תנ"ך - והיה
אם־למד
ילמדו
את־דרכי
עמי
להשבע
בשמי
חי־ה'
כאשר
למדו
את־עמי
להשבע
בבעל
ונבנו
בתוך
עמי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהָיָ֡ה
אִם־לָמֹ֣ד
יִלְמְדוּ֩
אֶת־דַּֽרְכֵ֨י
עַמִּ֜י
לְהִשָּׁבֵ֤עַ
בִּשְׁמִי֙
חַי־יְהוָ֔ה
כַּאֲשֶׁ֤ר
לִמְּדוּ֙
אֶת־עַמִּ֔י
לְהִשָּׁבֵ֖עַ
בַּבָּ֑עַל
וְנִבְנ֖וּ
בְּת֥וֹךְ
עַמִּֽי:
(ירמיהו פרק יב פסוק טז)
וְהָיָה
אִם־לָמֹד
יִלְמְדוּ
אֶת־דַּרְכֵי
עַמִּי
לְהִשָּׁבֵעַ
בִּשְׁמִי
חַי־יְהוָה
כַּאֲשֶׁר
לִמְּדוּ
אֶת־עַמִּי
לְהִשָּׁבֵעַ
בַּבָּעַל
וְנִבְנוּ
בְּתוֹךְ
עַמִּי:
(ירמיהו פרק יב פסוק טז)
והיה
אם־למד
ילמדו
את־דרכי
עמי
להשבע
בשמי
חי־ה'
כאשר
למדו
את־עמי
להשבע
בבעל
ונבנו
בתוך
עמי:
(ירמיהו פרק יב פסוק טז)
והיה
אם־למד
ילמדו
את־דרכי
עמי
להשבע
בשמי
חי־יהוה
כאשר
למדו
את־עמי
להשבע
בבעל
ונבנו
בתוך
עמי:
(ירמיהו פרק יב פסוק טז)
וִיהֵי
אִם
מֵילָף
יֵילְפוּן
מֵאוֹרחָת
כְּנִשׁתָּא
דְעַמִי
לְקַיָמָא
בִשׁמִי
קַיָם
הוּא
יְיָ
כְּמָא
דְאַלִיפוּ
יָת
עַמִי
לְקַיָמָא
בְּשׁוּם
טָעֲוָתָא
וְיִתקַיְמוּן
בְּגוֹ
עַמִי
:
למד
-
ב'
(וחסר)
בתרי
לישנין:
יר'
יב
,
טז;
זכ'
ב
,
ו.
להשבע
-
ב':
בפסוק
זה.
למד
-
ב'
בתר'
לשנין;
דרכי
-
ל'
געי;
להשבע
-
ב'.
אם
למוד
ילמדו
-
אם
יתגיירו.
ונבנו
-
לשון
'בניין'.
והיה
אם
למוד
ילמדו
האומות
את
דרכי
עמי
להשבע
בשמי
חי
יי'
-
שיתגיירו
עצמן.
כאשר
למדו
את
עמי
להשבע
בבעל
-
בעוד
שהיו
עמי
בינותם.
ונבנו
בתוך
עמי
-
כעיניין
שאמר
ישעיה
"ונלוה
הגר
עליהם
ונספחו
על
בית
יעקב"
(יד
,
א)
,
וכן
זכריה
הוא
אומר
"ונלוו
גוים
רבים
אל
יי'
ביום
ההוא
והיו
לי
לעם"
(ב
,
טו).
והיה.
את
דרכי
עמי
-
הדל"ת
מועמדת
ב'געיא'.
בשמי
חי
יי'
-
כי
מעת
ששבו
ישראל
מגלותם
לא
עבדו
עבודה
זרה
ולא
נשבעו
בבעל.
ואם
הם
ילמדו
דרכם
בזה
ובזה
,
הוא
בטול
עבודה
זרה.
כאשר
למדו
-
כי
באמת
לא
למדו
לעבוד
עבודה
זרה
כי
אם
משכניהם.
ונבנו
בתוך
עמי
-
כי
הרבה
נתגיירו
מהם
בשובם
מגלותם
ושכנו
בתוך
בני
ישראל.
ונבנו
-
יהיה
להם
בניין
ביניהם
,
כלומר:
עמידה
וקיום.
וכן
תרגם
יונתן:
"ויתקיימון".
והיה
אחרי
נתשי
אותם
וגו'
-
זה
יעוד
בית
שני
בהכרח;
ואמרוֹ
אחר
כן:
ואם
לא
ישמעו
וגו'
-
וזה
הוא
בהכרח
רמז
סתום
על
חרבן
בית
שני
,
כמו
שבא
כמו
זה
רמז
סתום
וחתום
בתורת
משה
על
חרבן
בית
ראשון
(ראה
וי'
כו
,
לא);
אבל
לא
היה
זה
יעוד
מכוון
לעצמו.
וכמו
קדם
לו
כמו
זה
רמז
אחר
,
באמרו
"ואם
תסיר
שקוציך
מפני
ולא
תנוד"
(יר'
ד
,
א).
ובאור
כלל
זה
'אוצר
יי''
יבא.
והיה
אם
למוד
ילמדו
-
הגוים
האלה
אחר
שובם;
והטעם:
שישובו
לדת
השם
להשבע
בשמי.
ונבנו
-
שיתישבו
בתוכם
ויעמדו
ביניהם
בכבוד;
וזה
כענין
שנאמר
"ונתתי
להם
בביתי
ובחומותי
יד
ושם"
(יש'
נו
,
ה).
ונבנו
בתוך
עמי
-
אחרי
שאשיב
שבותם
(ע"פ
יר'
לב
,
מד)
עם
שבות
עמי
(ע"פ
יר'
ל
,
ג);
אם...
ילמדו
דרכי
עמי
יהיו
בנויים
,
ואם
לאו
-
אתשם
ואבדם.