תנ"ך - יען
אשר
לא־זכרתי
זכרת
את־ימי
נעוריך
ותרגזי־לי
בכל־אלה
וגם־אני
הא
דרכך׀
בראש
נתתי
נאם
אדני
ה'
ולא
עשיתי
עשית
את־הזמה
על
כל־תועבתיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
יַ֗עַן
אֲשֶׁ֤ר
לֹֽא־זָכַרְתְּ֙י
זָכַרְתְּ֙
אֶת־יְמֵ֣י
נְעוּרַ֔יִךְ
וַתִּרְגְּזִי־לִ֖י
בְּכָל־אֵ֑לֶּה
וְגַם־אֲנִ֨י
הֵ֜א
דַּרְכֵּ֣ךְ׀
בְּרֹ֣אשׁ
נָתַ֗תִּי
נְאֻם֙
אֲדנָ֣י
יְהֹוִ֔ה
וְלֹ֤א
עָשִׂית֙י
עָשִׂית֙
אֶת־הַזִּמָּ֔ה
עַ֖ל
כָּל־תּוֹעֲבֹתָֽיִךְ:
(יחזקאל פרק טז פסוק מג)
יַעַן
אֲשֶׁר
לֹא־זָכַרְתְּי
זָכַרְתְּ
אֶת־יְמֵי
נְעוּרַיִךְ
וַתִּרְגְּזִי־לִי
בְּכָל־אֵלֶּה
וְגַם־אֲנִי
הֵא
דַּרְכֵּךְ׀
בְּרֹאשׁ
נָתַתִּי
נְאֻם
אֲדנָי
יְהֹוִה
וְלֹא
עָשִׂיתי
עָשִׂית
אֶת־הַזִּמָּה
עַל
כָּל־תּוֹעֲבֹתָיִךְ:
(יחזקאל פרק טז פסוק מג)
יען
אשר
לא־זכרתי
זכרת
את־ימי
נעוריך
ותרגזי־לי
בכל־אלה
וגם־אני
הא
דרכך׀
בראש
נתתי
נאם
אדני
ה'
ולא
עשיתי
עשית
את־הזמה
על
כל־תועבתיך:
(יחזקאל פרק טז פסוק מג)
יען
אשר
לא־זכרתי
זכרת
את־ימי
נעוריך
ותרגזי־לי
בכל־אלה
וגם־אני
הא
דרכך׀
בראש
נתתי
נאם
אדני
יהוה
ולא
עשיתי
עשית
את־הזמה
על
כל־תועבתיך:
(יחזקאל פרק טז פסוק מג)
חֲלָף
דְּלָא
אִדְּכַרתּ
יָת
יוֹמִין
דְּמִלְקַדמִין
וַהֲוֵית
מַרגְּזָא
קֳדָמַי
בְּכָל
אִלֵין
וְאַף
אֲנָא
הָא
פּוֹרעָנוּת
אוֹרחִיך
בְּרֵישׁ
יְהַבִית
אֲמַר
יְיָ
אֱלֹהִים
וְלָא
עֲבַדתּ
לִיך
עֵיצָא
לִמתָּב
מִן
כָּל
תּוֹעֵיבָתִיך
:
וגם
-
אני
-
ה'
(באמצע
פסוק):
ראה
יח'
ה
,
יא.
הא
-
ג':
בר'
מז
,
כג;
יח'
טז
,
מג;
*דנ'
ב
,
מג.
תועבתיך
-
ה'
חסר:
ראה
יח'
ה
,
ט.
הא
ג'
הא
לכם
זרע
וגם
אני
הא
הא
כדי
פרזלא.
זכרתי
-
יתיר
י';
הא
-
ג';
עשיתי
-
יתיר
י';
תועבתיך
-
ה'
חס'.
הא
-
כמו
'הנה'.
ולא
עשית
את
הזימה
-
אע"פ
שאני
נתתי
את
דרכך
בראשך
,
לא
עשית
עיצה
לתת
לב
על
כל
תועבותיך
,
לשוב
מהם;
כל
'זמה'
שבמקרא
לשון
עצה
הוא
,
יש
לטובה
ויש
לרעה.
גם
(בנוסחנו:
וגם)
אני
הנה
דרכך
בראש
נתתי
,
ולא
עשית
את
הזימה
-
פתרונו:
ולא
היה
לך
לעשות
על
כל
תועבותיך.
את
ימי
נעוריך
-
שהיית
בחרפה
ועירום
,
והלבשתיך
וקירבתיך
אלי.
ותרגזי
לי
-
שהיית
רוגזת
ופוחדת
לי
בכל
אלה
הרעות
שעשית.
ותרגזי
-
מוסב
על
לא
,
לומר:
ולא
רגזת
ופחדת.
הא
דרכך
,
כמו
"הא
לכם
זרע"
(בר'
מז
,
כג)
-
לשון
'הנה'.
בראש
נתתי
-
לתיירך
ולהוליכך
אל
אחריתו
בדרכי
מות
(ע"פ
מש'
יד
,
יב)
,
שהכיתיך
כמה
פעמים
על
זאת.
