תנ"ך - יסרני
ה'
אך־במשפט
אל־באפך
פן־תמעטני:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יַסְּרֵ֥נִי
יְהוָ֖ה
אַךְ־בְּמִשְׁפָּ֑ט
אַל־בְּאַפְּךָ֖
פֶּן־תַּמְעִטֵֽנִי:
(ירמיהו פרק י פסוק כד)
יַסְּרֵנִי
יְהוָה
אַךְ־בְּמִשְׁפָּט
אַל־בְּאַפְּךָ
פֶּן־תַּמְעִטֵנִי:
(ירמיהו פרק י פסוק כד)
יסרני
ה'
אך־במשפט
אל־באפך
פן־תמעטני:
(ירמיהו פרק י פסוק כד)
יסרני
יהוה
אך־במשפט
אל־באפך
פן־תמעטני:
(ירמיהו פרק י פסוק כד)
אֵיתַא
עֲלֵיהוֹן
יִסוּרִין
יְיָ
בְּרַם
בְּדִין
חֲסוֹך
לָא
יִתקַף
רֻגזָך
בְּהוֹן
דִּלמָא
יִזעֲרוּן
:
לא
לאדם
דרכו
-
כי
יצר
הרע
שבראת
בו
מטהו
מן
הדרך.
אך
במשפט
-
בייסורין.
אל
באפך
-
פן
תהא
כלייה.
[
במשפט
-
'יושטיצא'
בלעז.]
אך
במשפט
-
"ברם
בדין
חסוך"
(ת"י).
דבר
אחר:
ידעתי
יי'
כי
לא
לאדם
דרכו
-
אין
ביד
האדם
כח
להצליח
דרכו;
ואם
לא
על
פיך
,
אין
כח
ביד
האויב
להחריב
את
ביתך.
יסרני
יי'
אך
במשפט
אל
באפך
פן
תמעיטני
-
בראות
הנביא
שהקדוש
ברוך
הוא
מכריז
לאומות
לבוא
לירושלם
להחריב
נוהו
ולהפיץ
את
ישראל
בארצות
,
ואין
לך
תוכחת
חימה
כתוכחת
גלות
,
התחיל
לבקש
מלפניו
על
עמו;
אמר
לפניו:
רבונו
של
עולם!
בבקשה
ממך
,
ייסריני
בכל
מידת
ייסורין
של
משפט
שאתה
רוצה
,
ובלבד
שלא
תייסריני
על
ידי
האומות
,
שהיא
תוכחת
של
אף;
כלומר:
עשה
לנו
ככל
הטוב
בעיניך
,
אך
במכה
של
האומות
-
אל
תרדה
אותנו
בה
,
לפי
שהוא
רידוי
של
אף.
וזהו
אל
באפך
פן
תמעיטיני
-
שכשישראל
מסורין
ביד
האומות
,
האומות
ממעטין
אותן
,
כעיניין
שנאמר
"ואכלה
אתכם
ארץ
אויביכם"
(וי'
כו
,
לח).
יסרני
יי'
אך
במשפט
-
פירושו
כמו
שפירשו
יונתן
,
כי
הנביא
מדבר
בלשון
ישראל
בלשון
יחיד
,
דרך
כלל.
ואמר
בראותו
נבוכדנצר
בא
אל
יהודה
לשום
הכל
שממה
(ראה
לעיל
,
כב)
,
אמר:
ידעתי
כי
זה
המוסר
שאתה
מייסר
אותם
-
טוב
שתייסרנו
,
אך
במשפט
,
כפי
שנוכל
לסבול.
אל
באפך
פן
תמעיטני
-
כי
אם
תייסרני
באפך
,
תמעיטני
מהיות
גוי.
וכן
תרגם
יונתן:
"אייתי
עליהון
ייסורין
יי'
ברם
בדין
חסוך
לא
יתקף
רוגזך
בהון
דילמא
יזערון".
וכן
"ויסרתיך
למשפט
ונקה
לא
אנקך"
(יר'
ל
,
יא).
יסרני
יי'
-
התפלל
זה
הנביא
על
עצמו
בעד
כל
ישראל.
וגם
באור
זה
'אוצר
יי''
יבא.
יסרני
-
בעבור
שהיה
רואה
הנביא
רוע
יצרם
ולא
יוכלו
להטיב
מעשיהם
,
התפלל
לַשם
על
לשון
ישראל
,
שלא
ישחית
עמו
ולא
ירדפנו
אחר
מעשיו
הרעים.
וטעם
אך
במשפט
-
בענין
שאוכל
לסבול;
כמו
"מה
יהיה
משפט
הנער
ומעשהו"
(שו'
יג
,
יב).
יסרני
יי'
אך
במשפט
-
כלומר:
לא
ברוב
ייסורין;
כמו
"מכלכל
דבריו
במשפט"
(ראה
תה'
קיב
,
ה).