תנ"ך - הפסל
נסך
חרש
וצרף
בזהב
ירקענו
ורתקות
כסף
צורף:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַפֶּ֙סֶל֙
נָסַ֣ךְ
חָרָ֔שׁ
וְצֹרֵ֖ף
בַּזָּהָ֣ב
יְרַקְּעֶ֑נּוּ
וּרְתֻק֥וֹת
כֶּ֖סֶף
צוֹרֵֽף:
(ישעיהו פרק מ פסוק יט)
הַפֶּסֶל
נָסַךְ
חָרָשׁ
וְצֹרֵף
בַּזָּהָב
יְרַקְּעֶנּוּ
וּרְתֻקוֹת
כֶּסֶף
צוֹרֵף:
(ישעיהו פרק מ פסוק יט)
הפסל
נסך
חרש
וצרף
בזהב
ירקענו
ורתקות
כסף
צורף:
(ישעיהו פרק מ פסוק יט)
הפסל
נסך
חרש
וצרף
בזהב
ירקענו
ורתקות
כסף
צורף:
(ישעיהו פרק מ פסוק יט)
הָא
צַלמָא
נַגָּרָא
עָבֵיד
וְקֵינָאָה
בִּדהַב
מְחַפֵּי
לֵיהּ
וְשֵׁישְׁלָן
דִּכסַף
קֵינָאָה
מְאַחֵיד
לֵיהּ
:
וצרף
-
ד'
חסר
(בלישנא):
יש'
מ
,
יט;
מא
,
ז;
יר'
נא
,
יז;
מש'
כה
,
ד.
וצרף
-
ד'
חס';
ירקענו
-
ל';
ורתקות
-
ל'.
נסך
-
לשון
"מסכה"
(שמ'
לב
,
ד).
נסך
חרש
-
נפח
של
ברזל
נוסכו
מברזל
או
מנחשת
,
ואחר
כך
הצורף
מרקעו
בטסי
זהב
ומצפהו
מלמעלה.
ורתוקות
-
שלשלאות.
ולבנון
אין
די
בער
-
כל
הלבנון
שבעולם
אין
די
לפניו
להבערה
אחת
,
וחייתו
של
לבנון
אין
די
לו
לעולה
אחת
,
ועץ
אחד
שאתם
כורתים
מן
הלבנון
היא
הדמות
שתערכו
לו
,
ואומרים:
פסל
זה
שוה
לו!?
ומאחר
שאפילו
כל
עצי
הלבנון
אין
די
לו
להבערה
אחת
,
וחייתו
של
לבנון
אין
די
לעולה
אחת
,
ואל
מי
תדמיון
אל
ומה
דמות
תערכו
-
איזה
דמות
אתם
יכולין
לומר
ששוה
הוא
לו?
וכי
דמות
זה
אתם
יכולין
לדמות
אליו:
פסל
נסך
-
שנסכו
חרש
,
וצורף
בזהב
ירקענו?
ורתוקות
כסף
צורף
-
רתוקות
הם
שרשרות
,
כמו
"ויעבר
ברתוקות
זהב
לפני
הדביר"
(מ"א
ו
,
כא).
הפסל
-
הוא
הנכרת
מאבן
או
מעץ.
נסך
-
כמו
"עגל
מסכה"
(שמ'
לב
,
ח).
ירקענו
-
כמו
"וירקעו
את
פחי
הזהב"
(שמ'
לט
,
ג)
,
ומגזרת
"רקיע"
(בר'
א
,
ו).
ורתוקות
-
כמו
"עשה
הרתוק"
(יח'
ז
,
כג)
,
כדמות
שלשלאות.
הפסל
של
עץ
שנסך
חרש
מתכת
,
לצפותו
על
יציקה
והתכה
שמתיך
עליו;
וצורף
שבזהב
ירקענו
לצפותו
,
ואם
הוא
עני
,
רתוקות
וגדילי
כסף
צורף
,
לחושקו
ולחובשו
סביב
,
לנוי;
והמלומד
לתרום
ולברור
עצים
למלאכה
,
שעץ
לא
ירקב
לעולם
יבחר
,
וחרש
עצים
חכם
יבקש
לו
,
להכין
לו
במלאכת
נוי
פסל
מעץ
שלא
ירקב
,
שלא
ימוט
לעולם;
מה
לכם
לכל
הטורח
הזה!
הלא
תכירו
ותדעו
ותבינו
אלהינו
,
שהוא
חכם
לבב
ואמיץ
כח
,
אלהים
חיים
ומלך
עולם
,
שלא
ימוט
לעולם.
ועד
שאתם
מבקשים
חרש
חכם
לעשות
לכם
אלוה
,
דעו
והבינו
אלהינו
,
שהוא
חכם
לבב
ואמיץ
כח
לברוא
אחרים
,
שברא
שמים
וארץ
וכל
צבאם
,
והוא
מכלה
הכל
,
והוא
קיים
לעולם
,
כמו
שמפרש
והולך
,
ואתם
מניחים
אל
שבורא
הכל
ומכלה
הכל
,
ועובדים
אל
שאחרים
בוראים
אותו
ומכלין
אותו.
הלא
הגד
מראש
לכם
מי
הוא
האלהים
,
הלא
הבינתם
מסדות
הארץ
מי
בראם
,
שאֵילו
שאתם
עובדים
אותן
,
שאחרים
בראום
,
הם
לא
בראוה
ולא
יסדוה
,
ולאותו
אל
שבראה
ויסדה
היה
לכם
לעבוד.
ואל
מי
-
אתם
חושבים
כי
כמו
שהאלוהות
שלכם
אין
בהם
כח
להציל
,
כך
הוא
האל;
חלילה
שתדמו
או
תערכו
אותם
לו!
כי
הפסל
שאתם
עושים
אלוה
,
מעשה
ידי
אדם
הוא.
הפסל
נסך
-
עניין
'כיסוי';
כלומר
,
שעושה
הפסל
מאבן
או
מעץ
,
ואחר
כך
מכסנו
בזהב
או
בכסף.
או
פירוש
נסך
-
עניין
'התכה'
,
ועניינו
על
הכסף
ועל
הזהב.
ירקענו
-
כמו
"וירקעו
את
פחי
הזהב"
(שמ'
לט
,
ג).
ורתוקות
כסף
-
שלשלאות
,
כמו
"עשה
הרתוק"
(יח'
ז
,
כג)
,
ואם
אינו
ממשקלו.
צורף
-
הצורף
נותן
בו
שלשלאות
שלכסף;
ויונתן
תרגם:
"ושלשלן
דכסף
קינאה
מאחיד
ליה".
נסך
-
מטעם
'סתר'.
הנוסך
הוא
החרש
,
כלומר:
חרש
עצים
ונגר;
והטעם
,
שכסהו
בכסף
ובזהב
בלתי
מרוקע
ומתוקן
,
ועדין
אינו
מרוקע
כראוי.
הפסל
שהן
בוטחין
בו
,
נסך
אותו
החרש
והתיכו.
ורתוקות
כסף
צורף
-
לשון
'שלשלאות'
,
כמו
"רותקו"
(נח'
ג
,
י).