ויהי
דבר
יי'.
לא
תקח
לך
אשה
-
יש
הֵנָה
מבוכה:
למה
צוהו
האל
שלא
יקח
אשה
ולא
יוליד
בנים
ובנות
לפי
שנגזרה
גזירה
על
הבנים
ועל
הבנות
הילודים
במקום
הזה
שימותו
ברעב
(ראה
להלן
,
ג
-
ד)?
וכי
לא
היה
כדַי
ירמיהו
שיחיו
בניו
בזכותו?
והנה
הקטנים
אינם
מתים
אלא
בעון
אביהם
,
וירמיהו
לא
היה
לו
עון
שימותו
בניו
בעונו!
ועוד:
אע"פ
שנגזרה
גזירה
שימותו
ברעב
ובחרב
-
הגזירה
על
רובם;
כי
גם
גלות
נגזר
עליהם
,
והנה
נאמר
בנבואת
יחזקאל
על
ירושלם
"והנה
נותרה
בה
פליטה
המוצאים
בנים
ובנות"
(יד
,
כב)?
ועוד
,
שגם
על
האבות
ועל
האמות
גזר
שימותו
,
ולא
מתו
כולם
,
שהרי
גלו
מהם!
וכעניין
הזה
נאמר
בנבואת
יחזקאל
"אם
בנים
ואם
בנות
יצילו
המה
לבדם
ינצלו"
(שם
,
טז)
-
ולמה
לא
הצילו
האבות
הצדיקים
את
בניהם
,
שהרי
הם
כמותם?
כי
אין
לבנים
חטא
שימותו
בעבורו
,
אלא
כשהם
מתים
,
בעון
אבותם
הם
מתים;
ואם
האבות
הם
צדיקים
למה
ימותו
הבנים?!
ומה
שאני
רואה
בזה
,
כי
במקום
הזה
-
רוצה
לומר:
בענתות
,
ובענתות
נאמרה
לו
נבואה
זו
,
והזהירוֹ
על
הבנות
ועל
הבנים
שם
(ראה
להלן
,
ג)
-
כי
נגזרה
גזירה
על
הבנים
והבנות
הילודים
בענתות;
וכן
אמר
למעלה
על
אנשי
ענתות
"ושארית
לא
תהיה
להם
כי
אביא
רעה
על
(בנוסחנו:
אל)
אנשי
ענתות"
(ראה
יר'
יא
,
כג).
הנה
אמר
כי
לא
תהיה
שארית
לאנשי
ענתות
,
אבל
בירושלם
תהיה
שארית
ופליטה
,
כמו
שנאמר
בנבואת
יחזקאל
"והנה
נותרה
בה
פליטה
המוצאים
בנים
ובנות"
(יד
,
כב).
וכיון
שנגזרה
גזירה
על
אנשי
ענתות
כולם
,
אם
יהיו
לירמיהו
שם
בנים
ובנות
יסופו
בכלל
האחרים;
כמו
שנאמר
"כי
עד
צדק
ישוב
משפט"
(תה'
צד
,
טו)
,
כמו
שפירשנוהו
במקומו
(?
ראה
פירושו
יר'
כא
,
ב)
-
כי
יסוף
צדיק
אחד
בתוך
אלפים
אנשים
חייבים
,
כמו
שאמרו
ללוט
"פן
תספה
בעון
העיר"
(בר'
יט
,
טו);
וכל
שכן
מי
שאין
לו
זכות
מעצמו
,
כמו
הבנים
והבנות.
ואלו
היו
לירמיהו
בנים
ובנות
בענתות
והיה
מוציאם
מענתות
טרם
בא
הגזירה
,
לא
היו
נספים
עם
האחרים;
אלא
שלא
היו
מניחים
אותם
קרוביהם
בני
ענתות
,
כי
לא
היו
מאמינים
בנבואה.
לפיכך
אמר
לו
האל
שלא
יהיו
לו
שם
בנים
ובנות
,
כי
יסופו
בעון
העיר;
ואפילו
היה
ירמיהו
עצמו
בענתות
,
שמא
הוא
לא
ינצל
בין
כולם.
ומה
שאמר
"המה
לבדם
ינצלו"
(יח'
יד
,
טז)
-
זה
כשיהיו
שלשה
צדיקים
בעיר
אחת
,
כמו
שאמר
"ונח
ודניאל
ואיוב
בתוכה"
(שם
,
כ);
לא
אמר
'צדיק
אחד
לבד'
,
אלא
כשהם
שלשה
או
יותר
ינצלו
,
כי
יצרפו
זכיות
שלשתם
להצילם.
ואם
יהיו
עשרה
-
הם
בצדקתם
יצילו
כל
העיר
,
כמו
שאמר:
"ונשאתי
לכל
המקום
בעבורם"
(בר'
יח
,
כו).
ואם
יצילום
ממיתה
,
אפשר
כי
לא
יצילום
מגלות
או
מעונש
אחר.
ומה
שאמר
ב'שיר
שלפגעים'
"יפול
מצדך
אלף
ורבבה
מימינך
אליך
לא
יגש"
(תה'
צא
,
ז)
-
לא
יקרה
זה
לכל
צדיק
,
אלא
למי
שההשגחה
בו
תמידה
,
לא
תסור
ממנו;
כמו
שנאמר
בו
"כי
בי
חשק
ואפלטהו
אשגבהו
כי
ידע
שמי"
(שם
,
יד).
ואע"פ
שנגזרה
גזירה
על
אנשי
ענתות
שלא
תהיה
להם
שארית
(ראה
יר'
יא
,
כג)
,
היתה
להם
שארית
,
שעשו
תשובה
בעת
כבוש
הארץ;
כי
מצאנו
בשוב
גלות
בבל
,
אמר
"אנשי
ענתות
מאה
ועשרים
ושמנה"
(עז'
ב
,
כג).
אע"פ
כן
,
האל
צוה
ירמיהו
על
מה
שהיתה
גזרתם
תחילה
ולא
גילה
תשובתם
לירמיהו
,
לפי
שאמר
להם
כי
גזירתם
קשה
עד
שצוהו
האל
שלא
יקח
אשה
במקום
ההוא.