תנ"ך - צדיק
אתה
ה'
כי
אריב
אליך
אך
משפטים
אדבר
אתך
מדוע
דרך
רשעים
צלחה
שלו
כל־בגדי
בגד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
צַדִּ֤יק
אַתָּה֙
יְהוָ֔ה
כִּ֥י
אָרִ֖יב
אֵלֶ֑יךָ
אַ֤ךְ
מִשְׁפָּטִים֙
אֲדַבֵּ֣ר
אֹתָ֔ךְ
מַדּ֗וּעַ
דֶּ֤רֶךְ
רְשָׁעִים֙
צָלֵ֔חָה
שָׁל֖וּ
כָּל־בֹּ֥גְדֵי
בָֽגֶד:
(ירמיהו פרק יב פסוק א)
צַדִּיק
אַתָּה
יְהוָה
כִּי
אָרִיב
אֵלֶיךָ
אַךְ
מִשְׁפָּטִים
אֲדַבֵּר
אֹתָךְ
מַדּוּעַ
דֶּרֶךְ
רְשָׁעִים
צָלֵחָה
שָׁלוּ
כָּל־בֹּגְדֵי
בָגֶד:
(ירמיהו פרק יב פסוק א)
צדיק
אתה
ה'
כי
אריב
אליך
אך
משפטים
אדבר
אתך
מדוע
דרך
רשעים
צלחה
שלו
כל־בגדי
בגד:
(ירמיהו פרק יב פסוק א)
צדיק
אתה
יהוה
כי
אריב
אליך
אך
משפטים
אדבר
אתך
מדוע
דרך
רשעים
צלחה
שלו
כל־בגדי
בגד:
(ירמיהו פרק יב פסוק א)
זַכַּאי
אַתּ
יְיָ
מִלִמדָן
לָקֳבֵיל
פִּתגָמָך
בְּרַם
שְׁאֵילַת
דִּינִין
אֲנָא
שָׁאֵיל
מִן
קֳדָמָך
מָדֵין
אוֹרחָת
רַשִׁיעַיָא
מַצלְחָא
שְׁלַן
שְׁלֵיוָא
כָּל
מְשַׁקְרֵי
שְׁקַר
:
אדבר
אתך
(דיבור
אותו)
-
ט'
(רפין):
ראה
יר'
א
,
טז.
אתך
-
ד'
(בלשון
זכר
,
מחוץ
לספר
יחזקאל
ושלא
באתנחתא
וסוף
פסוק):
שו'
יג
,
טו;
יר'
יב
,
א;
מט
,
טז;
מש'
ו
,
כב.
שלו
-
ו'
(ה'
כתיב
ו"ו
ואחד
כתיב
ה"א):
יר'
יב
,
א;
איכה
א
,
ה;
דנ'
ג
,
כט;
ו
,
ה;
*עז'
ד
,
כב;
ו
,
ט.
בגדי
-
ב':
יר'
יב
,
א;
תה'
נט
,
ו.
צלחה
-
ל';
שלו
-
ו';
בגדי
-
ב'.
צדיק
אתה
[
יי']
כי
אריב
אליך
-
כשאתווכח
עמך
,
ידעתי
כי
תצדק
בדבריך
,
אך
חפץ
אני
לדבר
משפטים
אותך
,
להודיעני
דרכיך
(ע"פ
שמ'
לג
,
יג).
מדוע
דרך
רשעים
צלחה
-
שנתת
גדולה
לנבוכד
נצר
הרשע
,
ותצליחהו
להחריב
ביתך.
דבר
אחר:
על
אנשי
ענתות
צועק
וקורא
תגר
(ראה
יר'
יא
,
כא).
שלו
-
לשון
"שלוה"
(תה'
קכב
,
ז).
צדיק
אתה
יי'
כי
אריב
אליך
-
פתרון:
יודע
אני
שכל
משפטיך
צדק
,
ומאחר
שכל
משפטיך
צדק
-
מה
להריב
,
להשיב
על
משפטיך?
