תנ"ך - הלוא
ידעת
אם־לא
שמעת
אלהי
עולם
׀
ה'
בורא
קצות
הארץ
לא
ייעף
ולא
ייגע
אין
חקר
לתבונתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הֲל֨וֹא
יָדַ֜עְתָּ
אִם־לֹ֣א
שָׁמַ֗עְתָּ
אֱלֹהֵ֨י
עוֹלָ֤ם
׀
יְהוָה֙
בּוֹרֵא֙
קְצ֣וֹת
הָאָ֔רֶץ
לֹ֥א
יִיעַ֖ף
וְלֹ֣א
יִיגָ֑ע
אֵ֥ין
חֵ֖קֶר
לִתְבוּנָתֽוֹ:
(ישעיהו פרק מ פסוק כח)
הֲלוֹא
יָדַעְתָּ
אִם־לֹא
שָׁמַעְתָּ
אֱלֹהֵי
עוֹלָם
׀
יְהוָה
בּוֹרֵא
קְצוֹת
הָאָרֶץ
לֹא
יִיעַף
וְלֹא
יִיגָע
אֵין
חֵקֶר
לִתְבוּנָתוֹ:
(ישעיהו פרק מ פסוק כח)
הלוא
ידעת
אם־לא
שמעת
אלהי
עולם
׀
ה'
בורא
קצות
הארץ
לא
ייעף
ולא
ייגע
אין
חקר
לתבונתו:
(ישעיהו פרק מ פסוק כח)
הלוא
ידעת
אם־לא
שמעת
אלהי
עולם
׀
יהוה
בורא
קצות
הארץ
לא
ייעף
ולא
ייגע
אין
חקר
לתבונתו:
(ישעיהו פרק מ פסוק כח)
הֲלָא
יְדַעתָּא
אִם
לָא
שְׁמַעתָּא
אֱלָהּ
עָלְמָא
יְיָ
דִּברָא
יְסוֹדֵי
אַרעָא
לָא
בַעֲמַל
וְלָא
בְלֵיאוּ
לֵית
סוֹף
לְסֻכלְתָנוּתֵיהּ
:
בורא
קצות
הארץ
-
ומי
שיש
לו
כח
כזה
וחכמה
כזו
,
הוא
יודע
את
המחשבות
,
למה
הוא
מאחר
טובתכם:
כדי
לכלות
את
הפשע
ולהתם
את
החטאת
על
ידי
הייסורין.
הלא
ידעת
אם
לא
שמעת
אלהי
עולם
יי'
בורא
קצות
הארץ
לא
ייעף
ולא
ייגע
-
בלא
עמל
ובלא
יגיעה.
למה.
נסתרה
דרכי
-
אין
השם
רואה
מה
אני
עושה
,
וככה
משפטי
יעבור;
והטעם:
יעבור
ממני
משפטי
,
ולא
ישפטני
על
דרכי.
הלא
ידעת
-
בשקול
הדעת
,
כי
בראיות
גמורות
ידע
המשכיל
את
בוראו.
אם
לא
שמעת
-
שיהיה
מאמין
בדברי
המשכילים.
אלהי
עולם
-
אלהי
נצח;
והטעם:
כאשר
היה
,
כן
הוא
,
ולא
ישנה.
בורא
קצות
הארץ
-
כבר
פירשתי
בסדר
בראשית
(א
,
א)
,
כי
בורא
קרוב
מגזרת
'גוזר'.
וטעם
קצות
-
הוא
הקו
הסובב;
ועל
דעת
אנשי
תושיה
,
כי
הקו
איננו
גוף
,
ואחר
שהוא
השם
עומד
לעולם
,
והנה
הארץ
לְעֵד
,
שהוא
מעמיד
אותה
תמיד
בתוך
הגלגלים
על
בלימה
,
לא
ייעף
ולא
ייגע
ואין
חקר
לתבונתו
-
והנה
לעולם
לא
תמוש
גבורתו
וחכמתו.
ויש
אומרים
(ראה
אמונות
ודעות
ע'
רמ)
,
כי
נסתרה
דרכי
-
רמז
על
הצרות
,
שישראל
יחשבו
כי
השם
לא
ידעם
,
או
אם
ידעם
,
לא
יוכל
להושיעם.
הלא
ידעת
-
מצבא
המרום
,
אם
לא
שמעת
-
מן
הראשונים
,
שאלהי
עולם
וקדם
יי'
,
עד
שלא
נברא
העולם
,
וכשנברא
,
הוא
הבורא
קצות
הארץ
,
וככחו
אז
כחו
עתה.
