תנ"ך - ויהי־בך
הפך
מן־הנשים
בתזנותיך
ואחריך
לא
זונה
ובתתך
אתנן
ואתנן
לא
נתן־לך
ותהי
להפך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְהִי־בָ֨ךְ
הֵ֤פֶךְ
מִן־הַנָּשִׁים֙
בְּתַזְנוּתַ֔יִךְ
וְאַחֲרַ֖יִךְ
לֹ֣א
זוּנָּ֑ה
וּבְתִתֵּ֣ךְ
אֶתְנָ֗ן
וְאֶתְנַ֛ן
לֹ֥א
נִתַּן־לָ֖ךְ
וַתְּהִ֥י
לְהֶֽפֶךְ:
(יחזקאל פרק טז פסוק לד)
וַיְהִי־בָךְ
הֵפֶךְ
מִן־הַנָּשִׁים
בְּתַזְנוּתַיִךְ
וְאַחֲרַיִךְ
לֹא
זוּנָּה
וּבְתִתֵּךְ
אֶתְנָן
וְאֶתְנַן
לֹא
נִתַּן־לָךְ
וַתְּהִי
לְהֶפֶךְ:
(יחזקאל פרק טז פסוק לד)
ויהי־בך
הפך
מן־הנשים
בתזנותיך
ואחריך
לא
זונה
ובתתך
אתנן
ואתנן
לא
נתן־לך
ותהי
להפך:
(יחזקאל פרק טז פסוק לד)
ויהי־בך
הפך
מן־הנשים
בתזנותיך
ואחריך
לא
זונה
ובתתך
אתנן
ואתנן
לא
נתן־לך
ותהי
להפך:
(יחזקאל פרק טז פסוק לד)
וַהֲוָה
בִיך
שְׁנוֹ
כְּנִשׁתָּא
דְיִשׂרָאֵל
מִן
מְדִינָתָא
בִּטעוּתִיך
וּבָתְרַך
לָא
הֲוָת
דִּטעָת
כְּוָתִיך
וּבמִתְּנִיך
אֲגַר
וַאֲגַר
לָא
אִתיְהֵיב
לִיך
וַהֲוֵית
לִשׁנוֹ
:
ואתנן
-
ה'
בפתח
(בלישנא):
דב'
כג
,
יט;
יח'
טז
,
לד
,
מא;
מי'
א
,
ז
(פעמיים).
נתן
-
י"ז
בפתח
(בלישנא):
ראה
יח'
טו
,
ד.
נתן
-
כ"א
(בלישנא;
בפתח
ובקמץ):
ראה
יח'
טו
,
ד.
[ו]אתנן
ה'
פת'
לא
תביא
ואתנן
לא
נתן
וגם
אתנן
כי
מאתנן
זונה
קבצה
ועד
אתנן.
הפך
-
ל';
זונה
-
ל';
ובתתך
-
ל';
נתן
-
י"ז;
להפך
-
ל'.
לא
זונה
-
לא
נזנה
לכל
זונה
כזנותך.
ואחריך
לא
זונה
-
אחריך
לא
היתה
זונה
שמזנה
בתזנותיך
,
נתנך
אתנן
,
ואת
לא
ניתן
לך.
ואחריך
לא
זונה
-
לא
נעשה
זנות
כשלך
,
כך
להפקר.
ויהי
בך.
ואחריך
לא
זונה
-
בו"ו
עם
הדגש.
אמר:
ויהי
בך
הפך
מן
הנשים
שהיו
עד
הזמן
הזה
,
כן
אחריך
לא
יהיה
כזנותך.
ופירוש
לא
זונה
-
לא
נעשה
ולא
יעשה
מעשה
הזנות
כזנותך.
והוא
שלא
נזכר
פועלו
,
מהדגוש.
ותרגם
יונתן:
"והוה
בך
שנו
כנישתא
דישראל
מן
מדינתא
בטעותיך
,
ובתרך
לא
הות
דיטעת
כותיך
,
ובמיתנך
אגר
,
ואגר
לא
איתייהב
לך
,
והוות
לשנו".
ותהי
להפך
-
אמר
ותהי
,
לשון
זכר
,
כמו
שכתבנו
כמה
פעמים
,
כי
ידבר
כנגד
הכְּנסה
פעם
לשון
זכר
ופעם
לשון
נקבה.
ויהי
בך
הפך
וגו'
-
בשני
מינים:
הראשון
,
בהיותך
תמיד
פועלת
ומניעה
לזנות
עם
אחרים
,
ולא
ימצא
לעולם
שאחרים
יניעוך
לזה;
והשני
,
בתתך
אתנן
וגו'.
ועל
הראשון
אמר:
ויהי
בך
להפך
,
ועל
השני
אמר:
ותהי
להפך
,
כי
זה
יותר
שנוי
בעצם;
ורבים
כן.
ואולם
באור
כלל
זה
אוצר
יי'
יבא.
ויהי
-
פירושו:
על
כך
היה
בך
הפך
מן
הנשים
האחרות
במעשה
תזנותיך.
ואחריך
לא
זנה
-
פירושו:
אחרי
זנותיך
שזנית
,
לא
נעשו
כמוהו.
והנכון
בעיני
,
שפירוש
ואחריך
לא
זונה
-
איש
זוֹנֶה;
והטעם
,
שילך
אחריך
לבקשך
,
רק
אם
תלכי
אחריהם
לבקשם;
וכל
זה
יהיה
הפך.
ומלת
זונה
-
מהבנין
'שלא
נזכר
פֹּעֲלו'
,
פעל
מבעלי
הה"א
,
והוא
בשקל
"ואדוני
צֻוה
ביי'
לאמר"
(ראה
במ'
לו
,
ב).
ובתתך
אתנן
-
פירושו:
וכאשר
תתני
אתנן
,
ואתנן
לא
נתן
לך
,
היית
להפך
יותר.
ומלת
נתן
-
מבנין
'נפעל'
,
ודגשות
התי"ו
-
להתבלע
נו"ן
שהוא
פ"א
הפעל.
ומלת
ותהי
-
חסרה
עי"ן
הפעל
ולמ"ד
הפעל
,
והיה
משפטה
בשני
יו"דין
להיות
בשקל
"ותבני"
(לעיל
,
כד)
,
"ותרבי"
(לעיל
,
ז)
,
"ותהיי
לי"
שהיא
למעלה
(פס'
ח)
,
שלא
חסרו
זולתי
למ"ד
הפעל;
וזאת
היו"ד
לנוכח
סימן
הנקבה.
ואחריך
לא
זונה
-
לשום
זוֹנה
לא
זוּנָּה
כמותך
,
שתתן
הזונה
אתנן
ולא
תקח.