תנ"ך - כה׀
אמר
ה'
אל־דרך
הגוים
אל־תלמדו
ומאתות
השמים
אל־תחתו
כי־יחתו
הגוים
מהמה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כֹּ֣ה׀
אָמַ֣ר
יְהוָ֗ה
אֶל־דֶּ֤רֶךְ
הַגּוֹיִם֙
אַל־תִּלְמָ֔דוּ
וּמֵאֹת֥וֹת
הַשָּׁמַ֖יִם
אַל־תֵּחָ֑תּוּ
כִּי־יֵחַ֥תּוּ
הַגּוֹיִ֖ם
מֵהֵֽמָּה:
(ירמיהו פרק י פסוק ב)
כֹּה׀
אָמַר
יְהוָה
אֶל־דֶּרֶךְ
הַגּוֹיִם
אַל־תִּלְמָדוּ
וּמֵאֹתוֹת
הַשָּׁמַיִם
אַל־תֵּחָתּוּ
כִּי־יֵחַתּוּ
הַגּוֹיִם
מֵהֵמָּה:
(ירמיהו פרק י פסוק ב)
כה׀
אמר
ה'
אל־דרך
הגוים
אל־תלמדו
ומאתות
השמים
אל־תחתו
כי־יחתו
הגוים
מהמה:
(ירמיהו פרק י פסוק ב)
כה׀
אמר
יהוה
אל־דרך
הגוים
אל־תלמדו
ומאתות
השמים
אל־תחתו
כי־יחתו
הגוים
מהמה:
(ירמיהו פרק י פסוק ב)
כִּדְנָן
אֲמַר
יְיָ
מֵאוֹרחָת
עַמְמַיָא
לָא
תֵילְפוּן
וּמֵאָתְוָן
דְּמִשׁתַּנְיָן
בִּשׁמַיָא
לָא
תִתַּברוּן
אֲרֵי
מִתַּברִין
עַמְמַיָא
מִנְהוֹן
:
כה
-
י"ח
בטעמא
(מונח
לגרמיה)
בסיפרא:
ראה
יר'
ב
,
ה.
מהמה
-
ב':
יר'
י
,
ב;
קה'
יב
,
יב.
מהמה
ב'
כי
יחתו
הגוים
ויתר
מהמה
בני
הזהר.
תלמדו
-
ל';
ומאתות
-
ל';
מהמה
-
ב'.
אל
דרך
הגוים
אל
תלמדו
,
ואז
מאותות
השמים
אל
תחתו
-
מחמה
לוקה
וממאורות
לוקין.
ומאותות
השמים
אל
תחתו
-
הם
חמה
וכוכבים
ולבנה
ומזלות
,
שנקראו
'אותות'
,
דכתיב
"והיו
לאותות
ולמועדים"
(בר'
א
,
יד).
אל
תחתו
מהם
-
אע"פ
שאתם
רואים
כי
יחתו
הגוים
מהם
ועושין
אותן
אלוהות
,
אתם
אל
תיראו
מהם
ולא
תחתו
מהם.
כה
אמר
יי'.
אל
דרך
הגוים
-
כמו
'את
דרך';
וכמהו
"אספרה
אל
חוק"
(תה'
ב
,
ז);
"וירדפו
אל
מדין"
(שו'
ז
,
כה).
אמר:
אל
תלמדו
דרך
הגוים;
כיון
שאתם
מולים
לאות
ולברית
ביני
וביניכם
(ראה
בר'
יז
,
יא
וראה
פירושו
ליר'
ט
,
כה)
,
שִמרו
דרכי
ולא
דרכי
הגוים.
