תנ"ך - לקול
תתו
המון
מים
בשמים
ויעלה
נשאים
מקצה
ארץ
הארץ
ברקים
למטר
עשה
ויוצא
רוח
מאצרתיו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לְק֨וֹל
תִּתּ֜וֹ
הֲמ֥וֹן
מַ֙יִם֙
בַּשָּׁמַ֔יִם
וַיַּעֲלֶ֥ה
נְשִׂאִ֖ים
מִקְצֵ֣ה
ָאָ֑רֶץ
הָאָ֑רֶץ
בְּרָקִ֤ים
לַמָּטָר֙
עָשָׂ֔ה
וַיּ֥וֹצֵא
ר֖וּחַ
מֵאֹצְרֹתָֽיו:
(ירמיהו פרק י פסוק יג)
לְקוֹל
תִּתּוֹ
הֲמוֹן
מַיִם
בַּשָּׁמַיִם
וַיַּעֲלֶה
נְשִׂאִים
מִקְצֵה
ָאָרֶץ
הָאָרֶץ
בְּרָקִים
לַמָּטָר
עָשָׂה
וַיּוֹצֵא
רוּחַ
מֵאֹצְרֹתָיו:
(ירמיהו פרק י פסוק יג)
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
ויעלה
נשאים
מקצה
ארץ
הארץ
ברקים
למטר
עשה
ויוצא
רוח
מאצרתיו:
(ירמיהו פרק י פסוק יג)
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
ויעלה
נשאים
מקצה
ארץ
הארץ
ברקים
למטר
עשה
ויוצא
רוח
מאצרתיו:
(ירמיהו פרק י פסוק יג)
לְקָל
מִתְּנֵיהּ
רִכפַת
דְּמַיִין
בִּשׁמַיָא
וּמַסֵיק
עֲנָנִין
מִסְיָפֵי
אַרעָא
בַּרקִין
לִזמַן
מִטרָא
עֲבַד
וּמַפֵּיק
רוּחִין
מִבֵּית
גִּנזוֹהִי
:
ויעלה
-
ג':
מ"א
טז
,
יז;
יח
,
מב;
יר'
י
,
יג.
נשאים
-
ג'
חסר
בנביאייא:
יהו'
כב
,
יד;
יר'
י
,
יג;
נא
,
טז.
הארץ
(קרי;
ארץ
כתיב)
-
י"ג
חסר
ה"א
בראש
התיבה
וקרי:
ש"א
יד
,
לב;
ש"ב
כג
,
ט;
מ"א
ד
,
ז;
ז
,
כ;
טו
,
יח;
מ"ב
יא
,
כ;
טו
,
כה;
יר'
י
,
יג;
יז
,
יט;
מ
,
ג;
נב
,
לב;
יח'
יח
,
כ;
איכה
א
,
יח.
ויוצא
-
י"ב
מלא:
בר'
טו
,
ה;
כד
,
נג;
מג
,
כג;
מח
,
יב;
שמ'
יט
,
יז;
שו'
ו
,
יט;
מ"ב
כד
,
יג;
יר'
י
,
יג;
נ
,
כה;
נא
,
טז;
תה'
קלו
,
יא;
דה"ב
כג
,
יד.
ויעלה
-
ג';
נשאים
-
ג'
חס'
בנבי';
ָארץ
-
הארץ
ק';
ויוצא
-
י"ב
מל'.
לקול
תתו
-
בעת
בא
קול
אשר
הוא
נותן
המון
מים
בשמים.
נשיאים
-
עננים.
ברקים
-
'ברנדוש'
בלעז
(נ"א:
'פלנדורש').
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
-
על
ידי
קול
נותן
המון
מים
בשמים.
ויעלה
נשיאים
מקצה
הארץ
-
שהעננים
שותים
מימי
אוקיינוס
,
דכתיב
"מעלה
נשיאים
מקצה
הארץ"
(תה'
קלה
,
ז)
,
ומששותין
הימנו
מעלין
אותן
לרקיע
כדי
להורידן
לארץ.
וכה
פתרונו:
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
-
על
ידי
שמעלה
נשיאים
מקצה
הארץ
,
ויוצא
רוח
מאוצרותיו
-
להוליך
את
העננים
לכל
אשר
יצוום
על
פני
תבל
ארצה
(ע"פ
איוב
לז
,
יב)
,
שיורידו
את
הגשמים
לארץ.
לקול
תתו
-
וכן
אנחנו
עובדים
אותו
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
,
והוא
האויר
הנקרא
'רקיע'.
