תנ"ך - הנה
לשלום
מר־לי
מר
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלי
כי
השלכת
אחרי
גוך
כל־חטאי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הִנֵּ֥ה
לְשָׁל֖וֹם
מַר־לִ֣י
מָ֑ר
וְאַתָּ֞ה
חָשַׁ֤קְתָּ
נַפְשִׁי֙
מִשַּׁ֣חַת
בְּלִ֔י
כִּ֥י
הִשְׁלַ֛כְתָּ
אַחֲרֵ֥י
גֵוְךָ֖
כָּל־חֲטָאָֽי:
(ישעיהו פרק לח פסוק יז)
הִנֵּה
לְשָׁלוֹם
מַר־לִי
מָר
וְאַתָּה
חָשַׁקְתָּ
נַפְשִׁי
מִשַּׁחַת
בְּלִי
כִּי
הִשְׁלַכְתָּ
אַחֲרֵי
גֵוְךָ
כָּל־חֲטָאָי:
(ישעיהו פרק לח פסוק יז)
הנה
לשלום
מר־לי
מר
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלי
כי
השלכת
אחרי
גוך
כל־חטאי:
(ישעיהו פרק לח פסוק יז)
הנה
לשלום
מר־לי
מר
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלי
כי
השלכת
אחרי
גוך
כל־חטאי:
(ישעיהו פרק לח פסוק יז)
הָא
לְעָבְדֵי
אוֹרָיתָא
סַגִּי
שְׁלָמָא
קֳדָמָך
וְאַתּ
מֵיתֵי
מְרָרָא
לְרַשִׁיעַיָא
בְּכֵין
כַּד
יְדַעִית
יוֹם
מוֹתִי
שְׁפַכִית
דִּמעֲתִי
בִצלוֹ
קֳדָמָך
מַר
לִי
סַגִּי
וְאַתּ
אִתרְעִיתָא
בְחַיַי
בְּדִיל
דְּלָא
לְחַבָּלָא
נַפשִׁי
אֲרֵי
אַרחֵיקתָּא
מִן
קֳדָמָך
כָּל
חֲטָאָי
:
הנה
לשלום
מר
לי
מר
-
כשנתבשרתי
שלום
אף
הוא
מר
לי
,
שהרי
תלו
לי
הרפואה
בזכות
אחרים:
"כה
אמר
יי'
אלהי
דוד
אביך"
(לעיל
,
ה);
"למעני
ולמען
דוד
עבדי"
(יש'
לז
,
לה).
כאן
הודעתני
שאני
חוטא.
[כך
פירשוהו
חכמים
(ראה
ברכות
י
,
ב);
אבל
לפי
יישוב
משמע
המקרא
הנה
לשלום
-
כשנתבשרתי
מאתך
להושיעני
מיד
סנחריב
,
מר
לי
מר
על
חוליי
,
שהייתי
נוטה
למות
ולא
שמחתי
בבשורה.]
ואתה
-
בטובך
חשקת
נפשי
מבלי
רדת
שחת.
[
הנה
לשלום
-
שבישרני
הנביא
"כה
אמר
יי'
לא
יבא
אל
העיר
הזאת
ולא
יורה
שם
חץ"
(יש'
לז
,
לג)
,
מר
לי
על
אותו
שלום
שהוא
בישר
אותי;
מה
יועיל
לי
אותו
שלום
,
ואני
לא
אראנו
,
כל
שכן
שאני
מצטער
עליו;
כי
מה
מועיל
לאדם
שאומרין:
'היום
תמות'
,
וחוזרין
לומר
לו:
'מחר
תהיה
תשועה
ליושבי
עירך'
,
ועיניו
לא
תראינה.
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלי
-
בלי
להורידה
שחת;
שאילו
הייתי
מת
קודם
מפלתו
של
סנחריב
ולא
ראיתי
בתשועה
שהבטחתני
לעשות
בסנחריב
,
לא
הייתי
מקלסך
בשאול
על
הניסים
ועל
הגבורות
שעשית
לחיים
,
שאין
'יוודע
בחושך
פילאך'
(ע"פ
תה'
פח
,
יג)
,
ו'לא
המתים
יהללוך'
(ע"פ
תה'
קטו
,
יז)
,
לפיכך
'חייתני
מירדי
בור'
(ע"פ
תה'
ל
,
ד).
הנה
לשלום
-
כאשר
הייתי
בחצי
ימיי;
כי
בן
תשע
ושלשים
שנה
היה
כאשר
חלה;
כי
אם
תתגבר
המרה
האדומה
על
תולדת
האדם
,
לעולם
יהיה
חולה
בנערותו
ויהיה
בשלום
בזקנותו
,
והפך
זה
אם
תתגבר
הלחה
,
והנה
האמצעים
שנות
שלום.
מר
לי
מר
-
פַעֲמַיִם
,
לחזוק.
ויש
אומרים:
מגזרת
"תמורה"
(רות
ד
,
ז).
