תנ"ך - מה־אדבר
ואמר־לי
והוא
עשה
אדדה
כל־שנותי
על־מר
נפשי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מָֽה־אֲדַבֵּ֥ר
וְאָֽמַר־לִ֖י
וְה֣וּא
עָשָׂ֑ה
אֶדַּדֶּ֥ה
כָל־שְׁנוֹתַ֖י
עַל־מַ֥ר
נַפְשִֽׁי:
(ישעיהו פרק לח פסוק טו)
מָה־אֲדַבֵּר
וְאָמַר־לִי
וְהוּא
עָשָׂה
אֶדַּדֶּה
כָל־שְׁנוֹתַי
עַל־מַר
נַפְשִׁי:
(ישעיהו פרק לח פסוק טו)
מה־אדבר
ואמר־לי
והוא
עשה
אדדה
כל־שנותי
על־מר
נפשי:
(ישעיהו פרק לח פסוק טו)
מה־אדבר
ואמר־לי
והוא
עשה
אדדה
כל־שנותי
על־מר
נפשי:
(ישעיהו פרק לח פסוק טו)
מָא
אֲמַלֵיל
תֻּשׁבְּחָא
וְאֵימַר
קֳדָמוֹהִי
וְהוּא
אַסגִּי
טָבוָון
לְמֶעֱבַד
עִמִי
מָא
אַפלַח
וַאֲשַׁלֵים
קֳדָמוֹהִי
כָּל
שְׁנַיָא
דְּאוֹסֵיף
עַל
חַיַי
וְשֵׁיזֵיב
מִמְרָר
נַפשִׁי
:
ואמר
-
לי
-
ב':
יש'
לח
,
טו;
שה"ש
ב
,
י.
שנותי
-
ב':
ראה
לעיל
,
י.
ואמר
לי
ב'
מה
אדבר
ענה
דודי
.
ואמר
-
לי
-
ב';
עדדה
-
ל';
שנותי
-
ב'.
מה
אדבר
שבח
וקילוסין
לפניו
,
והרי
אמר
לי
נחמות
,
והוא
עשאן.
אדדה
כל
שנותי
-
כמו
"ותדד
שנתי"
(בר'
לא
,
מ);
אתנדד
מכל
שנותיי
לקלס
לפניו
על
מר
נפשי
-
שהיתה
מרה
,
וניחמני.
ויונתן
תירגם
,
שנותי
-
לשון
'שָנִים'.
יי'
עליהם
יחיו
-
יונתן
תירגם:
"יי'
אמר
על
כל
מתייא
דייחון".
ולכל
בהן
חיי
רוחי
-
"וקדם
כולהון
אחייתא
חיי
רוחי"
(ת"י).
ואני
אומר
לפי
פשוטו:
יי'
עליהם
-
על
שנותיי
הנזכרים
למעלה:
אדדה
כל
שנותי;
יי'
שיכן
שִיכְנו
וחסדו
עליהם
,
ואמר
לי
על
פי
נביא:
יחיו.
ולכל
בהן
חיי
רוחי
-
ולכל
דבר
אשר
תלויין
בהן
חיי
רוחי
,
יי'
עליהם
ויחיו.
ותחלימני
-
ומעתה
ידעתי
שתחלימני
ותחייני;
תחלימני
-
תבריאני
,
תחזקני
,
כמו
"יחלמו
בניהם"
(איוב
לט
,
ד).
מה
אדבר
ואמר
לי
והוא
עשה
-
מה
מועיל
לי
אם
אצעק
והוא
כבר
עשה
,
כשם
שאמר
לי
"מת
אתה
ולא
תחיה"
(לעיל
,
א)
,
וכן
עשה.
אדדה
כל
שנותי
על
מר
נפשי
-
וכן
"ותדד
שנתי
מעיני"
(בר'
לא
,
מ)
,
מנודד;
מנודד
אנכי
מכל
שנותיי
מרוב
מרירות
נפשי.
מה
אדבר
ואמר
לי
-
"הנני
יוסיף
על
ימיך"
(לעיל
,
ה).
ומלת
עשה
-
כמו
'יעשה'
,
וכן
"נתתי
כסף
השדה"
(בר'
כג
,
יג);
או
טעם
עשה
-
שעשה
זה
החסד
עמי;
אע"פ
כן
,
אדדה
כל
שנותי
בזכרי
זאת
המדה
שעברה
עלי.
ומלת
אדדה
-
מבניין
'נפעל'
,
ואין
ריע
לו
במקרא
,
רק
"אדדם
עד
בית
אלהים"
(תה'
מב
,
ה)
,
ובמשנה
(שבת
יח
,
ב):
מדדה
את
בנה;
והטעם
ידוע.
מה
אדבר
ואמר
לי
-
וסוף
,
אף
אִילו
היה
בי
כח
לדבר
,
אף
מזה
נשתתקתי
,
כי
מה
אדבר
לו
תחנונים
,
וכי
אדבר
,
מה
אמר
לי
,
והרי
הוא
עשה
-
שגזר
לי
זאת
,
ששלח
לי:
"צו
לביתך
כי
מת
אתה
ולא
תחיה"
(לעיל
,
א).
