תנ"ך - כה־אמר
אדני
ה'
יען
השפך
נחשתך
ותגלה
ערותך
בתזנותיך
על־מאהביך
ועל
כל־גלולי
תועבותיך
וכדמי
בניך
אשר
נתת
להם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כֹּה־אָמַ֞ר
אֲדנָ֣י
יְהֹוִ֗ה
יַ֣עַן
הִשָּׁפֵ֤ךְ
נְחֻשְׁתֵּךְ֙
וַתִּגָּלֶ֣ה
עֶרְוָתֵ֔ךְ
בְּתַזְנוּתַ֖יִךְ
עַל־מְאַֽהֲבָ֑יִךְ
וְעַל֙
כָּל־גִּלּוּלֵ֣י
תוֹעֲבוֹתַ֔יִךְ
וְכִדְמֵ֣י
בָנַ֔יִךְ
אֲשֶׁ֥ר
נָתַ֖תְּ
לָהֶֽם:
(יחזקאל פרק טז פסוק לו)
כֹּה־אָמַר
אֲדנָי
יְהֹוִה
יַעַן
הִשָּׁפֵךְ
נְחֻשְׁתֵּךְ
וַתִּגָּלֶה
עֶרְוָתֵךְ
בְּתַזְנוּתַיִךְ
עַל־מְאַהֲבָיִךְ
וְעַל
כָּל־גִּלּוּלֵי
תוֹעֲבוֹתַיִךְ
וְכִדְמֵי
בָנַיִךְ
אֲשֶׁר
נָתַתְּ
לָהֶם:
(יחזקאל פרק טז פסוק לו)
כה־אמר
אדני
ה'
יען
השפך
נחשתך
ותגלה
ערותך
בתזנותיך
על־מאהביך
ועל
כל־גלולי
תועבותיך
וכדמי
בניך
אשר
נתת
להם:
(יחזקאל פרק טז פסוק לו)
כה־אמר
אדני
יהוה
יען
השפך
נחשתך
ותגלה
ערותך
בתזנותיך
על־מאהביך
ועל
כל־גלולי
תועבותיך
וכדמי
בניך
אשר
נתת
להם:
(יחזקאל פרק טז פסוק לו)
כִּדנָן
אֲמַר
יְיָ
אֱלֹהִים
חֲלָף
דְּאִתגַּלִיאַת
בַּהתְּתִיך
וְאִיתַּחזִי
קְלָנִיך
בְּדִטעֵית
בָּתַר
רָחֲמַך
וְיָת
כָּל
חוֹבֵי
פוּלחַן
טָעֲוָת
תּוֹעֵיבְתִיך
וּכחוֹבַת
דַּם
בְּנַך
דִּנכֵסתּ
לְהוֹן
:
כה
-
אמר
-
ח'
בטעמא
(גרשיים
,
בסיפרא):
ראה
יח'
ו
,
יא.
כה
-
אמר
-
ח'
בט';
נחשתך
-
ל';
ותגלה
-
ל';
וכדמי
-
ל'.
השפך
נחשתך
-
הוא
לשון
שוליים
,
שקורין
'פונץ'
[בלעז];
וכן
הרבה
בסדר
טהרות
(משנה
כלים
ח
,
ג;
ט
,
א
,
ג):
נחשתו
של
תנור.
השפך
נחשתך
-
מרוב
תאות
זנות
היה
מקורך
זב.
ועל
כל
גילולי
תועבותיך
-
ויען
כל
גילולי
תועבותיך.
ובדמי
(בנוסחנו:
וכדמי)
בניך
-
ובעון
דמי
בניך
אעשה
לך
הרעה
הזאת
המפורשת
בעניין:
"הנני
מקבץ"
וגו'
(להלן
,
לז).
יען
השפך
נחשתך
-
נגלה
יסודך.
[והביא
(ראה
רש"י)
ראיה
מן
המשנה
(כלים
ח
,
ג):
נחושתו
של
תנור].
אשר
ערבת
עליהן
(בנוסחנו:
עליהם)
-
אשר
נעמת.
[פירש
(רש"י
?):
השפך
נחשתך
להם
,
לזנות
אליהם].
ואת
כל
אשר
אהבת
על
כל
אשר
שנאת.
את
כל
אשר
אהבת
-
הם
בני
מצרים
ובני
אשור
וכל
כשדים
(ע"פ
יח'
כג
,
כג)
,
על
כל
אשר
שנאת
-
אלו
בני
פלשתים;
כעניין
שנאמר
"ואתנך
בנפש
שנאותיך
בנות
פלשתים"
(לעיל
,
כז).
השפך
נחשתך
-
לב
זונה
ורוח
זנונים
שבקרבך
שפכת
והוצאת
לזנות
,
להִפָּקֵר
עם
הכל
,
כנחשת
ופסולת
הנשפך
ומתגלה
מחום
האש;
כן
מחום
יצר
עבירה
שבוער
בך
נפקרת
לכל.