מאחר
שכל
משפטיך
דיני
אמת
-
איני
כאדם
שרב
את
יוצרו
(ע"פ
יש'
מה
,
ט)
,
אלא
כאדם
אשר
יקשה
ממנו
משפט
ושואלו
מרבו;
וזהו
אך
משפטים
אדבר
אותך
-
כלומר:
אל
תתניני
כמתווכח
עם
רבו
,
אלא
כשואל
דין
מרבו.
וכן
תירגם
יונתן:
"ברם
שאילת
דינין
אנא
שאיל
מן
קדמך".
מדוע
דרך
רשעים
צלחה
-
הם
רשעי
ענתות
הנזכרים
למעלה
(ראה
יר'
יא
,
כא
-
כג).
שלו
-
לשון
"שלווה"
(תה'
קכב
,
ז)
,
כמו
"ישליו
אוהבייך"
(שם
,
ו).
צדיק
אתה
יי'
כי
אריב
אליך
-
שאריב
אליך.
כלומר
,
שאם
אומר:
אריב
אליך
,
לא
יתכן
,
שאתה
צדיק
ואין
לי
לחלוק
בזה.
אך
משפטים
אדבר
אותך
-
אך
אדבר
עמך
כאדם
הנשפט
עם
חבירו
ונושא
ונותן
בטענות
הנדונין;
כי
אני
נבוך
בזה:
מדוע
דרך
רשעים
צלחה?
כי
היו
ישראל
רשעים
ומצליחים.
וכן
תרגם
יונתן:
"זכאי
את
יי'
מלמידן
לקבל
פתגמך
ברם
שאילת
דינין
אנא
שאיל
מן
קדמך
מה
דין
ארחת
רשיעיא
מצלחא".
מדוע
דרך
רשעים
-
על
היהודים
אנשי
ענתות.
והנה
זו
תלונת
'רשע
וטוב
לו'
(ראה
ברכות
ז
,
א);
וירמיה
לא
כתב
בכאן
הֶתר
זה
,
רק
כתב
השאלה
לבד
,
והתפלל
להשחיתם.
ובאור
זה
'אוצר
יי''
יבא.
צדיק
-
הטעם:
ידעתי
כי
צדיק
אתה
במעשה
,
ואתה
תדע
מה
תעשה.
כי
אריב
אליך
-
לולי
זה
שידעתיך
צדיק.
אך
משפטים
-
כפול
בטעם.
ומזה
אריב
ואדבר
משפטים
אותך:
מדוע
דרך
רשעים
צלחה?!
כי
פלא
גדול
הוא:
(רווח
בשורה
בכה"י)
הצדיק
משתער
וצועק
לשם.
ומלת
צלחה
-
בא
הלמ"ד
בצרי
בעבור
ה'אתנח'
(לפנינו:
זקף);
כמו
"ואת
הארץ
כי
נָעֵמה"
(בר'
מט
,
טו).
אולי
הוא
מגזרת
'פָעֵל'
,
כמו
"כי
חפץ
בבת
יעקב"
(בר'
לד
,
יט).
והוא
מגזרת
"לא
תצלח"
(במ'
יד
,
מא);
"גבר
לא
יצלח
בימיו"
(יר'
כב
,
ל).
שלו
-
מגזרת
"שלוה"
(תה'
קכב
,
ז).
צדיק
אתה
יי'
כי
אריב
אליך
-
היה
אומר
הנביא
לבורא:
ידעתי
,
כי
אם
אבוא
להתווכח
עמך
,
אתה
תהיה
צדיק;
אך
אע"פ
כן
משפטים
אדבר
אותך:
מדוע
דרך
רשעים
צלחה?!
-
היה
מתרעם
על
אנשי
ענתות
,
שהיו
רשעים
והיו
מצליחים.
שלו
כל
בגדי
בגד
-
לשון
'שלוה'.