אדדה
כל
שנותי
-
כמו
"ותדד
שנתי
מעיני"
(בר'
לא
,
מ);
שינה
בעיני
אינני
רואה
על
מר
נפשי
-
בחליי
ובמה
ששלח
לי.
ואז
התפללתי
לפניו
על
שנות
עיני:
יחיו
עצמותי
עד
עתה!
ועל
כל
אברים
שבהם
תלויין
חיי
רוחי
,
והרי
כלם
חלו:
יהי
רצון
לפניך
שתשלימני
,
ותיישנני
בעיניי
,
והחייני
ורפאני
באבריי
אשר
תלויין
בהם
חיי
רוחי
,
שהנה
לשלום
-
בהיותי
מצפה
לנוח
ולמצוא
רוחה
,
מר
לי
מר
,
והגעתי
עד
שערי
מות.
וכן
עשית:
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלייה;
ויש
לומר:
בלי
לרדת
,
כי
השלכת
אחרי
גווך
חטאי
ולא
זכרתם
עוד;
שאין
כבוד
שמך
במיתתי
בקוצר
ימים
,
כי
לא
שאול
תודך
-
כלומר:
המתים
שבה
-
ולא
מות
,
על
הפלא
שתעשה
להם
,
ולא
יחלו
פניך
על
שתעשה
להם
פלא;
והוא
שאומר:
ולא
ישברו
יורדי
בור
אל
אמיתך
-
לא
להבא
ולא
לשעבר
יכבדוך.
מה
אדבר
-
מה
אוכל
לדבר
ולשבח
לפניו
,
ואמר
לי
על
ידי
הנביא
שאחיה
מחולי
זה
ואעלה
בית
יי'
ביום
השלישי
(מ"ב
כ
,
ה)
,
וכן
עשה
,
וכן
יעשה
גם
כן
בתוספת
השנים?
אין
לי
לעשות
,
אלא
שאזכור
זה
כל
שנותי
,
ובזכרי
אודה
לאל
שהצילני.
ופירוש
אדדה
-
כמו
'האשה
מדדה
את
בנה'
,
בדברי
רבותינו
ז"ל
(ראה
שבת
קכח
,
ב)
,
והוא
הנענוע
מעט
מעט
,
וכן
הוא
דרך
האדם
,
כשזוכר
הצרה
שעברה
עליו
ונצל
ממנה
,
מנענע
בראשו.
ופירוש
על
מר
נפשי
-
על
מרירות
נפשי
שהיה
לי
,
ונצלתי
ממנה.
ואמר
לי
-
והוא
אמר
לי;
כלומר:
השם
אמר
לי
שהוא
עשה
ופעל
והביא
זה
החולי
אלי;
כלומר
,
כי
אין
זה
בסבת
עשק
וחמס
בממון
,
אבל
בסבת
ענין
אחר
ידוע
אצלו
יתברך
,
והוא
נעלם
ממני
,
על
כן
אדדה
כל
שנותי
על
מר
נפשי
-
כלומר
,
כי
נראה
שזה
החלי
היה
בסבת
חטא
וחסרון
שהוא
ממין
הסכלות
שעל
דרך
ההעדר
בענין
שלמות
הנפש
-
וזה
הפך
מה
שיחשבו
טובי
העיר
,
טובי
ההמון
,
רוצה
לומר
,
כי
יחשבו
שאין
חסרון
וחטא
בהמנע
מידיעת
האמתיות
או
בהעלם
קצת;
וכל
שם
'חטא'
בעברי
זה
ענינו
,
כי
'עון'
ענינו
'עוות'
,
וזה
מונח
לסכלות
שעל
דרך
הקטן;
ואלה
ענינים
סודיים
מאד
,
והכל
'אוצר
יי''
יבא
-
לכן
התודה
,
ונדר
שאם
יקום
מחליו
,
כי
ישים
כל
מחשבותיו
וימיו
לזה
,
וזה
הוא
כונת
אמרו
"יי'
עליהם
יחיו"
וגו'
(להלן
,
טז);
ובאור
יותר
'אוצר
יי''
יבא.
מה
אדבר
ואמר
לי
-
כבר
אמר
לי
"כי
מת
אתה"
(לעיל
,
א)
,
ומה
לי
עוד
לדבר.
והוא
עשה
לי
את
הדבר
הזה
,
ואין
מידו
מציל.
אדדה
כל
שנותי
על
מר
נפשי
-
לשון
'נידנוד'
ו'ניענוע'
הוא
,
כמו
"אדדם"
(תה'
מב
,
ה);
"מלכי
צבאות
ידודון"
(תה'
סח
,
יג);
כל
שנותי
אנוד
ואנוע
על
מרירות
נפשי
ועל
צרתי.