תנ"ך - ואמרת
כה־אמר
אדני
ה'
לירושלם
מכרתיך
ומלדתיך
מארץ
הכנעני
אביך
האמרי
ואמך
חתית:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאָמַרְתָּ֞
כֹּה־אָמַ֨ר
אֲדנָ֤י
יְהֹוִה֙
לִיר֣וּשָׁלִַ֔ם
מְכֹרֹתַ֙יִךְ֙
וּמֹ֣לְדֹתַ֔יִךְ
מֵאֶ֖רֶץ
הַֽכְּנַעֲנִ֑י
אָבִ֥יךְ
הָאֱמֹרִ֖י
וְאִמֵּ֥ךְ
חִתִּֽית:
(יחזקאל פרק טז פסוק ג)
וְאָמַרְתָּ
כֹּה־אָמַר
אֲדנָי
יְהֹוִה
לִירוּשָׁלִַם
מְכֹרֹתַיִךְ
וּמֹלְדֹתַיִךְ
מֵאֶרֶץ
הַכְּנַעֲנִי
אָבִיךְ
הָאֱמֹרִי
וְאִמֵּךְ
חִתִּית:
(יחזקאל פרק טז פסוק ג)
ואמרת
כה־אמר
אדני
ה'
לירושלם
מכרתיך
ומלדתיך
מארץ
הכנעני
אביך
האמרי
ואמך
חתית:
(יחזקאל פרק טז פסוק ג)
ואמרת
כה־אמר
אדני
יהוה
לירושלם
מכרתיך
ומלדתיך
מארץ
הכנעני
אביך
האמרי
ואמך
חתית:
(יחזקאל פרק טז פסוק ג)
וְתֵימַר
כִּדנָן
אֲמַר
יְיָ
אֱלֹהִים
לְיָתְבֵי
יְרוּשׁלֶם
תּוֹתָבוּתְכוֹן
וְיַלָדוּתְכוֹן
מֵאֲרַע
כְּנַעֲנָאֵי
תַּמָן
אִתגְּלִיתִי
עַל
אַברָהָם
אֲבוּכוֹן
בֵּין
בִּתרַיָא
וְהוֹדַעתֵּיהּ
דְּאַתּוּן
נָחֲתִין
לְמִצרַיִם
וּבִדרָע
מְרָמַם
אֲנָא
פָרֵיק
יָתְכוֹן
וּבִזכוּת
אֲבָהָתְכוֹן
אֲנָא
מְתָרֵיך
מִן
קֳדָמֵיכוֹן
יָת
אֱמוֹרָאֵי
וּמשֵׁיצֵי
יָת
חִתָּאֵי
:
ואמרת
-
ד'
בטעמא
(גרשיים)
בסיפרא:
יח'
יג
,
יח;
טז
,
ג;
יז
,
ג;
כא
,
ח.
מכרתיך
-
ל';
ומלדתיך
-
ל'
חס'.
מכורותיך
-
כמו
'מגורותיך'.
[מנחם
(מחברת:
'כר')
חברו
לשון
'תולדה'
,
וכן
פירש
"כלי
חמס
מכורותיהם"
(לפנינו:
מכרתיהם;
בר'
מט
,
ה);
"איש
מאת
מכרו"
(מ"ב
יב
,
ו);
"לבד
ממכריו"
(דב'
יח
,
ח)
-
כלם
לשון
'תולדות'.]
אביך...
ואמך
-
אברהם
ושרה
(ראה
סנה'
מד
,
ב)
,
משם
נטלו
גדולתן
,
ובני
חת
נתנו
לה
קבר
(ראה
בר'
כג
,
כ).
מכורותיך
-
אילו
שכינייך
,
כדכתיב
"איש
מאת
מכרו"
(מ"ב
יב
,
ו).
אביך
האמרי
ואמך
חתית
-
כשם
שמעשה
אבות
יעשו
בנים
,
כך
אתם
עושים
מעשה
אמוריים
וחתיים
שישבו
לפניכם
בארץ;
כי
את
כל
התועבות
האלה
אשר
אתם
עושים
עשו
אנשי
הארץ
אשר
לפניכם
(ע"פ
וי'
יח
,
כז)
,
הם
אמוריים
וחתיים.
וכן
הוא
אומר
בסוף
הפרשה
"הנה
כל
המושל
עליך
ימשול
לאמר
כאמה
בתה"
(להלן
,
מד).
מכורותיך
-
מקום
היכר
שלך
מתחלה
,
ומקום
תולדתך
מתחלה
,
מארץ
הכנעני
היה.
אביך
-
מארץ
האמרי
,
ואמך
-
מארץ
חת;
ולא
שהיו
מזרע
אמורי
וחתי
,
אלא
לפי
שיאמר
למטה
"אמכן
חתית
ואביכן
אמרי"
(להלן
,
מה)
-
שמעשיה
דומין
למעשי
אמרי
וחתי
,
שדרו
אביה
ואמה
ביניהן
,
הקדים
לומר
אביך
אמרי
ואמך
חתית.
