תנ"ך - זרעו
חטים
וקצים
קצרו
נחלו
לא
יועלו
ובשו
מתבואתיכם
מחרון
אף־ה':
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
זָרְע֤וּ
חִטִּים֙
וְקֹצִ֣ים
קָצָ֔רוּ
נֶחְל֖וּ
לֹ֣א
יוֹעִ֑לוּ
וּבֹ֙שׁוּ֙
מִתְּבוּאֹ֣תֵיכֶ֔ם
מֵחֲר֖וֹן
אַף־יְהוָֽה:
פ
(ירמיהו פרק יב פסוק יג)
זָרְעוּ
חִטִּים
וְקֹצִים
קָצָרוּ
נֶחְלוּ
לֹא
יוֹעִלוּ
וּבֹשׁוּ
מִתְּבוּאֹתֵיכֶם
מֵחֲרוֹן
אַף־יְהוָה:
פ
(ירמיהו פרק יב פסוק יג)
זרעו
חטים
וקצים
קצרו
נחלו
לא
יועלו
ובשו
מתבואתיכם
מחרון
אף־ה':
פ
(ירמיהו פרק יב פסוק יג)
זרעו
חטים
וקצים
קצרו
נחלו
לא
יועלו
ובשו
מתבואתיכם
מחרון
אף־יהוה:
פ
(ירמיהו פרק יב פסוק יג)
לָא
תְהוֹן
דָּמַן
לִדזָרְעֵי
חִטִין
עַל
בְּיָר
וְלָא
מַשׁכְּחִין
לְמִכנַשׁ
אֱלָהֵין
כּוּבִּין
וּמֵיעַלְלַתהוֹן
לֵית
לְהוֹן
הֲנָאָה
וְתִבַּהתּוּן
בְּעוּבָדֵיכוֹן
בְּמֵיתֵי
עֲלֵיכוֹן
תְּקוֹף
רֻגזָא
דַייָ
:
נחלו
-
ב':
יר'
יב
,
יג;
עמ'
ו
,
ו.
יועלו
-
ב'
חסר
יו"ד:
יר'
ב
,
ח;
יב
,
יג.
ובשו
-
ג':
יש'
יט
,
ט;
יר'
יב
,
יג;
מי'
ג
,
ז.
נחלו
-
ב';
יועלו
-
ב'
חס'
י';
ובשו
-
ג';
מתבואתיכם
-
ל'.
זרעו
חטים
וקוצים
קצרו
-
התפללו
ולא
נתקבלה
תפילתם.
למה?
-
לפי
שלא
נָרוּ
להם
ניר
תשובה
ומעשים
טובים
,
לכך
זרעו
אל
קוצים
(ע"פ
יר'
ד
,
ג).
[ספר
שנקוד
בו
'זרעו'
,
בחירק
הזי"ן
,
שיבוש
הוא.]
נחלו
במכאובם
וצעקתם
לפני
,
ולא
יועילו.
[
נחלו
-
לשון
'חולי'.]
מתבואותיכם
-
ממעשיכם.
זרעו
חטים
-
בעוונותיכם
נמשלתם
לזה
שזורע
חיטים
בשדה
בור
,
שזורע
אל
קוצים
(ע"פ
יר'
ד
,
ג)
,
שאין
מועיל
לו
זריעתו;
אף
אתם
,
עוונותיכם
גורמים
שאתם
יגיעים
ואומות
העולם
אוכלים.
נחלו
-
לשון
'חולי'.
זרעו
חטים
וקוצים
קצרו
-
אמר:
הנביאים
זרעו
חטים
בכם
,
ישראל
,
שאתם
נקראים
"חלקתי"
,
כמו
שאמר
למעלה
(פס'
י);
והנה
הנביאים
זרעו
בַּחלקה
חטים
,
והם
דברי
הנבואה
,
וקוצים
קצרו
-
כי
לא
צמחו
להם
בחלקה
כי
אם
קוצים
,
אלה
הם
מעשים
רעים
שדומים
לקוצים.
