תנ"ך - יבש
חציר
נבל־ציץ
כי
רוח
ה'
נשבה
בו
אכן
חציר
העם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יָבֵ֤שׁ
חָצִיר֙
נָ֣בֵֽל־צִ֔יץ
כִּ֛י
ר֥וּחַ
יְהוָ֖ה
נָ֣שְׁבָה
בּ֑וֹ
אָכֵ֥ן
חָצִ֖יר
הָעָֽם:
(ישעיהו פרק מ פסוק ז)
יָבֵשׁ
חָצִיר
נָבֵל־צִיץ
כִּי
רוּחַ
יְהוָה
נָשְׁבָה
בּוֹ
אָכֵן
חָצִיר
הָעָם:
(ישעיהו פרק מ פסוק ז)
יבש
חציר
נבל־ציץ
כי
רוח
ה'
נשבה
בו
אכן
חציר
העם:
(ישעיהו פרק מ פסוק ז)
יבש
חציר
נבל־ציץ
כי
רוח
יהוה
נשבה
בו
אכן
חציר
העם:
(ישעיהו פרק מ פסוק ז)
יְבֵישׁ
עִסבָּא
נְתַר
נִצֵיהּ
אֲרֵי
רוּחָא
מִן
קֳדָם
יְיָ
נְשַׁבַת
בֵּיהּ
בְּכֵין
כְּעִסבָּא
חֲשִׁיבִין
רַשִׁיעַיָא
בְּעַמָא
:
אכן
-
י"ח:
בר'
כח
,
טז;
שמ'
ב
,
יד;
ש"א
טו
,
לב;
מ"א
יא
,
ב;
יש'
מ
,
ז;
מה
,
טו;
מט
,
ד;
נג
,
ד;
יר'
ג
,
כ
,
כג
(פעמיים);
ד
,
י;
ח
,
ח;
צפ'
ג
,
ז;
תה'
לא
,
כג;
סו
,
יט;
פב
,
ז;
איוב
לב
,
ח.
קול
אומר
קרא
-
קול
יי'
קורא
אלי
ואומר:
קרא
נא
את
הקריאה
אשר
אני
דובר
אליך
(ע"פ
יונה
ג
,
ב).
ואמר
מה
אקרא
-
וישם
דבר
בפי
והודיעני
מה
אקרא:
זוהי
הקריאה
אשר
תקרא:
כל
הבשר
חציר
וכל
חסדו
כציץ
השדה
-
כל
בשר
ודם
דומה
לחציר
,
וכל
חסדו
,
שמבטיח
לחבירו
,
דומה
לציץ
השדה.
ומה
דרכו
של
חציר?
יבש
חציר;
ומה
דרכו
של
ציץ?
נבל
ציץ.
ואף
בשר
ודם
,
כנוהג
שבעולם:
אדם
עובד
גדול
ממנו
,
והגדול
קושר
עמו
אהבה
ומבטיחו
ואומר
לו:
מחר
אני
עושה
אותך
עשיר
,
ומחר
אני
מעלה
אותך
לגדולה;
ישן
ולא
עמד
,
היכן
הוא
והיכן
הבטחתו?
אבל
דבר
אלהינו
יקום
לעולם
-
מה
המלאך
אומר
לשרה?
"שוב
אשוב
אליך
כעת
חיה
והנה
בן
לשרה"
(בר'
יח
,
י);
מה
כתיב
בתריה?
"ותהר
ותלד
שרה...
בן
לזקוניו
למועד
אשר
דבר
אתו
אלהים"
(בר'
כא
,
ב).
הקדוש
ברוך
הוא
אמר
לאברהם
"ועבדום
וענו
אותם
ארבע
מאות
שנה"
(בר'
טו
,
יג)
,
כיון
שהגיע
הקץ
,
אותה
שעה
"ויהי
מקץ
שלשים
שנה
וארבעה
מאות
שנה
ויהי
בעצם
היום
הזה
יצאו"
וגו'
(שמ'
יב
,
מא).
בגלות
בבל
מהו
אומר?
ל"מלאות
לחרבות
ירושלם
שבעים
שנה
אפקוד
אתכם"
(יר'
כט
,
י);
כיון
ששלמו
שבעים
,
מהו
אומר?
