךָּ
כִּ֞י
כַּאֲשֶׁ֤ר
מִשְׁפָּטֶ֙יךָ֙
לָאָ֔רֶץ
צֶ֥דֶק
לָמְד֖וּ
יֹשְׁבֵ֥י
תֵבֵֽל:
(ישעיהו פרק כו פסוק ט)
נַפְשִׁי
אִוִּיתִךָ
בַּלַּיְלָה
אַף־רוּחִי
בְקִרְבִּי
אֲשַׁחֲרֶךָּ
כִּי
כַּאֲשֶׁר
מִשְׁפָּטֶיךָ
לָאָרֶץ
צֶדֶק
לָמְדוּ
יֹשְׁבֵי
תֵבֵל:
(ישעיהו פרק כו פסוק ט)
נפשי
אויתך
בלילה
אף־רוחי
בקרבי
אשחרך
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
צדק
למדו
ישבי
תבל:
(ישעיהו פרק כו פסוק ט)
נפשי
אויתך
בלילה
אף־רוחי
בקרבי
אשחרך
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
צדק
למדו
ישבי
תבל:
(ישעיהו פרק כו פסוק ט)
נַפשִׁי
מְחַמְדָא
לְצַלָאָה
קֳדָמָך
בְּלֵיליָא
אַף
רוּחִי
בִמעַי
מְבָרְכָא
לָך
אֲרֵי
כְּמָא
דְּדִינָך
תָּקְנִין
לְאַרעָא
קוּשׁטָא
יִתאַלפוּן
לְמֶעֱבַד
דְּדָיְרִין
בְּתֵבֵל
:
אשחרך
-
ב':
יש'
כו
,
ט;
תה'
סג
,
ב.
אשחרך
ב'
נפשי
אויתך
אלהים
אלי
.
אויתך
-
ל'
וחס';
אשחרך
-
ב'.
נפשי
אויתיך
בגלותי
,
שדומה
ללילה
,
לעשות
את
אלה.
אף
רוחי
בקרבי
אשחרך
-
אתחנן
לך
בכל
זאת;
למה?
כי
כאשר
משפטיך
באים
לארץ
,
שאתה
עושה
משפט
ברשעים
,
צדק
למדו
יושבי
תבל
-
למדים
להצדיק
את
דיניך
ולהודות
על
מדותיך
,
שרואים
החוטא
לוקה
,
והצדיק
מקבל
שכר
טוב.
נפשי
איויתיך
בלילה
-
בגלות
אדום
שדימוהו
הנביאים
ללילה
,
דכתיב
"שומר
מה
מלילה"
(יש'
כא
,
יא).
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
-
כאשר
תעביר
ממשלת
הזדון
מן
הארץ
,
אותה
שעה
צדק
ילמדו
יושבי
תבל.
נפשי
-
רעיון
נפשי
שאיויתיך
בלילה
,
אף
רוחי
בקרבי
שאשחרך;
והנה
יש
לאדם
'נפש'
ו'רוח'
,
כאשר
פירשתי
בקהלת
(ג
,
יט).
כי
כאשר
יראו
משפטיך
לארץ
,
ילמדו
צדק
יושבי
תבל
-
שם
מקום
היישוב.
ומפרש
'תאות
הנפש'
(ראה
לעיל
,
ח):
נפשי
אויתיך
בלילה
על
משכבי
-
שדרך
המקרא
לתלות
מחשבת
האדם
בלילה
על
משכבו
בכמה
מקומות
-
אף
את
רוחי
ודעת
לבי
בקרבי
אני
משחר
,
ודורש
ומבקש
אותך
לעשות
משפט
ברשע
להוכיחו
בחייו
,
כי
כאשר
משפטיך
יהיו
לארץ
להוכיח
האדם
,
אז
צדק
למדו
ישבי
תבל
,
ויתיסרו
וישובו;
כענין
"משמים
השמעת
דין
ארץ
יראה
ושקטה"
(תה'
עו
,
ט).
ואז
יוחן
רשע
בל
למד
צדק
,
שבארץ
נכוחות
ומישרים
,
שעושין
בה
משפט
וצדק
,
יעול
ולא
ילמד
היטב
,
ושאינו
רואה
בחייו
גיאות
יי'
ומשפטו
שיעשה
בו;
ואתה
שמכריתו
מן
העולם
לאחר
מותו
בלי
אחרית
ותקוה
,
והיה
עולמך
מתקיים
אף
בהם.
בל
למד...
ובל
יראה
-
כלומר
,
שלא
למד
צדק
בארץ
הנכוחות
והצדק
,
וגם
לא
ראה
מוסרך
ותוכחותיך
,
שישוב
ויחיה.
נפשי
אויתיך
-
כשמדבר
על
ישראל
,
פעמים
מדבר
בלשון
רבים
על
דרך
פרט
ופעמים
בלשון
יחיד.
ואמר:
נפשי
אויתיך
,
כלומר:
בכל
כחי
ורצוני
אויתיך.
אף
רוחי
בקרבי
-
כלומר:
כל
עוד
שיהיה
רוחי
בקרבי
,
אשחרך
ואקדמך
בתפילתי.
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
-
אע"פ
שמשפטיך
תביא
עלינו
,
לא
אמנע
בעבור
זה
מרדף
אחריך
ומהתאוות
אליך
,
כי
אני
רואה
כי
משפטיך
טובים.
כי
כאשר
משפטיך
יבואו
לארץ
הם
נוֹסָרִים
,
ולמדו
לעשות
צדק
יושבי
תבל
-
והם
אשר
נגע
אלהים
בלבם
(ע"פ
ש"א
י
,
כו)
,
שבעבורם
מתקיימת
תבל
,
אבל
הרשעים
לא
יוחנו;
וזהו
שאמר
"יוחן
רשע":
אשחרך
-
זה
עֵד
,
שכל
פעל
'שחר'
הוא
מטעם
"וכמו
השחר
עלה"
(בר'
יט
,
טו)
,
כי
הזריזים
מקדימים
,
משכימים.
כי
כאשר
משפטיך
לארץ
צדק
למדו
יושבי
תבל
-
זה
הכין
ישעיה
לומר
לכונות
רבות
צודקות
יחד
,
כדרך
רב
מאמרי
הנביאים
,
אבל
האחת
המפורסמת
בכאן
היא
על
דרך
"והנשארים
ישמעו
וייראו"
(דב'
יט
,
כ).
כי
כאשר
יגיע
משפטיך
לארץ
,
אז
צדק
למדו
יושבי
תבל
-
שכולם
יצדיקו
משפטיך.