נחלו
לא
יועילו
-
ונחלו
הנביאים
על
זה
,
כי
לא
יועילו
מעשיהם.
ובשו
מתבואותיכם
-
היה
להם
לנביאים
בושת
מתבואותיכם
,
שהיו
מייחלים
שיהיו
חטים
והם
קוצים;
ונחלו
הנביאים
על
זה
מחרון
אף
יי'
-
מפחדם
מחרון
אף
יי'
העתיד
לבוא
עליכם
מפני
מעשיכם
הרעים.
ואמר
ירמיהו
משל
זה
על
החֶלקה
כמו
שאמר
ישעיהו
משל
דומה
לו
על
הכרם
,
כמו
שאמר:
"ויטעהו
שורק...
ויקו
לעשות
ענבים
ויעש
באושים"
(יש'
ה
,
ב).
וישראל
הם
שנקראו
"כרם
יי'"
(שם)
ו'חלקת
יי''
(ראה
לעיל
,
י).
ואדני
אבי
ז"ל
פירש:
זרעו
ישראל
חטים
-
והוא
משל
על
הממון
הרב
שהיו
שולחים
למלכי
מצרים
שיבואו
לעזרתם
מפני
מלך
בבל
,
ובטחו
על
משענת
קנה
רצוץ
(ע"פ
מ"ב
יח
,
כא)
-
זהו
וקוצים
קצרו.
נחלו
לא
יועילו
-
נחלו
מרוב
הממון
שנתנו
ולא
היה
להם
בו
תועלת.
ופירש
בשו
מתבואותיכם
-
ציווי;
כלומר:
יש
לכם
לֵבוֹש
מתבואותיכם
,
שהם
קוצים.
ויונתן
תרגם:
"לא
תהון
דמן
לזרעי
חטין
על
הבור
ולא
משכחין
למיכנש
אילהין
כובין
ומעללתהון
לית
בהון
הנאה
ותיבהתון
בעובדיכון
במיתי
עליכון
תקוף
רוגזא
דיי'".
זרעו
-
למעלה
בספר
כתוב
,
שהזהירם
השם
ואמר
להם:
"נירו
לכם
ניר
ואל
תזרעו
אל
קוצים"
(יר'
ד
,
ג);
והוא
משל
שישובו
תשובה
שלימה
,
כאשר
פירשתי
שמה.
והם
לא
האמינו
בו
,
על
כן
זרעו
חטים
וקוצים
קצרו
-
שיצאו
תחת
החטים;
וזה
כענין
שנאמר
על
תגמול
העון
במקום
אחר
"תחת
חטה
יצא
חוח"
(איוב
לא
,
מ).
נחלו
-
מבנין
'נפעל'
,
מגזרת
"חלי
ומכה"
(יר'
ו
,
ז).
ויחסר
אצל
לא
מלת
'כי';
והטעם:
נחלו
ונכאבו
כי
לא
יועילו
מזריעתם
לעשות
ממנה
לחם
שיאכלו.
ובושו
-
שב
לדבר
לנוכח;
והטעם:
ותבושו
מתבואותיכם
,
שישובו
קוצים.
וזאת
המלה
,
ובושו
-
כמו
"ומות
בהר"
(דב'
לב
,
נ)
,
שפירושו:
ותמות;
ורבים
כמוהו.
כי
אין
ברצון
האדם
לֵבוש
ולמות
,
על
כן
הוצרכו
אלה
המילים
לתקן
כן.
זרעו
חטים
וקוצים
קצרו
-
שהיתה
קללת
השם
בכל
מעשה
ידיהם.
נחלו
ולא
(בנוסחנו:
לא)
יועילו
-
להרפא.
ובושו
מתבואותיכם
-
כי
לא
תצליחו
בהם.
ויש
לומר
,
כי
זה
היה
בימי
הבצרות
שאומר
לפנינו
(ראה
יר'
יד
,
א).