תנ"ך - גזי
נזרך
והשליכי
ושאי
על־שפים
קינה
כי
מאס
ה'
ויטש
את־דור
עברתו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גָּזִּ֤י
נִזְרֵךְ֙
וְֽהַשְׁלִ֔יכִי
וּשְׂאִ֥י
עַל־שְׁפָיִ֖ם
קִינָ֑ה
כִּ֚י
מָאַ֣ס
יְהוָ֔ה
וַיִּטֹּ֖שׁ
אֶת־דּ֥וֹר
עֶבְרָתֽוֹ:
(ירמיהו פרק ז פסוק כט)
גָּזִּי
נִזְרֵךְ
וְהַשְׁלִיכִי
וּשְׂאִי
עַל־שְׁפָיִם
קִינָה
כִּי
מָאַס
יְהוָה
וַיִּטֹּשׁ
אֶת־דּוֹר
עֶבְרָתוֹ:
(ירמיהו פרק ז פסוק כט)
גזי
נזרך
והשליכי
ושאי
על־שפים
קינה
כי
מאס
ה'
ויטש
את־דור
עברתו:
(ירמיהו פרק ז פסוק כט)
גזי
נזרך
והשליכי
ושאי
על־שפים
קינה
כי
מאס
יהוה
ויטש
את־דור
עברתו:
(ירמיהו פרק ז פסוק כט)
תַּלִישִׁי
עַל
רַברְבַך
דִּגלוֹ
וְטוּלִי
עַל
נִגדִין
אִליָא
אֲרֵי
רַחֵיק
יְיָ
וּרטַשׁ
יָת
עַם
דָּרָא
דַּעֲבַרוּ
עַל
מֵימְרֵיהּ
:
גזי
נזרך
-
תלשי
שערך;
כמו
"ויגז
שלוים"
(במ'
יא
,
לא);
"ויגז
את
ראשו"
(איוב
א
,
כ).
[לשון
אחר:
נזרך
-
כתרך
,
לשון
גדוּלה;
וכן
תרגם
יונתן:
"רברביך"
,
וכן
חיברו
מנחם
(מחברת:
'זר').
ויטוש
-
ויעזוב.]
גזי
נזרך.
גזי
-
"תלישי"
(ת"י);
כמו
"גוזי
מבטן"
(לפנינו:
גֹחי;
תה'
כב
,
י;
וכנראה
כוונתו
לכתוב
בתה'
עא
,
ו).
נזרך
-
שערך
,
כמו
"זכו
נזיריה"
(איכה
ד
,
ז).
שפיים
-
דרכים.
גזי
נזרך
-
גדול
השער
יקרא
'נזר'
(ראה
במ'
ו
,
ז)
,
לפי
שהנזיר
היה
מגדל
שערו.
ועניין
גזי
נזרך
-
כעניין
"קרחי
וגוזי
על
בני
תענוגיך"
(מי'
א
,
טז);
והשליכי
-
הנזר
שהיה
לך
לפאר
,
גזי
אותו
והשליכִהו
בעפר
,
לאבל.
ואמר
לשון
נקבה
,
על
הכְּנסה.
ויונתן
תרגם:
"תלישי
על
רברבך
דגלו".
את
דור
עברתו
-
הדור
הזה
ששפך
עליהם
עברתו
וחמתו.
ויונתן
תרגם:
"ית
עם
דרא
דעברו
על
מימריה".
גזי
נזרך
-
כי
הנזירות
גדלה
גדוֹלה.
גזי
-
צווי
,
על
דרך
"רני
ושמחי"
(זכ'
ב
,
יד);
והחליפו
העברים
החולם
בקמץ
בעבור
שהם
אחדים
בתמורה
,
כי
המנהג
הידוע:
צווי
מפעלי
הכפל
חסר
בחולם
,
כמו
"סובי
עיר"
(יש'
כג
,
טז).
והוא
מגזרת
"לגוז
את
צאנו"
(בר'
לא
,
יט).
נזרך
-
אמר
רבי
יונה
ז"ל
(השרשים:
'נזר')
,
כי
השער
הארוך
הדומה
לעטרה
ולנזר.
ואין
צריך
לאמר
השער
הארוך
,
רק
כל
השער
נקרא
'נזר'
,
בעבור
שהוא
תפארת
הראש.
והדומה
לזה
הפסוק
,
פסוק
שהוא
בספר
מיכה
המורשתי:
"קרחי
וגוזי
על
בני
תענוגיך
הרחיבי
קרחתך
כנשר"
(א
,
טז).
את
דור
עברתו
-
שיש
לו
עֶבְרָה
עליו
להשחיתו.
או
הטעם:
אשר
שם
לו
עֶברה
עליו
במעשיו
הרעים
,
כאשר
יפרשו
הפסוקים
הבאים.
ומלת
ויטוש
-
ויעזוב;
וכמוהו
"כי
לא
יטוש
יי'
עמו"
(תה'
צד
,
יד).
גזי
נזרך
-
זהו
השיער;
והוא
מלשון
'נזר'
,
שהשיער
הוא
נזר
הראש.
או
יש
לפרש
'נזיר'
על
שם
גידול
שערו
,
והשיער
ייקרא
'נזר'.