כי
ידענו
כי
הוא
הנותן
,
כמו
שנאמר
"הנותן
מטר
על
פני
ארץ"
(איוב
ה
,
י)
-
ולא
האלילים;
כמו
שנאמר
"היש
בהבלי
הגוים
מגשימים
אם
השמים
יתנו
רביבים
הלא
אתה
הוא
אלהינו"
(ראה
יר'
יד
,
כב)!
לא
יתנו
השמים
מטר
,
כי
אין
בהם
מים
,
אלא
הוא
נותן
אותם
בהם
אַחַר
שיעלה
נשיאים
מקצה
הארץ
,
כמו
שנאמר
"ואד
יעלה
מן
הארץ
והשקה
את
כל
פני
האדמה"
(בר'
ב
,
ו).
והמים
לא
יעלו
מן
הארץ
,
אלא
אד
הוא
שיעלה
,
שמעלה
אותו
האל
בטבע
ששם
בו
,
והאל
יתנהו
מים
באויר
בכח
שנתן
בו;
זהו
שאמר:
לקול
תתו
המון
מים
בשמים
ויעלה
נשיאים.
וי"ו
'ויעלה'
-
כוי"ו
"וירד
מעשות
החטאת
והעולה"
(וי'
ט
,
כב)
,
שפירושו:
אחר
שירד
מעשות
העולה
נשא
ידיו
אל
העם
ויברכם
(ראה
שם);
וכן
"הן
אתה
קצפת
ונחטא"
(יש'
סד
,
ד)
-
אחר
שחטאנו
קצפת;
וכן
ויעלה
נשיאים
-
אחר
שמעלה
הנשיאים
,
נותן
המים
במקום
מיוחד
,
שבו
ישוב
האד
-
מים.
ובאמרו
מקצה
הארץ
-
זה
למאמר
הפילוסופים
,
שאומרים
שהאדים
עולים
מפאתי
צפון
ודרום;
זהו
מקצה
הארץ
-
הפאות
הרחוקות
מן
היישוב.
ארץ
כתוב
,
הארץ
קרי
,
והעניין
אחד.
ומה
שאמר
לקול
תתו
המון
מים
-
הוא
זחילת
המטר
שמשמעת
קול;
וכן
אמר
"כי
קול
המון
הגשם"
(מ"א
יח
,
מא).
ברקים
למטר
עשה
-
ועוד
פלא
גדול
עושה
בירידת
המטר
,
שיורדין
ברקים
עם
המטר
,
והברק
-
אש
,
ואין
המים
מכבין
את
האש.
ויוצא
רוח
מאוצרותיו
-
זכר
המטר
וזכר
הרוח
,
כי
בסבת
הנשיאים
שמעלה
מן
הארץ
יהיה
המטר
ויהיה
הרוח.
כי
שני
אדים
הם
שעולים
מן
הארץ
שקורא
אותם
'נשיאים'
,
לנשיאתם
מעל
הארץ:
האחד
לח
,
והוא
הנקרא
'אֵיד'
,
וממנו
יהיה
המטר;
והאחד
יבש
,
וממנו
יהיה
הרוח
,
והוא
הנקרא
"קיטור
הארץ"
(בר'
יט
,
כח).
ומה
שאמר
מאוצרותיו
-
לפי
שהיא
מרחפת
ואינה
נראית
,
כדבר
הנתון
באוצר.
המון
מים
בשמים
-
זה
הוא
הרקיע
שנזכר
ביום
שני
,
כמו
שכתוב
שם
"ויקרא
אלהים
לרקיע
שמים"
(בר'
א
,
ח);
כי
השם
יתברך
לא
יתן
המון
מים
בגלגלים.
וגם
זה
הנביא
באר
בכמה
מקומות
ענין
'מעשה
בראשית'
(ראה
יר'
ה
,
כב;
לג
,
יט
ואי').
ובאור
זה
הכלל
'אוצר
יי''
יבא.
לקול
תתו
-
מקור
,
והוא
שב
אל
השם
הנכבד
הנזכר
,
והוא
דבק
במלת
שמים;
והטעם:
לקול
תתו
בשמים
-
שירעים
,
מיד
יבא
המון
מים;
והקול
-
אות
המטר.
נשיאים
-
הם
העננים;
ונקראו
כן
בעבור
שיִנשאו
מהארץ
למעלה.
וידוע
כי
הענן
יעלה
מן
הארץ
,
כמו
שמצאנו
"ואיד
יעלה
מן
הארץ"
(בר'
ב
,
ו);
ועל
כן
אמר:
מקצה
הארץ.
וטעם
למטר
-
לצורך
מטר
,
שיֵרָאו
בעת
ההוא.
וטעם
רוח
-
שהוא
מרעיש
העולם;
ונאמר
במקום
אחר:
"יוצר
הרים
ובורא
רוח"
(עמ'
ד
,
יג).
או:
הכל
מדבר
על
עת
המטר.