גם
יש
לומר:
השפך
נחשתך
-
שלא
יכול
להכיל
חלאתו
וריקוחו
מרוב
חומו
,
כענין
"למען
תחם
וחרה
נחשתה"
(יח'
כד
,
יא).
כה
אמר
יי'
אלהים
יען
השפך
נחשתך
-
פירושו:
'תחתיתך';
ובאמרו
אחריו
ותגלה
ערותך
הוא
כפל
עניין
במלות
שונות;
כי
עניין
השפך
כעניין
ותגלה
,
כי
הדבר
הנשפך
נגלה
ונראה;
ועניין
נחשתך
כעניין
ערותך
,
כי
תחתית
האשה
היא
הערוה
,
ונחשתך
-
תחתיתך
,
כמו
"וחרה
נחשתה"
(יח'
כד
,
יא)
,
וכן
בדברי
רבותינו
ז"ל
(תוס'
כלים
ז
,
ב)
'נחשתו
שלתנור'
,
פירוש:
תחתיתו.
ויונתן
תרגם:
"חלף
דאיתגליאת
בהתתיך".
ועניין
זה
המשל
,
כי
נגלו
מעשיה
הרעים
לעיני
העמים
בקבלת
עונש
גדול
על
מעשיה
הרעים
,
וכעניין
זה
אמר
הושע
"אגלה
את
נבלותה
לעיני
מאהביה"
(ב
,
יב).
מאהביך
-
הם
שהיתה
מתחברת
להם
לעבוד
עבודה
זרה
שלהם.
וכדמי
בניך
-
בכ"ף
,
פירוש:
כאותו
החטא
קבלת
עונש
,
מדה
כנגד
מדה:
את
לא
חמלת
על
דמי
בניך
שזבחת
להם
,
גם
אני
לא
חמלתי
על
דמך
והבאתי
עליך
חרב
נוקמת
נקם
ברית
(ע"פ
וי'
כו
,
כה).
אשר
נתת
להם
-
לגלולים
שזכר.
נחשתך
-
כמו
"וחרה
נחשתה"
(יח'
כד
,
יא)
,
שהוא
על
שיפולי
הכלי
ותחתיהו;
ואם
בכלל
זה
השרש
,
רוצה
לומר:
נָחָש
,
הנה
ענינו
אחד
בסוג
,
והוא
מונח
לכל
דבר
רע
וקשה
בכלל.
ובאורו
יותר
יארך
מאד
,
ואין
זה
מקומו
,
והכל
אוצר
יי'
יבא.
יען.
מלת
יען
באה
עם
הגמול
לעולם;
והטעם:
מן
עשית
כל
אלה
,
אעשה
לך
כך
וכך.
ומלת
השפך
-
מקור
מבנין
'נפעל'
,
כמו
"ביום
הגמל
את
יצחק"
(בר'
כא
,
ח).
נחשתך
-
מלה
זרה
ונכריה
,
וגזרו
אותו
מלשון
רבותינו
,
שאמרו
(משנה
כלים
ח
,
ג)
'נחשתו
שלתנור';
ופירושו:
תחתיתך
,
והוא
כנוי
ערוה;
והעד:
ותגלה
ערותך
,
כי
הוא
טעם
כפול.
גם
דברי
המתרגם
לְעֵד
,
שאמר:
"חלף
דאתגליאת
בהתתך"
,
כתרגום
"והחזיקה
במבושיו"
(דב'
כה
,
יא):
"ותתקף
בבית
בהתתיה".
ושאלתי
לאחד
מחכמי
התלמוד
,
למה
כנו
ה'תחת'
-
'נחשת'
,
והוא
השיב:
מפני
שחזק
וסובלת
מהתשמיש
הרבה.
וטעם
השפך
-
שהיא
שופעת
מרוב
תאות
זנות.
וטעם
ובדמי
(בנוסחנו:
וכדמי)
-
והענין:
דמי
בניך
שתשפכי
,
אשר
נתת
אותם
לצלמים
,
אעשה
לך
,
שאשפוך
גם
אני
דמך.
ומלת
נתת
-
יענה
למלת
בניך
ולא
למלת
ובדמי
,
כמו
"קול
דודי
הנה
זה
בא"
(שה"ש
ב
,
ח)
,
שיענה
מלת
"בא"
ל"דודי"
,
ולא
ל"קול";
ורבים
כמוהו.
יען
השפך
נחשתך
-
שמרוב
תאות
הזנות
היתה
זבה
דם.
נחשתך
הוא
ערוותך;
בלשון
חכמים
(משנה
כלים
ט
,
א)
'נחשתו
שלתנור'
קורא
לקרקעיתו
שלמטה.