תנ"ך - עד־מתי
תאבל
הארץ
ועשב
כל־השדה
ייבש
מרעת
ישבי־בה
ספתה
בהמות
ועוף
כי
אמרו
לא
יראה
את־אחריתנו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עַד־מָתַי֙
תֶּאֱבַ֣ל
הָאָ֔רֶץ
וְעֵ֥שֶׂב
כָּל־הַשָּׂדֶ֖ה
יִיבָ֑שׁ
מֵרָעַ֣ת
יֹֽשְׁבֵי־בָ֗הּ
סָפְתָ֤ה
בְהֵמוֹת֙
וָע֔וֹף
כִּ֣י
אָֽמְר֔וּ
לֹ֥א
יִרְאֶ֖ה
אֶת־אַחֲרִיתֵֽנוּ:
(ירמיהו פרק יב פסוק ד)
עַד־מָתַי
תֶּאֱבַל
הָאָרֶץ
וְעֵשֶׂב
כָּל־הַשָּׂדֶה
יִיבָשׁ
מֵרָעַת
יֹשְׁבֵי־בָהּ
סָפְתָה
בְהֵמוֹת
וָעוֹף
כִּי
אָמְרוּ
לֹא
יִרְאֶה
אֶת־אַחֲרִיתֵנוּ:
(ירמיהו פרק יב פסוק ד)
עד־מתי
תאבל
הארץ
ועשב
כל־השדה
ייבש
מרעת
ישבי־בה
ספתה
בהמות
ועוף
כי
אמרו
לא
יראה
את־אחריתנו:
(ירמיהו פרק יב פסוק ד)
עד־מתי
תאבל
הארץ
ועשב
כל־השדה
ייבש
מרעת
ישבי־בה
ספתה
בהמות
ועוף
כי
אמרו
לא
יראה
את־אחריתנו:
(ירמיהו פרק יב פסוק ד)
עַד
אִמַתִּי
תִּחרוּב
אַרעָא
וְעִסבָּא
דְכָל
חַקלָא
יִיבַשׁ
מֵחוֹבֵי
רַשִׁיעַיָא
דְיָתְבִין
בַּהּ
סָף
בְּעִירָא
וְעוֹפָא
אֲרֵי
אֲמַרוּ
לָא
גְלֵי
קֳדָמוֹהִי
סוֹפַנָא
:
עד
מתי
תאבל
הארץ
ועשב
כל
השדה
ייבש
-
עד
כאן
דברי
הנביא.
ורוח
הקדש
משיבתו:
מרעת
יושבי
בה
ספתה
בהמות
ועוף.
[
תאבל
-
תחרב.]
[
ספתה
-
'פינידא'
בלעז.]
כי
אמרו
-
יושבי
הארץ
הזאת.
לא
יראה
את
אחריתנו
-
אין
גלוי
לפניו
מה
יהא
בסופינו.
עד
מתי
תאבל
הארץ
ועשב
כל
השדה
ייבש
מרעת
יושבי
בה
ספתה
בהמות
ועוף
-
פתרון:
עד
מתי
אתה
מכלה
את
שאינן
חוטאין
בעוון
החוטאין
,
שבעון
אנשי
ענתות
עתידה
הארץ
שתחרב
ועשב
השדה
ייבש
וספתה
בהמה
ועוף
מרעת
יושבי
בה?!
כַּלֵּה
את
החוטאים
,
והנח
אותם
שלא
חטאו.
וכל
העיניין
הזה
מלמד
קטיגורייא
על
אנשי
ענתות
(ראה
יר'
יא
,
כא
-
כג).
כי
אמרו:
לא
יראה
את
אחריתינו
-
כך
אמרו
אנשי
ענתות:
אחרית
שהוא
מתנבא
עלינו
,
"ושארית
לא
תהיה
להם"
(שם
,
כג)
,
תוכחת
זו
לא
תהא
בימיו
של
נביא.
עד
כאן
דבריו
של
ירמיהו
,
ששאל:
"אך
משפטים
אדבר
אותך..."
(לעיל
,
א).
מיכן
ואילך
תשובה
שהשיבו
הקדוש
ברוך
הוא;
וזו
היא
תשובתו:
עד
מתי
תאבל
הארץ
-
עד
מתי
יהיה
זה
,
שיוקדשו
אלה
ליום
הריגה
(ראה
לעיל
,
ג)?
כשתאבל
הארץ
,
וזהו
עת
החרבן.
ועשב
כל
השדה
ייבש
-
על
דרך
הפלגה;
וכן
ספתה
בהמות
ועוף.
ומפני
זה
תאבל
ותשחת
הארץ
-
מרעת
יושבי
בה.
כי
אמרו
-
והדין
נותן
שלא
ינצלו
אלה
הרשעים
השלוים
מיום
הריגה
,
כי
הם
אומרים
בשלותם:
לא
יראה
את
אחריתנו.
אם
יאמרו
להם
נביאי
האמת:
האל
יביא
אחריתכם
לרע
אע"פ
שאתם
שלוים
עתה
-
והם
אומרים:
לא
יראה
האל
אחריתנו
,
כי
אינו
משגיח
בנו
ובמעשינו
,
ולא
ידע
מה
אחריתנו.
ספתה
-
עניין
כליון
,
כמו
"האף
תספה
צדיק
עם
רשע"
(בר'
יח
,
כג);
אלא
שהוא
פועל
יוצא
וזה
פועל
עומד.
והנה
שאל
ירמיהו
על
הצלחת
רשעים
,
ולא
השיבו
האל.
לא
יראה
-
כנוי
לשם
יתברך
,
שקדם
זכרו
(ראה
לעיל
,
ג).
עד.
תאבל
-
פירושו:
תחרב;
וכמוהו
"אבלה
עלי
שממה"
הנאמר
בספר
למטה
(פס'
יא).
והוא
רמז
שימותו
אנשיה;
כמו
"ארץ
כי
תחטא
לי"
(יח'
יד
,
יג).
ועשב
כל
השדה
ייבש
-
מבלי
גשם
,
שאיננו
יורד
מפני
רעת
יושבי
בה.
ספתה
הרעה
בהמות
ועוף
-
וזאת
המלה
'מתעברת'
,
כמו
"האף
תספה
צדיק
עם
רשע"
(בר'
יח
,
כג);
ויתכן
שאיננו
פעל
יוצא
,
ותשוב
אל
הארץ.
ומלת
'בהמת'
חסר
וי"ו
(בנוסחנו:
בהמות).
והטעם:
עד
מתי
יִכלה
הכל
מפני
אלה
הרשעים
,
ואתה
לא
תקח
נקמה?
כי
אמרו
-
הטעם:
לא
היו
מאמינים
בנבואתו
,
כי
אמרו:
לא
יראה
זה
הנביא
אחריתנו
,
שנהיה
ברעה
כאשר
הוא
מתנבא
אלינו.
או:
מקוננים
על
עצמם
,
והטעם:
רוצה
לומר:
אין
איש
שיוכל
לראות
במיתת
חברו
,
כאשר
מת
מפני
הרעב
הזה.