תנ"ך - נבער
כל־אדם
מדעת
הביש
כל־צורף
מפסל
כי
שקר
נסכו
ולא־רוח
בם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
נִבְעַ֤ר
כָּל־אָדָם֙
מִדַּ֔עַת
הֹבִ֥ישׁ
כָּל־צוֹרֵ֖ף
מִפָּ֑סֶל
כִּ֛י
שֶׁ֥קֶר
נִסְכּ֖וֹ
וְלֹא־ר֥וּחַ
בָּֽם:
(ירמיהו פרק י פסוק יד)
נִבְעַר
כָּל־אָדָם
מִדַּעַת
הֹבִישׁ
כָּל־צוֹרֵף
מִפָּסֶל
כִּי
שֶׁקֶר
נִסְכּוֹ
וְלֹא־רוּחַ
בָּם:
(ירמיהו פרק י פסוק יד)
נבער
כל־אדם
מדעת
הביש
כל־צורף
מפסל
כי
שקר
נסכו
ולא־רוח
בם:
(ירמיהו פרק י פסוק יד)
נבער
כל־אדם
מדעת
הביש
כל־צורף
מפסל
כי
שקר
נסכו
ולא־רוח
בם:
(ירמיהו פרק י פסוק יד)
אִטְפַשׁוּ
כָל
עַמְמַיָא
מִלְמִדַּע
חָכמָא
בְּהֵית
כָּל
קֵינָי
מִלְמֶעֱבַד
צְלֵים
אֲרֵי
שִׁקרָא
אַתִּיכוּנוּן
וְלָא
רוּחָא
בְהוֹן
:
[
נבער
-
לשון
"איש
בער"
(תה'
צב
,
ז)
,
וכן
"נבערו
הרועים"
(להלן
,
כא).]
נסכו
-
לשון
"מסכה"
(שמ'
לב
,
ד).
נבער
כל
אדם
מדעת
-
למעלה
נאמר
"עושה
ארץ
בכוחו
מכין
תבל
בחכמתו
ובתבונתו
נטה
שמים"
(פס'
יב)
,
ובדבר
זה
נבער
כל
אדם
מדעת:
מלעשות
ארץ
בכוחו
ומלהכין
תבל
בחכמתו
ולנטות
בתבונתו.
הוביש
כל
צורף
מפסל
-
כל
צורף
שעושה
פסל
,
משעושה
אותו
יכול
להתבייש
,
לפי
שאינו
יכול
להטיל
בו
רוח
נשמה;
כשם
שמפרש
והולך:
כי
שקר
נסכו
ולא
רוח
בם.
נבער
כל
אדם
מדעת
-
מדעת
חכמתו
,
שעושה
הדברים
בחכמה.
הוביש
כל
צורף
מפסל
-
וכל
צורף
יבוש
מפסלו
,
שלא
יוכל
לעשות
זה
וקורא
אותו
'אלוה';
יש
לו
להוביש
,
כי
שקר
נסכו
-
לשקר
חפה
אותו
בזהב
,
כי
לא
יועיל
כלום
אלא
להטעות
העם
,
והוא
שקר.
ולא
רוח
בם
-
באלילים;
והוא
נסך
וחפה
אותו
בזהב
וכסף
ללא
צורך.
נסכו
-
עניין
כסוי
וחפוי
,
כמו
"המסכה
הנסוכה"
(יש'
כה
,
ז);
"ואת
קשות
הנסך"
(במ'
ד
,
ז).
נבער
-
מגזרת
"יבערו
ויכסלו"
הנזכר
למעלה
(פס'
ח);
והטעם:
ואז
נבער
כל
אדם
מדעת
-
שהוא
מטורף
דעתו
בשומעו
קול
הרעמים
והברקים
והרוח.
או
יהיה
מלת
מדעת
-
מָקור
,
והטעם:
מדעת
כל
אלה
בחכמתם
,
איך
הוא
זה
ולמה
הוא
זה.
הוביש
כל
צורף
-
מכיר
כי
אין
תועלת
בפסלו
שעשה
,
כי
אם
בשם
לבדו
,
העושה
גדולות
אלה.
וטעם
כי
שקר
נסכו
-
דבור
הנביא;
וכאילו
אמר:
ודין
הוא
שיֵבוֹש
,
(רווח
בשורה
בכה"י)
כי
שקר
נסכו.
או
הוא
דבר
הצורף
,
שיכיר
כי
שקר
נסכו.
ומלת
נסכו
-
מגזרת
"פסל
ומסכה"
(דב'
כז
,
טו)
,
והוא
ענין
התכה
,
שמתיכים
הכסף
והזהב
לעשות
ממנו
הפסל
,
או
לצורך
הצפוי.
ויש
מפרש
אותו
(ראה
רד"ק)
כמו
'מכסהו'
,
והטעם:
כי
שקר
מכסהו
ששמו
עליו
ליפותו.