תנ"ך - ידעתי
ה'
כי
לא
לאדם
דרכו
לא־לאיש
הלך
והכין
את־צעדו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יָדַ֣עְתִּי
יְהוָ֔ה
כִּ֛י
לֹ֥א
לָאָדָ֖ם
דַּרְכּ֑וֹ
לֹֽא־לְאִ֣ישׁ
הֹלֵ֔ךְ
וְהָכִ֖ין
אֶֽת־צַעֲדֽוֹ:
(ירמיהו פרק י פסוק כג)
יָדַעְתִּי
יְהוָה
כִּי
לֹא
לָאָדָם
דַּרְכּוֹ
לֹא־לְאִישׁ
הֹלֵךְ
וְהָכִין
אֶת־צַעֲדוֹ:
(ירמיהו פרק י פסוק כג)
ידעתי
ה'
כי
לא
לאדם
דרכו
לא־לאיש
הלך
והכין
את־צעדו:
(ירמיהו פרק י פסוק כג)
ידעתי
יהוה
כי
לא
לאדם
דרכו
לא־לאיש
הלך
והכין
את־צעדו:
(ירמיהו פרק י פסוק כג)
יָדַענָא
יְיָ
אֲרֵי
לָא
לֶאֱנָשָׁא
אוֹרחֵיהּ
לָא
לִגבַר
דְּאָזֵיל
וּמתַקֵין
יָת
פִּסעָתֵיהּ
:
לָאדם
-
ה'
(בקמץ):
*שמ'
ד
,
יא;
יר'
י
,
כג;
צפ'
א
,
יז;
מש'
כז
,
יט;
איוב
כח
,
כח.
וכל
קהלת
דכותהון
בר
מן
א'
('לְאדם'):
קה'
ב
,
כו.
והכין
-
ב':
יר'
י
,
כג;
יח'
ז
,
יד.
לאדם
-
ה'
וכל
קהלת
דכות'
ב'
מ'
א';
והכין
-
ב'.
לא
לאדם
דרכו
-
כי
יצר
הרע
שבראת
בו
מטהו
מן
הדרך.
אך
במשפט
-
בייסורין.
אל
באפך
-
פן
תהא
כלייה.
[
במשפט
-
'יושטיצא'
בלעז.]
אך
במשפט
-
"ברם
בדין
חסוך"
(ת"י).
דבר
אחר:
ידעתי
יי'
כי
לא
לאדם
דרכו
-
אין
ביד
האדם
כח
להצליח
דרכו;
ואם
לא
על
פיך
,
אין
כח
ביד
האויב
להחריב
את
ביתך.
ידעתי
יי'
כי
לא
לאדם
דרכו
-
אמר
הנביא:
רבונו
של
עולם
,
יודע
אני
שלא
יעלה
ללב
אדם
לתקן
דרכו
להחריב
את
ירושלם
,
אם
לא
שמעו
שמאתך
נהיה
הדבר.
לא
לאיש
הולך
והכין
את
צעדו
-
פתרון:
אין
לך
מלך
ומושל
בעולם
שיתן
אל
לבו
ללכת
ולהכין
את
צעדו
לבוא
להחריב
את
ירושלם
,
כי
מי
הוא
זה
ערב
את
לבו
(ע"פ
יר'
ל
,
כא)
להחריב
נוהו
של
מי
שאמר
והיה
העולם
,
אם
לא
שאתה
קורא
להם
ומצווה
אתה
להחריבו;
כעיניין
שנאמר
בתחילת
הספר
"כי
הנני
קורא
לכל
משפחות
ממלכות
צפונה
נאם
יי'"
(יר'
א
,
טו).
ידעתי
יי'
-
פירושו
כמו
שפירש
אדני
אבי
ז"ל
,
כי
על
נבוכדנצר
נאמר
,
שהיה
דעתו
על
בני
עמון
,
כמו
שנאמר
"כי
עמד
מלך
בבל
על
אם
הדרך"
(ראה
יח'
כא
,
כו)
-
כי
הוא
היה
דעתו
על
בני
עמון
בנסעו
ממקומו;
וכאשר
היה
על
אם
הדרך
שהיה
לשנים
דרכים
,
האחד
לבני
עמון
והאחד
לירושלם
(ראה
שם
,
כד
-
כה)
,
עמד
בדעתו
,
כאלו
חזר
בו
מדעתו
שהיה
מתחילה
,
והאל
החליף
את
רוחו
ושנה
את
קסמיו
לבוא
לירושלם
,
בעבור
צדקיהו
שעבר
על
שבועתו
וחלל
את
השם
(ראה
שם
,
כז
-
כח).