לא
ייעף
ולא
ייגע
לעולם
לעשות
גבורות
וגדולות
ונפלאות
לאין
מספר
,
ויש
בו
כח
לכלכל
ולהושיע
ולהציל
חוסיו
מיד
שוסיהם
,
ואין
חקר
לתבונתו
,
ויש
בו
כח
לעשות
צדקה
ומשפט
,
ולא
עבר
משפטך
מנגדו
,
ועוד
נותן
ליעף
כח.
הלא
ידעת
-
הלא
ידעת
מדרך
השכל
,
מדעתך
,
אם
לא
שמעת
-
ממלמד
וממורה
,
כי
אלהי
עולם
יי'.
אלהי
-
שופט
,
כמו
"עד
האלהים
יבוא
דבר
שניהם"
(שמ'
כב
,
ח);
וכן
כל
'אלהים'
שהוא
על
האל
יתברך
רוצה
לומר:
שופט
העולם
ומשגיח
בו
ושופט
כל
אחד
לפי
מה
שהוא;
אלא
שאין
אנחנו
משיגים
דעת
משפטו
בכל
מקום
,
לפיכך
אמר:
איך
תחשוב
כי
לא
ישגיח
עליך
,
והוא
משגיח
על
העולם
כולו?
כי
הוא
בראו
,
וכיון
שמעשה
ידיו
הוא
,
באמת
משגיח
עליו;
ואחר
שהוא
שופט
העולם
באמת
,
יקח
משפטך
מן
הגוים
העובדים
בך.
ומה
שאמר
בורא
קצות
הארץ
-
להודיע
כי
ברא
הארץ
עגולה
באמצע
הגלגלים
המקיפים
סביבותיה
,
והיא
כנקודה
בתוך
העגולה
,
והקדוש
ברוך
הוא
מעמידה
בכחו
באמצע
בלא
שום
סמיכה
,
כמו
שאמר
"תולה
ארץ
על
בלימה"
(איוב
כו
,
ז)
,
ואין
אחת
מקצותיה
נוטה
לאחת
משש
הפאות
,
אלא
כולה
באמצע
מכל
צד
ומכל
קצה;
זהו
שאמר:
בורא
קצות
הארץ.
ואם
תאמרו:
הנה
כי
הוא
אלהי
עולם
,
וברא
אותו
ומשגיח
עליו
,
אבל
לא
יוכל
בכל
עת
לשפוט
,
כי
ייגע
לפעמים
וילאה!
לפיכך
אמר:
לא
ייעף
ולא
ייגע
-
שהרי
אתה
רואה
כי
הוא
מסבב
הגלגלים
,
והם
סובבים
סבוב
שאין
לו
הפסק
,
וזה
בכח
מסבב
שאין
הפסק
לכחו
,
ולפיכך
אין
הפסקה
לסבוב
הגלגלים
,
שהם
סובבים
בכח
שאין
לו
הפסק;
אם
כן
אתה
רואה
כי
לא
ייעף
ולא
ייגע;
אם
כן
אינו
מצד
ליאות
ויגיעה
כאשר
אינו
עושה
משפט
ברשעים
המעבידים
ישראל.
ואם
תאמר:
אחר
שהוא
ברא
העולם
,
ומעמידו
בכוחו
הגדול
ומשגיח
בו
ושופטו
,
והכח
בידו
לשפוט
בכל
עת
ואין
לכוחו
הפסק
,
למה
ראה
זה
הזמן
הארוך
בצרת
ישראל
בגלות
,
ולא
יושיעם
מצרתם
ולא
יעשה
משפט
באויביהם?
התשובה:
אין
חקר
לתבונתו
-
אין
אנחנו
יכולין
להשיג
חכמתו
ותבונתו
,
ולא
נוכל
לחקור
עליה
ולדעת
אותה
,
אבל
הוא
יודע
מה
יעשה
,
אלא
שאין
אנחנו
מכירים
ויודעים
,
והוא
"נותן
ליעף
כח"
(להלן
,
כט).
הלא
-
כמו
אם
לא.
בכל
הלשון
בורא
נכון
מאד
,
וכבר
קדם
"הנוטה"
וגו'
(לעיל
,
כב);
ובאור
יותר
'אוצר
יי''
יבא.
הלא
ידעת
ושמעת
גבורתו
ותבונתו
,
שהוא
נותן
ליעף
כח
ולאין
אונים.