וכן
דרך
כל
פרשה
לפתוח
לעולם
בעיקר
ענינו
ובמה
שיש
לו
לסיים;
והרי
הוא
כאילו
אומר:
הרי
את
במעשייך
,
כאילו
היה
אביך
,
שדר
בארץ
האמרי
,
אמרי
כמותן;
ואמך
-
חתית
כמותן.
ומכל
מקום
עיקרו
עתה
לא
פירש
לך
,
אלא
מכורותם
ומגוריהם
,
שגרו
בארץ
אמרי
וחתי
מתחלה
,
בארץ
לא
להם
(ע"פ
בר'
טו
,
יג).
ואמרת
-
אמר
לו
שיאמר
להם
תוכחה
זו
דרך
משל;
ואע"פ
שהוא
היה
יושב
בבבל
,
צוה
לו
שיודיעם
שם
על
ידי
הספרים
,
אולי
ישמעו
וישובו.
מכרתיך
-
בחולם
,
ועניינו:
כמו
'מגורותיך'.
ומולדותיך
מארץ
הכנעני
-
קשר
מ"ם
מארץ
למולדותיך
הסמוך
למכרתיך;
אמר:
למעשיך
את
דומה
לתרבות
ארץ
כנען
,
כאלו
נולדת
משם
ושכנת
שם
,
וכאלו
אביך
האמרי
ואמך
חתית
,
שעשית
כמעשיהם.
ויונתן
תרגם:
"ותימר:
כדנן
אמר
יי'
אלהים
ליתבי
ירושלם:
תותבותכון
וילדותכון
מארע
כנענאי
,
תמן
אתגליתי
על
אברהם
אבוכון
בין
בתריא
,
והודעתיה
דאתון
נחתין
למצרים
ובדרע
מרומם
אנא
פריק
יתכון
,
ובזכות
אבהתכון
אנא
מתריך
מן
קדמיכון
ית
אמוראי
ומשיצי
ית
חיתאה".
מכורותיך
-
כל
המפרשים
הקודמים
נטו
מני
ארח
(ע"פ
יש'
ל
,
יא)
,
כי
ייחסו
בכתובי
הקדש
-
שהם
דברי
אלהים
חיים
(ע"פ
יר'
כג
,
לו)
-
תמורות
,
אם
בשמות
,
ואם
באותיות.
וחלילה!
ולכן
אמרו
(ראה
רד"ק)
כי
הכ"ף
בזה
תמורת
גימ"ל
,
וכן
"מכרותיהם"
(בר'
מט
,
ה).
וזה
והדומה
לו
כלו
שקר
,
אבל
הוא
כמו
שהוא
בכתוב
,
משרש
'מכר'
,
וזה
כטעם
אמרו:
"ויתמכר
לעשות
הרע"
(ראה
מ"א
כא
,
כה);
וזה
,
כי
ההמסר
המופלג
והשקידה
בדבר
מה
יִקָרֵא
בלשון
עברי
'מכירה'
,
כי
כן
הוא
ענין
כל
מכירה
אצל
הקונה.
וזה
לשון
נאות
שאין
כמהו
,
וגם
זה
משל
פילוסופי
(ראה
פירושו
ליח'
טו
,
ב).
וראה
איך
זה
מבואר
מכאן
,
כי
בעבור
שנמחה
ישראל
לגמרי
,
והתעוררו
מכל
ארצות
אחרות
ושקדו
בכנען
,
נאמר
להם:
מכורותיך
ומולדותיך
שם;
ויותר
מופלג
מזה:
אביך
האמורי
ואמך
חתית.
ואמרת.
מכורותיך
-
שֵם
,
כמו
"על
ארץ
מכורתם"
(יח'
כט
,
יד);
"כלי
חמס
מכרותיהם"
(בר'
מט
,
ה);
וטעמו
כמו
'מגורותיך'.
והם
שני
שמות
מטעם
אחד
,
שלא
יתחלף
כ"ף
בגימ"ל
זולתי
אותיות
אהו"י.
ואין
טענה
מסמ"ך
ושי"ן
,
כי
הטעם
אחד.
ומולדותיך
-
גם
הוא
שם
על
לשון
רבים
,
כמו
'תולדותיך'
,
והם
שני
שמות
שוים
בפירוש.
והפירוש:
נדמה
במעשיך
הרעים
,
שהיית
מארץ
כנען
ושם
נולדת;
ואביך
האמורי
ואמך
חתית
,
ולא
היית
בת
אברהם
ושרה.
מכורותיך
ומולדותיך
מארץ
הכנעני
-
מפני
שגדלת
בארץ
כנען
,
למדת
מעשיהם.
ואביך
הוא
אמורי
,
ואמך
היא
חתית;
שאבותיך
ואמותיך
למדו
דרכי
חת
וכנען
,
ומאותו
הלימוד
-
אתם.