תנ"ך - אוי
לי
על־שברי
נחלה
מכתי
ואני
אמרתי
אך
זה
חלי
ואשאנו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
א֥וֹי
לִי֙
עַל־שִׁבְרִ֔י
נַחְלָ֖ה
מַכָּתִ֑י
וַאֲנִ֣י
אָמַ֔רְתִּי
אַ֛ךְ
זֶ֥ה
חֳלִ֖י
וְאֶשָּׂאֶֽנּוּ:
(ירמיהו פרק י פסוק יט)
אוֹי
לִי
עַל־שִׁבְרִי
נַחְלָה
מַכָּתִי
וַאֲנִי
אָמַרְתִּי
אַךְ
זֶה
חֳלִי
וְאֶשָּׂאֶנּוּ:
(ירמיהו פרק י פסוק יט)
אוי
לי
על־שברי
נחלה
מכתי
ואני
אמרתי
אך
זה
חלי
ואשאנו:
(ירמיהו פרק י פסוק יט)
אוי
לי
על־שברי
נחלה
מכתי
ואני
אמרתי
אך
זה
חלי
ואשאנו:
(ירמיהו פרק י פסוק יט)
וָי
לִי
עַל
תְּבָרִי
מְמָרְעָא
מַחֲתִי
וַאֲנָא
אֲמַרִית
בְּרַם
דֵּין
מַרעִי
וַאֲסוֹבְרִנֵיהּ
:
[
נחלה
-
לשון
'חולי'.
ואשאנו
-
תרגם
יונתן:
"ואסוברניה";
'אשופרירלוי'
בלעז.]
נחלה
מכתי
-
לשון
'חולי';
שאין
לך
בכל
התוכחות
קשה
כמו
תוכחת
גלות
,
לפיכך
מדמה
אותה
הנביא
למכת
חולי.
ואני
אמרתי
אך
זה
חולי
ואשאנו
-
כשאני
אומר:
הריני
סובל
ונושא
חולי
זה
שהקדוש
ברוך
הוא
מטיל
עלי
,
ואני
חוזר
ורואה
המכה
שכל
כך
היא
אנושה
-
שאיני
יכול
לסובלה;
שהיא
דומה
לאהל
ששודד
וכל
מיתריו
נתקו
-
שכל
זמן
שהאוהל
נטוי
ומיתריו
עומדין
,
בני
אדם
השרויין
בתוכו
(אין)
יוצאין
ממנו;
אף
כאן
,
משעה
שאהלי
שודד
-
הוא
אהל
בת
ציון
,
דכתיב
"באהל
בת
ציון
שפך
כאש
חמתו"
(איכה
ב
,
ד)
,
וכל
מיתריי
נתקו
-
הם
גלות
יהויקים
ואנשי
כנסת
הגדולה
(ראה
סע"ר
כה)
וגלות
יכוניה
שגלו
אחת
עשרה
שנה
עד
שלא
חרב
הבית
(ראה
מ"ב
כד
,
יב
-
יח);
ומשעה
ששודד
האהל
,
בני
יצאוני
ואינם.
יצאוני
-
פתרון:
יצאו
ממני.
אין
נוטה
עוד
אהלי
-
שמגלות
צדקיה
לא
העמידו
מלך
עד
היום.
אוי
לי
על
שברי
-
אמר
הנביא.
לפי
שדבר
בפורענות
יושבי
הארץ
―
רוצה
לומר:
שאר
האומות
―
שעתידה
לבוא
,
אמר:
בין
כך
ובין
כך
אוי
לי
על
שברי
,
כי
ישראל
לוקים
תחילה.
נחלה
מכתי
-
החי"ת
בשוא
לבדו;
נחְלה
-
פירושו:
נכאבת;
כלומר:
מכה
קשה
היא.
וחשבתי
שזה
חולי
שאוכל
לסבול
אותו
,
ולא
אוכל
,
כי
אהלי
שודד.
אהלי
-
המשיל
ירושלם
לאהל
,
וערי
יהודה
כמיתרים
לאהל.
בני
יצאוני
-
כי
העם
כבנים
לנביא
,
שמייסר
אותם
כאב
המייסר
את
בנו
(ראה
דב'
ח
,
ה)
,
אם
ישמעו
אליו.
יצאוני
-
יצאו
ממני;
כלומר
,
שגלו
עם
יהויכין.
וכן
"חזקתני
ותוכל"
(יר'
כ
,
ז)
-
חזקת
ממני.
אין
נוטה
עוד
אהלי
-
אם
אומר:
עוד
יהיה
מלך
שיטה
האוהל
ששודד
,
ראיתי
כי
איננו
,
ואין
מקים
יריעות
האהל
שנפלו;
כי
האהל
עשוי
מיריעות.
ואני
אמרתי
וגו'
-
הטעם:
אבל
היה
מר
וקשה
מחלי
,
כי
אהלי
וגו'.
אוי
-
הנביא
מקונן
על
הצרה
בעד
ישראל.
נחלה
-
'נפעלה'
מגזרת
חולי
,
והה"א
סימן
הנקבה;
ולמ"ד
הפעל
יו"ד
,
ועל
תשלומו
היה
ראוי
'נחליה'
,
על
משקל
"רוח
נשברה"
(תה'
נא
,
יט).
והה"א
תואר
מכתי.
ופתחות
הנו"ן
-
בעבור
החי"ת.
ומלת
אך
-
בא
למעט
חלי
אחר;
והטעם:
אך
זה
חלי
כבד
שאין
כמהו
,
ואשאנו
-
בעל
כורחי.
נחלה
מכתי
-
לשון
חלי.
והוא
בניין
'נפעל'
לנקבה
,
כמו
"ונפש
נענה
תשביע"
(יש'
נח
,
י).
ואני
אמרתי
אך
זה
חלי
ואשאנו
-
סברתי
שיסתלק
מעלי
וילך
לו
מעלי
,
כמו
שהרבה
פעמים
עלו
על
ירושלם
וחזרו
להם.