תנ"ך - כי־חקות
העמים
הבל
הוא
כי־עץ
מיער
כרתו
מעשה
ידי־חרש
במעצד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּֽי־חֻקּ֥וֹת
הָעַמִּ֖ים
הֶ֣בֶל
ה֑וּא
כִּי־עֵץ֙
מִיַּ֣עַר
כְּרָת֔וֹ
מַעֲשֵׂ֥ה
יְדֵי־חָרָ֖שׁ
בַּֽמַּעֲצָֽד:
(ירמיהו פרק י פסוק ג)
כִּי־חֻקּוֹת
הָעַמִּים
הֶבֶל
הוּא
כִּי־עֵץ
מִיַּעַר
כְּרָתוֹ
מַעֲשֵׂה
יְדֵי־חָרָשׁ
בַּמַּעֲצָד:
(ירמיהו פרק י פסוק ג)
כי־חקות
העמים
הבל
הוא
כי־עץ
מיער
כרתו
מעשה
ידי־חרש
במעצד:
(ירמיהו פרק י פסוק ג)
כי־חקות
העמים
הבל
הוא
כי־עץ
מיער
כרתו
מעשה
ידי־חרש
במעצד:
(ירמיהו פרק י פסוק ג)
אֲרֵי
גְזֵירַת
עַמְמַיָא
לָמָא
אִנוּן
אֲרֵי
אָעָא
מֵחֻרשָׁא
קָאֵיץ
לֵיהּ
עוֹבָד
יְדֵי
נַגָּר
בַּחֲצִינָא
:
חקות
-
ט'
(מלא
וחסר):
ראה
יר'
ה
,
כד.
חקות
ט'
וסימנהון
בלבבם
העמים
נתן
בריתי
המזבח
בית
יי'
מנחה
וישתמר
הידעת.
חקות
-
ט';
כרתו
-
ל';
במעצד
-
ל'.
[
חרש
-
אומן.]
מעצד
-
'דולדויירא'
[בלעז].
במעצד
-
'ברדא'
בלעז
(בלשון
אשכנז).
כי
חקות
העמים
-
ראו
אל
מה
הביאם
אמונה
זו
,
כי
מעבודת
הכוכבים
באו
אל
עבודת
הצלמים!
כי
יאמרו
להם
כהניהם:
צלם
זה
נעשה
במקום
השמש
,
ולכבודו
נעשה
,
והעובדו
כאילו
עובד
השמש;
כמו
צלם
הזהב
אשר
עשה
נבוכדנצר
(ראה
דנ'
ג
,
א)
,
שהיה
לַשמש
,
וכן
יעשו
צלמים
אל
שאר
הכוכבים.
ואלה
הם
חקות
-
ששמו
להם
לחֹק
כהני
הצלמים
,
והרגילו
אותם
בזה
הדעת;
עד
שארכו
השנים
בזה
הדעת
,
עד
שיחשבו
ההמון
כי
זה
הצלם
מטיב
ומריע.
וזהו
הבל
ודבר
שאין
בו
ממש
,
כי
הצלם
-
עץ
הוא
,
ומיער
כרתו
העושה
אותו
,
והוא
מעשה
ידי
חרש
שתקנו
במעצד;
והוא
שקורין
'דולדויירא'
בלעז.
וזה
הצֶלם
-
אין
לו
פעולה
בעצמו
,
ואיך
יטיב
ואיך
ירע
כאשר
יחשבו
אלה
הסכלים?!
זה
הבל
שאין
כמהו!
כי
חקות.
ענין
חקות
העמים
הבל
הוא
כי
עץ
מיער
כרתו
-
סִפר
הכתוב
איך
הוא
הבל;
והטעם:
האלוה
שיאמינו
בו
הוא
עץ
שכרת
אותו
הכורת
מיער.
וכמוהו
"ויאמר
ליוסף"
(בר'
מח
,
א)
-
ויאמר
האומר;
ורבים
כן.
במעצד
-
הוא
שם
כלי
החרש
,
הכורת
בו
העצים
לעשות
הפסילים;
ופתחות
הבי"ת
-
להודעת
הכלי
,
שהוא
ידוע
לעשות
זאת
המלאכה.
כי
חקות
העמים
הבל
הוא
-
כל
חק
וחק
שלהם.
כי
עץ
מיער
כרתו
-
הכורת.