תנ"ך - מי־תכן
את־רוח
ה'
ואיש
עצתו
יודיענו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
מִֽי־תִכֵּ֥ן
אֶת־ר֖וּחַ
יְהוָ֑ה
וְאִ֖ישׁ
עֲצָת֥וֹ
יוֹדִיעֶֽנּוּ:
(ישעיהו פרק מ פסוק יג)
מִי־תִכֵּן
אֶת־רוּחַ
יְהוָה
וְאִישׁ
עֲצָתוֹ
יוֹדִיעֶנּוּ:
(ישעיהו פרק מ פסוק יג)
מי־תכן
את־רוח
ה'
ואיש
עצתו
יודיענו:
(ישעיהו פרק מ פסוק יג)
מי־תכן
את־רוח
יהוה
ואיש
עצתו
יודיענו:
(ישעיהו פרק מ פסוק יג)
מַן
תַּקֵין
יָת
רוּחַ
קוּדשָׁא
בְּפוּם
כָּל
נְבִיַיָא
הֲלָא
יְיָ
וְצַדִּיקַיָא
עָבְדֵי
מֵימְרֵיהּ
פִּתגָמֵי
רְעוּתֵיהּ
הוֹדַעִינוּן
:
תכן
-
ג'
וחסר:
ראה
לעיל.
יודיענו
-
ב':
יש'
מ
,
יג
,
יד.
מי
תיכן
את
רוח
הקודש
בפי
הנביאים?
יי'
תיכנו
וכדיי
הם
להאמין.
ולאיש
עצתו
יודיענו
רוחו
,
כן
תירגם
יונתן.
[ולפי
משמעו:
ואיש
עצתו
מוסב
לראש
המקרא:
מי
תכן
את
רוחו
,
ומי
איש
עצתו
אשר
יודיענו
להקדוש
ברוך
הוא
עצה?]
מי
תיכן
את
רוח
יי'
-
מי
מוציא
את
רוח
במידה?
זה
יי'
כשהוא
יוצא
לעולם
,
שאלמלא
היה
יוצא
שלא
במידה
,
היה
משבר
הרים
ומפרק
סלעים
,
כשם
שעשה
בימי
אליהו
כשיצא
שלא
במדה
(ראה
מ"א
יט
,
יא).
ואיש
עצתו
יודיענו
-
[כמו
"את
מי
נועץ
ויבינהו"
(להלן
,
יד).]
מי
איש
יודיע
להקדוש
ברוך
הוא
עיצה
,
שיהא
הקדוש
ברוך
הוא
נמלך
בו
כשמבקש
לעשות
דבר.
מי
שבראש
המקרא
מוסב
על
איש
עצתו
יודיענו
,
וזה
פתרונו:
מי
תיכן
את
רוח
יי'
,
או
מי
עצתו
יודיענו.
מי
-
אמר
הגאון
,
כי
לא
הזכיר
הרוח
עם
השלשה
המוסדים
(ראה
לעיל
,
יב);
ואמר
(רס"ג
משלי
ע'
קצט)
כי
יי'
-
תשובה
,
כאילו
אמר:
מי
תיכן
הרוח?
והתשובה:
השם.
ולפי
דעתי
שזה
איננו
נכון
,
בעבור
שהכתוב
הוא:
את
רוח;
ומה
טעם
עצתו
יודיענו?
וכן
פירושו:
מי
תכן
רוח
השם?
וסמך
הרוח
אליו
,
כמו
"ורוח
אלהים
מרחפת"
(בר'
א
,
ב);
ומי
הראשון
מושך
אחר:
ומי
איש
שיודיענו
השם
עצתו
-
למה
ברא
כן.
מי
מהם
שתיכן
וקצב
את
רוח
-
דעת
יי'
בכל
אלה
,
ומי
איש
עצתו
שיודיענו
לעשות
כל
אלה?
מי
תכן
את
רוח
יי'
-
כשעשה
כל
זה
,
מי
תכן
רוחו?
כמו
"ונפשו
אותה
ויעש"
(איוב
כג
,
יג).
אין
מלאך
,
וכל
שכן
אדם
,
שיְתַכֵּן
רוחו
ושיודיעהו
עצתו
כשעשה
העולם
,
ואמר
לו:
כן
תעשה;
וכן
אמר
"נוטה
שמים
לבדו"
(איוב
ט
,
ח).
ומי
שזכר
,
עומד
במקום
שנים
,
כאלו
אמר:
ומי
איש
עצתו
יודיענו.
וכפל
העניין
עוד
ואמר:
את
מי
נועץ...
באורח
משפט
-
פירוש:
בדרך
תכונת
העולם
מי
למדהו?
וכן
"וארמון
על
משפטו
ישב"
(יר'
ל
,
יח)
,
פירוש:
על
תכונתו;
וכן
"כמשפט
הראשון"
(בר'
מ
,
יג)
והדומים
להם.
מי
מדד
וגו'
-
אין
הכרח
שיהיה
מדד
בשעלו
מים
,
וכן
שמים
וארץ
ורוח
יי'
,
הם
הנזכרים
בתחלת
בראשית
(פסוקים
א
-
ב).
ואיש
עצתו
-
ומי
הוא
איש
עצתו
,
שיתן
לו
עצה
ויודיענו
מה
לעשות?
מי
תיכן
את
רוח
יי'
בפי
כל
נביאיו
,
שיודעים
לומר
העתידות
,
ומי
איש
עצתו
שיודיענו.