"בשנת
שתים
לדריוש...
היה
דבר
יי'
ביד
חגי
הנביא"
וגו'
"עלו
ההר
והבאתם
עץ
ובנו
הבית
הזה"
(חגי
א
,
א
,
ח);
הֱוֵי:
ודבר
אלהינו
יקום
לעולם.
וממה
שראיתם
שקיימתי
אבטחותיי
לשעבר
על
גאולה
ראשונה
,
תדעו
ותאמינו
לי
שאקיים
אבטחותיי
שהבטחתי
לכם
לגאול
אתכם
מגלות
אחרון.
הדא
הוא
דכתיב
"על
הר
גבוה
עלי
לך
מבשרת
ציון
הרימי
בכח
קולך"
(להלן
,
ט)
-
שישמעו
לקולך
,
"הרימי
אל
תיראי"
(שם)
שלא
אקיים
אבטחתי
ונמצאו
דברייך
דברי
כזב
,
שהרי
דברי
יקום
לעולם
,
כי
אל
אנכי
ולא
איש
,
שיאמר
ולא
יעשה
,
ודבר
ולא
יקימנה
(ע"פ
במ'
כג
,
יט).
יבש
חציר
-
הוא
הצמח
הלח
,
וכן
בלשון
ישמעאל.
נשבה
בו
-
כמו
"מרחפת"
(בר'
א
,
ב)
,
מגזרת
"וישב
אותם
אברם"
(שם
טו
,
יא)
,
ואם
הם
שני
בנינים.
אכן
-
כחציר
כל
העם.
יבש
-
אחר
היותו
כחציר
ייבש
,
ואחר
היותו
כציץ
הנו
כנבל
,
רק
דבר
השם
יקום
-
כמו
'יעמד'
-
ואין
מי
ישיבנו.
כי
רוח
יי'
-
והטעם:
הרוח
שישלח
נושב
בחציר
,
וייבש.
קול
אומר:
קרא!
שמעתי
מאת
המקום
,
ואמר
המלאך
הדבר
בי:
מה
אקרא?
והשיבו
הקול
ההוא:
כל
הבשר
חציר
-
כמו
חציר
ימולל
ויבש
מהר
(ע"פ
תה'
צ
,
ו)
,
ועזרתו
וישועתו
בטלה
,
וכל
חסדו
שיבטיח
לעשות
-
כציץ
החציר
שהוא
יפיו
,
ומגיד
לו
שיזריע
זרע
,
ו"לערב
ימולל
ויבש"
(תה'
צ
,
ו)
על
ידי
רוח
יי'
קדים
שנשבה
בה
,
וכיזב
וכיחש
במה
שהראה
לכל
שהחציר
יזריע
זרע
,
כי
כשיבש
הציץ
בלא
עתו
,
אָבֵל
זרע
החציר;
כן
דבר
האדם
ומבטחו:
מגיד
ומראה
לרעהו
להטיב
לו
,
ויכזב
ויתנחם
וטובתו
בטילה
,
אבל
דבר
אלהינו
קיים
לעולם
,
כשם
שהוא
קיים
לעולם;
ועל
"כי
פי
יי'
דבר"
מוסב
(לעיל
,
ה).
ולפיכך:
על
הר
גבוה
עלי
לך
,
להיות
מבשרת
ציון;
כלומר:
נביאי
ציון
וירושלם.
הרימי
בכח
קולך
-
ולא
כדובר
כזב
שבוש
הוא
להרים
קולו
,
אלא
הרימי
קולך
לבשר
,
אל
תיראי
שלא
יתקיימו
דבריי
בבשורתך
,
כי
ודאי
יתקיימו
,
לפיכך
יהיה
לך
פתחון
פה
לבשר.
אמרי
לערי
יהודה
הנהרסות
ויושבות
בדד
מיושביהן:
הנה
אלהיכם;
הוא
שאמר
למעלה
"ונגלה
כבוד
יי'"
וגו'
(לעיל
,
ה).
יבש
-
עבר
במקום
עתיד
,
כמנהג
דברי
הנבואות
ברוב.
אכן
חציר
נחשב
כל
העם
לפני
השם.