תנ"ך - וה'
אלהים
אמת
הוא־אלהים
חיים
ומלך
עולם
מקצפו
תרעש
הארץ
ולא־יכלו
גוים
זעמו:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיהוָ֤ה
אֱלֹהִים֙
אֱמֶ֔ת
הֽוּא־אֱלֹהִ֥ים
חַיִּ֖ים
וּמֶ֣לֶךְ
עוֹלָ֑ם
מִקִּצְפּוֹ֙
תִּרְעַ֣שׁ
הָאָ֔רֶץ
וְלֹא־יָכִ֥לוּ
גוֹיִ֖ם
זַעְמֽוֹ:
פ
(ירמיהו פרק י פסוק י)
וַיהוָה
אֱלֹהִים
אֱמֶת
הוּא־אֱלֹהִים
חַיִּים
וּמֶלֶךְ
עוֹלָם
מִקִּצְפּוֹ
תִּרְעַשׁ
הָאָרֶץ
וְלֹא־יָכִלוּ
גוֹיִם
זַעְמוֹ:
פ
(ירמיהו פרק י פסוק י)
וה'
אלהים
אמת
הוא־אלהים
חיים
ומלך
עולם
מקצפו
תרעש
הארץ
ולא־יכלו
גוים
זעמו:
פ
(ירמיהו פרק י פסוק י)
ויהוה
אלהים
אמת
הוא־אלהים
חיים
ומלך
עולם
מקצפו
תרעש
הארץ
ולא־יכלו
גוים
זעמו:
פ
(ירמיהו פרק י פסוק י)
וַייָ
אֱלֹהִים
קְשׁוֹט
הוּא
אֱלָהּ
קַיָים
וּמֶלֶך
עָלְמִין
מֵרֻגזֵיהּ
תְּזֻוַע
אַרעָא
וְלָא
יִכְּלוּן
עַמְמַיָא
לְסוֹבָרָא
רֻגזֵיהּ
:
ויי'
אלהים
-
ה'
כתב
בנביאייא
(בלישנא):
ש"ב
ז
,
כב
,
כה;
מ"ב
יט
,
יט;
יר'
י
,
י;
יונה
ד
,
ו.
ויי'
אלהים
-
ד'
(בלישנא):
יש'
נ
,
ז;
יר'
י
,
י;
עמ'
ט
,
ה;
זכ'
ט
,
יד.
הוא
-
אלהים
-
ד':
יהו'
ב
,
יא;
יר'
י
,
י;
תה'
ק
,
ג;
דה"ב
כ
,
ו.
יכלו
-
ב'
וחסר:
יר'
ב
,
יג;
י
,
י.
ויי'
אלהים
-
ה'
כת'
בנביא';
הוא
-
אלהים
-
ד';
ומלך
עולם
-
ל';
מקצפו
-
ל';
יכלו
-
ב'
וחס'.
ויי'
אלהים
אמת
-
למה?
כי
הוא
אלהים
חיים
ומלך
עולם
,
לכך
יכול
לאמת
דבריו.
אבל
בשר
ודם
-
אומר
לעשות
,
ומת
או
תש
כחו
ויורד
מנכסיו
,
ואין
בידו
לקיים
(ראה
פס"ר
יד).
ויי'
אלהים
אמת
הוא
אלהים
חיים
ומלך
עולם.
בעבודה
זרה
הוא
מגנה
למעלה:
"אל
תיראו
מהם
כי
לא
ירעו"
(פס'
ה)
,
ובה
במידה
מקלס
להקדוש
ברוך
הוא:
מקצפו
תרעש
הארץ
ולא
יכילו
גוים
זעמו.
ויי'
אלהים
אמת
-
אלה
האלהים
שעובדים
אותם
הם
שקר
,
והם
מתים
,
כי
אינם
אלהים
ואין
יכולת
בהם;
אבל
יי'
אלהים
אמת
-
שהוא
אדון
האלהים
(ראה
דב'
י
,
יז)
,
והם
הכוכבים;
הוא
לבדו
אמת
על
כל
האלהים.
הוא
אמת
ויכול
ושופט
הכל
,
וכל
אשר
זולתו
אינם
אמת
,
אע"פ
שהם
אלהים
,
כי
אין
כוחם
אלא
ממנו
(ראה
פירושו
לעיל
,
ב);
והוא
לבדו
היכול
האמתי
,
והשופט
האמתי
שאין
כחו
והנהגתו
תלויים
באחר.
הוא
אלהים
חיים
-
הוא
החי
האמת
,
שאין
חייו
תלויין
באחר
,
כי
חייו
ממנו;
וכל
החיים
זולתו
-
חייהם
ממנו.
ואמר
חיים
,
לשון
רבים
-
כמו
"אלהים
קדשים
הוא"
(יהו'
כד
,
יט)
,
דרך
כבוד.
והוא
מלך
עולם;
ותכירו
זה
,
כי
מקצפו
תרעש
הארץ
ולא
יכילו
גוים
זעמו
,
ואין
יכולת
בהם
להנצל
ממנו
כשיקצוף
עליהם
ולא
יוכלו
להכיל
ולסבול
זעמו.
ורעש
הארץ
הוא
משל
לחרבן
יושבי
הארץ
,
אי
זה
גוי
שיהיה.
ויוכלו
להכיר
כי
מאתו
הוא
,
שמודיע
להם
תחלה
,
קודם
בא
הפורענות
,
ביד
עבדיו
הנביאים.
ותרעש
הארץ
-
נוכל
לפרש
גם
כן
כמשמעו
,
שתשקע
עיר
ויושביה
פעמִים
ברעש
הארץ.
ויי'
-
בעבור
שהזכיר
פעם
שנית
גנות
הפסילים
,
שב
לשבח
השם.
ומלת
אלהים
חסר
הנסמך
,
כמו
"האהלה
שרה"
(בר'
כד
,
סז)
-
פירושו:
'האהלה
-
אהל
שרה';
וככה
זה
,
הטעם:
אלהים
-
אלהי
אמת.
ולא
יכילו
גוים
-
פירושו:
לא
יוכלו
לסבול
זעמו
בעת
שיזעום;
וכמוהו
"ונורא
מאד
ומי
יכילנו"
(יואל
ב
,
יא).