אמר
הנביא:
ידעתי
כי
לא
לאדם
―
בקמץ
הלמ"ד
לידיעה
,
לאדם
הידוע
,
והוא
נבוכדנצר
―
אין
לו
דרכו;
כלומר:
אינו
ברשותו
,
כי
אתה
תשנה
רצונו.
לא
לאיש
הולך
-
וכן
לא
לאיש
בעולם
שהולך
בדרך
,
אין
לו
דרכו
והכין
את
צעדו
,
כי
לא
יֵדע
מה
יבואהו
ואין
ההכנה
בידו;
כמו
שאמר
שלמה
"מיי'
מצעדי
גבר
כוננו
ודרכו
יחפץ"
(תה'
לז
,
כג
וראה
מש'
כ
,
כד).
הולך
-
שיהיה
הולך
ומכין
את
צעדו.
ואולם
באור
זה
'אוצר
יי''
יבא.
ידעתי
-
רובי
המפרשים
(ראה
רד"ק
,
ר'
יוסף
קרא
ור'
ישעיה
מטראני)
יפרשו
זה
הפסוק
על
נבוכדנצר
,
להדביקו
עם
הנזכר
למעלה
מזה
שמדבר
על
נבוכדנצר
(פס'
כב).
ומצאנו
ביחזקאל
(ראה
יח'
כא
,
כו
ואי')
,
שעמד
על
אם
הדרך
לקסום
קסם
אנה
ילך
תחלה
להלחם
,
אל
ירושלם
או
אל
רבת
בני
עמון.
והיה
בימינו
הקסם
אל
ירושלם
שילך
שמה
תחלה
,
כי
רצון
השם
היה
כן
בעבור
שפשעו
בו
,
ועבר
צדקיהו
על
שבועתו
שהשביעו
מלך
בבל;
וזה
טעם
"והוא
מזכיר
עון
להתפש"
(שם
,
כח)
,
הכתוב
שמה.
על
כן
אומר:
כי
לא
לאדם
דרכו
,
והטעם:
לא
יעשה
דרכו
,
שהוא
רוצה
ללכת
תחילה
אל
בני
עמון.
ולא
(בנוסחנו:
לא)
לאיש
הולך
-
כפול
בטעם.
ולמ"ד
לאיש
היה
ראוי
להיות
בקמץ
כלמ"ד
לאדם
,
להורות
על
ה"א
הידיעה
,
להודיע
בה
נבוכדנצר;
ונעדר
ממנה
,
כאשר
נעדר
ממלת
"לאיש
העשיר"
(ש"ב
יב
,
ד).
ולפי
דעתי
הפירוש
כן:
ידעתי
השם
,
שאיננו
ברשותו
לעשות
הישר
בעיניך
,
כי
היצר
הרע
שנתת
לו
מכריח
אותו
ללכת
בדרך
רעה.
וככה
ולא
לאיש
הולך;
והוא
כפול
בטעם.
ויפול
ההודעה
עתה
על
ישראל.
ומלת
והכין
-
מקור.
צעדו
-
מגזרת
"בצעדך
משדה
אדום"
(שו'
ה
,
ד).
וטעם
לאמר
ידעתי
-
מכיר
אני
הדבר
,
כי
ביד
יצר
הרע
הם
נמכרים
,
ולא
יוכלו
לצאת
ממנו
אם
לא
תוציאם
אתה.
ועל
כן
אמר
ישעיה
הנביא;
"למה
תתעינו
יי'
מדרכיך
תקשיח
לבנו
מיראתך"
(יש'
סג
,
יז);
והטעם:
כי
מכרתנו
ביד
יצרנו
,
עד
אשר
לא
נוכל
להבין
האמת.
כן
טעם
אותו
הפסוק
,
והוא
עדות
וחזוק
על
פירוש
פסוק
זה.
ידעתי
יי'
כי
לא
לאדם
דרכו
ולא
לאיש
שהולך
והכין
את
צעדו
-
אלא
מיי'
מצעדי
גבר
כוננו
(ע"פ
תה'
לז
,
כג);
והצלחת
נבוכדנצר
לא
מאתו
היה
,
כי
אם
אתה
הצלחתה
דרכיו
בעוונותינו.