משחת
בלי
-
יש
אומרים
(ראה
רס"ג
תרגום):
מגזרת
"בלותי"
(בר'
יח
,
יב)
,
והוא
שם
על
משקל
'פְרִי';
ואחרים
אמרו
(ראה
מחברת:
'בל')
,
שהוא
במקום
הזה
כמו
'לא'
,
והוא
הפך;
והראשון
הוא
הישר
בעיני
,
כאילו
אמר:
ואתה
חשקת
נפשי
והעליתני
משחת
בלי.
כי
אותי
השלכת
אחרי
גוך
-
דרך
משל
,
כבן
אדם
שלא
יראה
מה
שיש
אחריו
,
כי
ידענו
שאין
גו
לבורא
הגויות.
הנה
ראיה
על
אשר
אמרו
קדמונינו
(ברכות
י
,
ב)
,
שבעבור
חטא
שעשה
היה
מת
בקוצר
שנים;
והם
העתיקו
(שם)
,
כי
המת
קודם
חמשים
ושתים
שנה
הנו
ב'כרת'
,
ועל
זה
נעצב
,
כי
לא
ידע
שעבר
עבירה
שהוא
חייב
שימות
בכרת
,
על
כן
אמר
"זכר
נא
את
אשר
התהלכתי
לפניך...
והטוב
בעיניך
עשיתי"
(לעיל
,
ג)
-
והנה
הזכיר
המחשבה
והמעשה.
והקדמונים
אמרו
(שם)
,
כי
לא
התעסק
במצות
פריה
ורביה.
מה
אדבר
ואמר
לי
-
וסוף
,
אף
אִילו
היה
בי
כח
לדבר
,
אף
מזה
נשתתקתי
,
כי
מה
אדבר
לו
תחנונים
,
וכי
אדבר
,
מה
אמר
לי
,
והרי
הוא
עשה
-
שגזר
לי
זאת
,
ששלח
לי:
"צו
לביתך
כי
מת
אתה
ולא
תחיה"
(לעיל
,
א).
אדדה
כל
שנותי
-
כמו
"ותדד
שנתי
מעיני"
(בר'
לא
,
מ);
שינה
בעיני
אינני
רואה
על
מר
נפשי
-
בחליי
ובמה
ששלח
לי.
ואז
התפללתי
לפניו
על
שנות
עיני:
יחיו
עצמותי
עד
עתה!
ועל
כל
אברים
שבהם
תלויין
חיי
רוחי
,
והרי
כלם
חלו:
יהי
רצון
לפניך
שתשלימני
,
ותיישנני
בעיניי
,
והחייני
ורפאני
באבריי
אשר
תלויין
בהם
חיי
רוחי
,
שהנה
לשלום
-
בהיותי
מצפה
לנוח
ולמצוא
רוחה
,
מר
לי
מר
,
והגעתי
עד
שערי
מות.
וכן
עשית:
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלייה;
ויש
לומר:
בלי
לרדת
,
כי
השלכת
אחרי
גווך
חטאי
ולא
זכרתם
עוד;
שאין
כבוד
שמך
במיתתי
בקוצר
ימים
,
כי
לא
שאול
תודך
-
כלומר:
המתים
שבה
-
ולא
מות
,
על
הפלא
שתעשה
להם
,
ולא
יחלו
פניך
על
שתעשה
להם
פלא;
והוא
שאומר:
ולא
ישברו
יורדי
בור
אל
אמיתך
-
לא
להבא
ולא
לשעבר
יכבדוך.
הנה
לשלום
-
הנה
בחליי
היה
לי
מר
בעבור
שלום
שלא
היה
לי.
והחכם
רבי
אברהם
בן
עזרא
פירש:
הנה
לשלום
-
כאשר
הייתי
בחצי
ימי;
כי
בן
שלשים
ותשע
שנה
היה
כשחלה
,
כי
אם
תתגבר
המרה
האדומה
על
תולדת
האדם
,
לעולם
יהיה
חולה
בנערותו
ויהיה
בשלום
בזקנותו
,
והפך
אם
תתגבר
הליחה
הלבנה;
והנה
אמצעיים
שנות
שלום.
ואתה
חשקת
נפשי
משחת
בלי
-
חשקת
נפשי
להצילה
משחת
הבלייה
,
והוא
הקבר
שגופו
שלאדם
בלה
בו.
כי
השלכת
-
ואע"פ
שהייתי
חייב
לפי
עוונותי
וחטאי
,
אתה
השלכתם
אחרי
גוך
-
דרך
משל
,
כאדם
המשליך
הדבר
אחרי
גיוו
,
שלא
יראה
אותו.
הנה
לשלום
-
להעדר
השלום
כי
נעדר
הוא
ממני
היום.
כי
נכון
בעברי
לומר
'לשלום'
או
'בשלום'
או
'על
השלום'
,
על
העדרו
כמו
על
מציאותו
,
והעד:
"בבכורו
ייסדנה"
וגו'
(יהו'
ו
,
כו).
ואתה
חשקת
וגו'
-
כי
כן
בשרו
ישעיה
(לעיל
,
ה).
בלי
-
שם
דמיון
ראשון
,
כמו
פְּרִי.
הנה
לשלום
שהייתי
עומד
,
בא
לי
המר
הזה.
ואתה
קיבלת
תפילתי
וחשקתה
נפשי
משחת
בלי
רדת;
והוא
מקרא
קצר.