תנ"ך - ובאחת
יבערו
ויכסלו
מוסר
הבלים
עץ
הוא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּבְאַחַ֖ת
יִבְעֲר֣וּ
וְיִכְסָ֑לוּ
מוּסַ֥ר
הֲבָלִ֖ים
עֵ֥ץ
הֽוּא:
(ירמיהו פרק י פסוק ח)
וּבְאַחַת
יִבְעֲרוּ
וְיִכְסָלוּ
מוּסַר
הֲבָלִים
עֵץ
הוּא:
(ירמיהו פרק י פסוק ח)
ובאחת
יבערו
ויכסלו
מוסר
הבלים
עץ
הוא:
(ירמיהו פרק י פסוק ח)
ובאחת
יבערו
ויכסלו
מוסר
הבלים
עץ
הוא:
(ירמיהו פרק י פסוק ח)
וּבַחֲדָא
יְחוּבוּן
עַמְמַיָא
עַל
דְּאִטְפַשׁוּ
עַל
דִּפלַחוּ
לְטָעֲוָתָא
דְּלָמָא
אִנִין
:
מוסר
-
י"ב
בפתח:
יש'
נג
,
ה;
יר'
י
,
ח;
ל
,
יד;
מש'
א
,
ג
,
ח;
ד
,
א;
ז
,
כב;
יג
,
א;
טו
,
ה
,
לג;
איוב
יב
,
יח;
כ
,
ג.
וכל
דסמיך
לאדכרה
(שם
יי')
דכותהון.
ובאחת
-
ל';
ויכסלו
-
ל';
מוסר
-
י"ב
וכל
דסמ'
לאדכר';
הבלים
-
ל'
וכל
קהלת.
ובאחת
יבערו
-
הגוים.
ומה
היא
האחת?
-
מוסר
הבלים
של
עץ
שלהם
,
ויתייסרו
עליו.
[
יבערו
-
לשון
שטות
,
וכן
ויכסלו.]
ובאחת
יבערו
ויכסלו
-
כל
החכמים
שעושין
להם
פסל
כל
תמונה
(ע"פ
דב'
ה
,
ח)
,
אם
חכמים
הם
,
אם
בכסף
וזהב
ייפהו
במסמרות
ובמקבות
יחזקנו
ולא
יפיק
(ראה
לעיל
,
ד)
,
בער
וכסיל
הוא
בדבר
זה
,
שאינו
יכול
להטיל
בו
רוח;
כשם
שמפרש
והולך:
"נבער
כל
אדם
מדעת
הוביש
כל
צורף
מפסל
כי
שקר
נִסְכּוֹ
ולא
רוח
בם"
(להלן
,
יד).
אבל
הקדוש
ברוך
הוא
אינו
כן
,
דכתיב
"לא
כאלה
חלק
יעקב
כי
יוצר
הכל
הוא"
(להלן
,
טז)
,
ופתרונו:
יוצר
של
אדם
מבחוץ
"ויוצר
רוח
אדם
בקרבו"
(זכ'
יב
,
א)
-
נמצא
שיצר
את
הכל.
וכשאתה
בודק
בפרשה
זו
תמצא
,
שבכל
דבר
שמגנה
בעבודה
זרה
,
באותו
דבר
עצמו
מקלס
להקדוש
ברוך
הוא:
בעבודה
זרה
הוא
אומר:
"אל
תיראו
מהם
כי
לא
ירעו
וגם
היטב
(בנוסחנו:
היטיב)
אין
אותם"
(לעיל
,
ה)
,
ובו
בלשון
מקלס
להקדוש
ברוך
הוא:
"מאין
כמוך
יי'...
מי
לא
ייראך
מלך
הגוים"
(לעיל
,
ו
-
ז).
בעבודה
זרה
הוא
אומר:
ובאחת
יבערו
ויכסלו
,
מוסר
הבלים
עץ
הוא
-
שאין
בו
ממש
,
ובאותו
דבר
עצמו
חוזר
ומקלס
להקדוש
ברוך
הוא:
ובאחת.
חכמי
הגוים
באחת
יבערו
ויכסלו
-
שהם
מייסרים
העם
לעבוד
את
הפסילים
שהם
הבלים;
ועץ
הוא
,
מרוקע
בכסף
וזהב
(ראה
להלן
,
ט)
,
אין
לו
פעולה
בעצמו
,
כי
הוא
עשוי
מן
השפל
שבנמצאות
,
והוא
הדומם;
כי
כלל
הנמצאות
הם
שלשה:
חי
,
צומח
ודומם.
מוסר
-
כטעם
"מוסר
מלכים"
(איוב
יב
,
יח).
ובאחת
-
פירושו:
בכסילות
אחת.
יבערו
-
כמו
"בינו
בוערים
בעם"
(תה'
צד
,
ח);
והוא
ענין
פתיות
וכסילות.
והוא
נגזר
מתרגום
"בהמה"
(ראה
ת"א
בר'
א
,
כד).
ויכסלו
-
מגזרת
"כסיל"
(תה'
מט
,
יט);
והטעם
כפול
כמשפט.
ובי"ת
באחת
-
מושכת
בעד
מוסר;
והטעם
,
שהם
מתעסקים
ומשתגעים
במוסר
הבלים
שהוא
עץ
,
והוא
הפסל.
והענין
בדבר
,
שלא
ילמדו
ממנו
מוסר
ודבר
שיועיל
להם.