תנ"ך - חי
חי
הוא
יודך
כמוני
היום
אב
לבנים
יודיע
אל־אמתך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
חַ֥י
חַ֛י
ה֥וּא
יוֹדֶ֖ךָ
כָּמ֣וֹנִי
הַיּ֑וֹם
אָ֣ב
לְבָנִ֔ים
יוֹדִ֖יעַ
אֶל־אֲמִתֶּֽךָ:
(ישעיהו פרק לח פסוק יט)
חַי
חַי
הוּא
יוֹדֶךָ
כָּמוֹנִי
הַיּוֹם
אָב
לְבָנִים
יוֹדִיעַ
אֶל־אֲמִתֶּךָ:
(ישעיהו פרק לח פסוק יט)
חי
חי
הוא
יודך
כמוני
היום
אב
לבנים
יודיע
אל־אמתך:
(ישעיהו פרק לח פסוק יט)
חי
חי
הוא
יודך
כמוני
היום
אב
לבנים
יודיע
אל־אמתך:
(ישעיהו פרק לח פסוק יט)
דְּחַי
חַי
הוּא
יוֹדֵי
קֳדָמָך
כְּוָתִי
יוֹמָא
דֵין
אֲבָהָן
לִבנֵיהוֹן
יְחַווֹן
גְּבוּרְתָך
וְיוֹדוֹן
לְמֵימַר
דְּכָל
אִלֵין
קְשׁוֹט
:
יודיע
-
ב':
יש'
לח
,
יט;
תה'
קג
,
ז.
אל
-
אמתך
-
ב':
ראה
לעיל.
יודיע
-
ב';
אל
-
אמתך
-
ב'.
חי
חי
-
לשון
'בני
אדם'
הוא
כלומר:
כשיש
בני
אדם
חיים
בעולם
,
זה
חי
וזה
חי
,
יוצאת
הודאה
מביניהם.
יודיע
-
'אשיניר'
בלעז.
אל
אמיתך
-
האב
מודיע
לבנים
ומכוין
את
דעת
בנו
אל
אמיתך
-
אל
אמונתך
,
להאמין
בך.
חי
חי...
יודך
כמוני
היום
-
אתה
חי
,
חי
כמוני
,
שהחייתני
היום
,
הוא
יודך.
אב
לבנים
יודיע
אל
אמיתך
-
אל
אבטחתך
שהבטחת
להושיעני
מסנחריב
וקיימת
הבטחתך.
יודיע
אל
אמיתך
-
'דארד
אלטא
וורטנצא'
בלעז;
כלומר:
ישכילנו
וילמדנו
אל
תורתך.
חי
חי
-
פעמיים;
והטעם:
מי
שחי
כמוני
,
או
שיחיה
אחרי
חליו
,
הוא
חייב
שיודך
-
והטעם:
בפה
,
שבו
תראה
חבור
הנשמה
עם
הגוף
בדרך
ההודאות;
ויש
אומרים
,
כי
חי
הראשון
הוא
השם;
ואין
צורך.
אב
לבנים
יודיע
-
אלה
האמונות.
חי
חי
-
רק
החי
הוא
יודך
,
כאשר
אני
עושה
היום
על
שהחייתני.
אב
לבנים
יודיע
אותך
וגבורתך
על
אמתך
שתעשה
לאב.
חי
חי
-
כמו
"מעלה
מעלה"
(דב'
כח
,
מג);
"מטה
מטה"
(שם);
כלומר:
רק
כן
,
ולא
ענין
אחר.
חי
חי
-
כל
חי
וחי
יודך
כמוני
היום
,
ואם
הייתי
מת
,
לא
הייתי
מודה
לך
הודאת
הפה
כמו
שאני
עושה
עתה;
ועוד
אב
לבנים
יודיע
אל
אמתך
-
אם
לא
היו
לו
בנים
,
ותחייהו
ויהיו
לו
בנים
,
יודיעם
אמתך
כמו
שאעשה
אני;
ואף
אם
יהיו
לו
בנים
,
כל
זמן
שיהיה
עמהם
ילמדם
ויודיעם;
אם
כן
הוא
טוב
שתאריך
לאדם
,
ואם
חלה
שתרפאהו
מחליו
,
ויודה
לך
הטובה
שעשית
עמו
ויודיע
לבניו
אחריו.
וכן
אמרו
רבותינו
ז"ל
(ראה
ברכות
י
,
יא)
,
כי
לא
היו
לו
בנים
לחזקיהו
אלא
עד
אחר
חליו.
ואע"פ
שההודאה
וההודעה
לא
תועיל
לו
ולא
תסכן
,
כמו
שאמר
"אם
צדקת
מה
תתן
לו"
(איוב
לה
,
ז)
,
אע"פ
כן
אחר
שהוא
רצה
וברא
בני
אדם
,
אם
כן
הוא
רוצה
בקיומם
ובלכתם
בדרך
טובה
,
ושיהיה
להם
דעת
להבין
בחסדי
הבורא
ולהודות
לפניו
עליהם
,
כי
זה
מהדרך
הטובה;
וכאשר
לבם
נכון
,
הוא
מסייע
אותם
ועוזרם
בזה.
אל
אמתך
-
כמו
'את
אמתך'
,
כי
יבוא
'את'
במקום
אל
,
כמו
"והראה
את
הכהן"
(וי'
יג
,
מט)
,
והדומים
לו;
וכן
יבוא
'אל'
במקום
'את'
,
כמו
"אספרה
אל
חוק"
(תה'
ב
,
ז);
"וירדפו
אל
מדין"
(שו'
ז
,
כה).
או
פירוש:
יודיעם
הדרך
שיביאם
אל
אמתך.
והחסד
שעושה
האל
עם
בני
אדם
,
אמת
הוא
מצד
עצמו
,
כי
הוא
"רב
חסד"
(שמ'
לד
,
ו)
,
וזהו
מדרכיו
,
אם
כן
הוא
אמת.
ונראה
כי
יונתן
תירגם
אל
זה
כמו
בצירי
,
כמו
"הארצות
האל"
(בר'
כו
,
ג)
,
שתרגם:
"אבהן
לבנן
יחוון
גבורתך
ויודון
למימר
דכל
אילין
קשוט";
וכן
פירש
החכם
רבי
אברהם
בן
עזרא
,
וזהו
לשון
פירושו:
אב
לבנים
יודיע
אלה
האמונות.
ואני
תמה
בזה
,
כי
לא
ראיתי
בשום
ספר
,
אלא
אל
נקוד
סגול
,
וסמוך
במקף
עם
אמתך
כמו
האחר
,
והמסרה:
אל
אמתך
-
שנים
,
והם
אלה
השנים
אשר
בפסוק
"כי
לא
שאול"
(לעיל
,
יח)
ובפסוק
חי
חי.
כי
לא
שאול
-
הפך
חי
חי;
ואין
השאול
,
רק
המות
ושוב
הגוף
לעפר.
אב
לבנים
יודיע
להדריכם
אל
אמיתך.