ומאותות
השמים
אל
תחתו
-
ואם
תאמרו:
נעבוד
הכוכבים
כדרך
הגוים
,
כי
הם
שולטים
בארץ
,
ואותותם
נראים
להיטיב
ולהרע;
כמו
השמש
שיש
לו
ממשלה
בארץ
בתבואות
ובפירות
,
כמו
שכתוב
"וממגד
תבואות
שמש"
(דב'
לג
,
יד)
,
ואם
נעבוד
אותו
ירבו
תבואֹתנו
,
ואם
לא
נעבדנו
ירע
לנו
ויחסרו
תבואֹתינו;
ונירא
גם
כן
מקדירותו
,
שהוא
סימן
רע
גם
כן
לעולם
-
אל
תחתו
ממנו
ומזולתו
מן
הכוכבים
,
כי
הם
עבדַי
ועושי
דברי
,
ואם
תעבדו
האדון
לא
תצטרכו
אל
העבד
,
ואם
תעבדו
העבד
יכעס
האדון
וישלח
מארה
(ע"פ
דב'
כח
,
ב)
בתבואותיכם
,
הפך
מחשבותיכם.
כי
יחתו
הגוים
מהמה
-
אע"פ
שיחתו
הגוים
מהמה
,
אתם
אל
תחתו
,
כי
אם
תעבדוני
אין
להם
רשות
להרע
לכם
,
ולא
תזיק
לכם
קדרותם;
ואם
הם
כדרך
הנהגתם
לעולם
,
יהיה
קיום
לעולם.
ולפעמים
יבוא
הפסד
בפרטים
בדרך
מהלכם
-
זהו
לשאר
העמים
,
כמו
שאמר
"אשר
חלק
יי'
אלהיך...
לכל
העמים"
(דב'
ד
,
יט)
,
אם
להיטיב
אם
להרע.
ואתכם
לקח
יי'
(ע"פ
דב'
ה
,
כ);
אם
תעבדוהו
יצילכם
מכל
נזק
משפטי
הכוכבים.
וגם
הגוים
-
לא
תועילם
עבודתם
מהם
,
כי
האדון
ראוי
לעבוד
,
והעבד
אינו
ראוי
לעבוד;
לפיכך
לא
תצילם
עבודתם
מנזק.
ומאותות
השמים
-
אם
הככבים
עצמם
ואם
הצורות
העשויות
בדמותם.
ושאר
האומות
היו
עושים
מכל
זה
אלוהות
,
ולכן
היו
יראים
ונחתים
מהם;
אם
כן:
אל
תחתו
-
כמו
"אל
תיראו
מהם"
שיאמר
אחר
כן
(פס'
ה).
כי
יחתו
הגוים
מהמה
-
אין
זה
מצות
'עשה'
לגוים
,
אבל
הטעם
כמו
אל
תלמדו
,
כלומר:
לא
תחתו
אתם
מהם
מצד
כי
שאר
הגוים
יחתו
מהם.
וזה
כענין
מה
שאמר
בבחירת
המלך
(ראה
דב'
יז
,
יד);
וכן
כתב
יחזקאל
(כ
,
לב).
כה.
אל
דרך
הגוים
אל
תלמדו
-
הטעם:
חקותיהם
ודתותיהם.
ומאותות
השמים
-
מהשתנות
המאורות
והמזלות
המורים
אות
פורענות
לעולם
,
כמו
שנאמר
בפסוק
"השמש
יהפך
לחשך
והירח
לדם
לפני
בוא
יום
יי'
הגדול
והנורא"
(יואל
ג
,
ד);
והטעם:
אל
תחתו
אתם
מאלה
האותות.
כי
יחתו
הגוים
-
מנהגם
שיחתו
הגוים
מהם
,
בעבור
כי
השם
נתנם
להם
לחֶלקם
ושָׂמם
תחת
רשותם
,
כאשר
נמצא
כתוב
בתורה
"אשר
חלק
יי'
אלהיך
אותם
לכל
העמים"
(דב'
ד
,
יט).
ופירש
בו
רבי
אברהם
בן
עזרא
ז"ל
,
בפסוק
ההוא:
דבר
מנוסֶה
הוא
,
כי
לכל
עם
ועם
כוכב
ידוע
ומזל
,
גם
כן
לכל
עיר
ועיר
,
והשם
שם
לישראל
מעלה
גדולה
-
להיות
השם
יועצם
,
ולא
כוכב;
והנה
ישראל
נחלת
השם.
ומאותות
השמים
אל
תחתו
-
שלא
תעשו
מצבא
השמים
אלהות
כמו
שעושים
הגוים
,
ואל
תפחדו
מממשלתם
,
כי
הבורא
שליט
עליהם.