תנ"ך - אמר
למלך
ולגבירה
השפילו
שבו
כי
ירד
מראשותיכם
עטרת
תפארתכם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֱמֹ֥ר
לַמֶּ֛לֶךְ
וְלַגְּבִירָ֖ה
הַשְׁפִּ֣ילוּ
שֵׁ֑בוּ
כִּ֤י
יָרַד֙
מַרְאֲשׁ֣וֹתֵיכֶ֔ם
עֲטֶ֖רֶת
תִּֽפְאַרְתְּכֶֽם:
(ירמיהו פרק יג פסוק יח)
אֱמֹר
לַמֶּלֶךְ
וְלַגְּבִירָה
הַשְׁפִּילוּ
שֵׁבוּ
כִּי
יָרַד
מַרְאֲשׁוֹתֵיכֶם
עֲטֶרֶת
תִּפְאַרְתְּכֶם:
(ירמיהו פרק יג פסוק יח)
אמר
למלך
ולגבירה
השפילו
שבו
כי
ירד
מראשותיכם
עטרת
תפארתכם:
(ירמיהו פרק יג פסוק יח)
אמר
למלך
ולגבירה
השפילו
שבו
כי
ירד
מראשותיכם
עטרת
תפארתכם:
(ירמיהו פרק יג פסוק יח)
אֵימַר
לְמַלכָּא
וּלמַלכְּתָא
אַמאִיכוּ
תִיבוּ
אֲרֵי
גְלָא
יְקָרְכוֹן
מִנְכוֹן
נְפַל
כְּלִיל
תֻּשׁבַּחתְּכוֹן
:
אמר
למלך
-
ב':
יר'
יג
,
יח;
*אס'
ה
,
יד.
אמר
למלך
-
ב';
ולגבירה
-
ל';
השפילו
-
ל';
שבו
-
ל';
מראשותיכם
-
ל'.
למלך
ולגבירה
-
יהויכין
ואמו.
ירד
מראשותיכם
-
'וושטרי
ייבץ'
[בלעז]
,
עלייתכם;
כמה
שנאמר
"ויצא
אליו
יהויכין...
הוא
ואמו
ועבדיו"
(ראה
מ"ב
כד
,
יב)
,
וכולם
הוליכן
בגולה
(ראה
שם
,
יד
-
טז).
אמור
למלך
ולגבירה
השפילו
שבו
-
הוא
יהויכין
ואמו
,
כעיניין
שנאמר
במלכים
"ויצא
יהויכין
מלך
יהודה
אל
(בנוסחנו:
על)
מלך
בבל
הוא
ואמו...
ושריו"
(מ"ב
כד
,
יב).
כי
ירד
מראשותיכם
-
ומהו
מראשותיכם?
זה
עטרת
תפארתכם.
אמור
למלך
ולגבירה
-
זה
הציווי
אינו
לאדם
מיוחד
,
אלא
לכל
מי
שיהיה;
וכן
"ראה
ריח
בני"
(בר'
כז
,
כז);
"קול
אומר
קרא"
(יש'
מ
,
ו);
"אמרו
לנמהרי
לב"
(יש'
לה
,
ד);
והדומים
להם.
והמלך
והגבירה
הם
יהויכין
ואמו
,
שהם
גלו
ראשונים
עם
הגבורים
והחרש
והמסגר
(ראה
מ"ב
כד
,
טו
-
טז).
השפילו
שבו
-
כאלו
אמר:
שבו
בשפל;
כי
השפילו
-
פועל
עומד
,
כמו
"כי
השפילו
ותאמר
גוה"
(איוב
כב
,
כט).
או
יהיה
פועל
יוצא
,
ופירושו:
השפילו
כסאכם
ושבו
על
הקרקע.
כי
ירד
מראשותיכם
-
בפלס
'ממלכותיהם'
,
האחד
'מַרְאָשָׁה'
בפלס
"ממלכה"
(יר'
יח
,
ז);
והוא
שם
לרָשות
ולממלכה.
ואמר
ירד
,
ואמר
מראשותיכם
לשון
רבים
-
רוצה
לומר:
שום
רָשות
לא
נשאר
לכם
,
אלא
הכל
ירד;
כי
אף
בגלות
לא
נהגו
בהם
מנהג
מלכים
,
שהרי
נתנו
יהויכין
בבית
הכלא
(ראה
יר'
נב
,
לא)
כאחד
העם.
עטרת
תפארתכם
-
כפל
עניין
במלות
שונות.
ואמר
ירד
לשון
זכר
,
ומראשותיכם
ועטרת
לשון
נקבה
-
רוצה
לומר:
דְבר
מראשותיכם;
וכן
"כי
יהיה
נערה"
(דב'
כב
,
כג);
"יֵעשה
מלאכה"
(שמ'
לא
,
טו);
"אשר
כמהו
לא
נהיתה"
(שמ'
יא
,
ו);
והדומים
להם.
וכזה
נוכל
לתקן
גם
לשון
הריבוי
,
אבל
עניין
טוב
מה
שכתבנו
בו.
אמור.
למלך
ולגבירה
-
הם
יהויכין
ואמו
,
שהגלה
מלך
בבל
לארצו.
השפילו
-
פעל
עומד;
והטעם:
השפילו
שבו
למטה
לארץ
כאבלים
,
כי
ירד
מראשותיכם
-
רוצה
לומר:
הטעם:
כי
ירד
מכם
הכבוד
והשררה
שלכם.
וזאת
המלה
מגזרת
"מראשותיו"
(בר'
כח
,
יא)
,
רק
בזה
הונעה
המ"ם.
כי
ירד
מראשותיכם
-
גדולתכם
,
כמו
"ראשים
על
העם"
(שמ'
יח
,
כה)
,
והמ"ם
נוסף
כמ"ם
"מרגלותיו"
(רות
ג
,
ד);
ופעמים
יחליפו
-
שבא
במ"ם
ופתח
ברי"ש:
"וישם
מְרַאשותיו"
(בר'
כח
,
יא).
אבל
"מֵרַאשותי
שאול"
(ש"א
כו
,
יב)
-
אותו
המ"ם
עומד
במקום
'מן
ראשותי
שאול'.