בראש
-
לפניך
,
כמו
"ויעבר
מלכם
לפניהם
ויי'
בראשם"
(מי'
ב
,
יג).
ולא
עשית
-
והיה
לך
להתיסר
,
ולא
היה
לך
לעשות
הזמה
,
אחרי
שראית
שאחרית
דרכך
מרה.
יען
-
כל
זה
שעשיתי
לך
,
בעבור
שלא
זכרת
כל
החסדים
שעשיתי
עמך
בימי
נעוריך
,
כשמצאתיך
"ערום
ועריה"
(ראה
לעיל
,
כב)
,
והרגזת
והכעסת
אותי
בעבודת
אלהים
אחרים.
ותרגזי
-
זה
לבדו
פועל
יוצא
מן
ה'קל'.
זכרתי
-
כתוב
ביו"ד
יתירה
בסוף.
וגם
אני
הא
דרכך
בראש
נתתי
-
את
עשית
את
כל
התועבות
האלה
,
וגם
אני
הנה
ראית
שנתתי
דרכך
בראשך
ולקחתי
נקמתי
ממך.
הא
-
כמו
'הנה'
,
וכן
"הא
לכם
זרע"
(בר'
מז
,
כג).
ולא
עשיתי
-
היו"ד
יתירה
בכתוב
,
וכבר
פירשנו
זה
(לעיל
,
לא).
ופירוש
ולא
עשית
את
הזמה
על
כל
תועבותיך
-
בעוד
שהיית
עושה
התועבות
,
ואני
הייתי
מעיד
בך
יום
יום
לשוב
מדרכך
הרעה
,
ולא
עשית
המחשבה
שהיה
עליך
לעשות
,
כלומר
,
לא
נתת
אל
לבך:
איך
אעשה
הרעה
הגדולה
הזאת
וחטאתי
לאלהים
(ע"פ
בר'
לט
,
ט)
,
שהוציאני
מבית
עבדים
ונתן
לי
ארץ
נחלה
ועשה
לי
כמה
טובות
וכמה
חסדים;
כל
זה
לא
נתת
אל
לבך.
ועל
הדרך
הזה
תרגם
יונתן:
"ולא
עבדת
לך
עצה
למתב
מכל
תועבותיך".
ולא
עשית
וגו'
-
הטעם:
ולא
עשית
עוד
,
כמו
שכתוב
"ושקטת"
(לפנינו:
ושקטתי;
לעיל
,
מב);
וזה
מבואר
עוד
,
אחר
שהלכה
לחרפה
,
גם
נהרגה
ונשרפה.
יען.
ימי
נעוריך
-
שהטבתי
לך
בהיותך
ערום
ועריה
במצרים
(ראה
לעיל
,
ו).
ותרגזי
לי
-
כמו
'ותכעסי'
,
מגזרת
"ברעש
ורגז
יגמא
ארץ"
(איוב
לט
,
כד)
,
והוא
תרגום
'אף'
(ראה
בר'
כז
,
מה).
וטעם
בכל
אלה
-
הטועים.
ומלת
וגם
באה
לרבות.
ומלת
הא
-
כמו
'הנה'
,
וכמוהו
"הא
לכם
זרע
וזרעתם"
(בר'
מז
,
כג).
ומלת
הזמה
-
כמו
'המחשבה'
,
ונמצאת
לשבח
ולגנאי;
וכמוהו
"כשחוק
לכסיל
עשות
זמה"
(מש'
י
,
כג)
,
והפירוש:
כשחוק
הוא
בעיני
הכסיל
בעוניו
לחשוב
מחשבות
,
בעבור
שהוא
נמהר
,
ולא
יבין
בה.
והפירוש:
וגם
אני
,
כמו
שהודעת
,
הנה
שכר
דרכך
כבר
נתתי
בראשך
,
ועם
כל
זה
לא
עשית
המחשבה
הראויה
על
כל
,
לעזבם
ולשוב
אלי;
כלומר:
תמיה
אני
,
איך
לא
שבת
מדרכך
הרעה!
והמתרגם
יעזור
זה
הפירוש
,
שאמר:
"ולא
עבדת
לך
עצה
למיתב
מן
כל
תועבותיך".
ורבי
משה
קמחי
אמר
,
כי
מלת
נתתי
ועשיתי
-
פעלים
עוברים
תחת
עתידים
,
כמנהג
הכתוב
בהרבה
מקומות;
וכן
פירושו:
וגם
אני
הנה
שכר
דרכך
בראשך
אתן
,
ולא
תעשי
עוד
את
המחשבה
שהיית
חושבת
עד
הנה
על
כל
תועבותיך
לעשות
,
להחזיק
בהם.
יען
אשר
לא
זכרת
את
ימי
נעורייך
-
החסד
שגמלתי
עמך.
ותרגזי
-
לשון
"קצף"
(במ'
א
,
נג)
,
כתרגומו
(ת"א
שם)
,
"ברוגז
רחם
תזכור"
(חב'
ג
,
ב);
והוא
'קל'
יוצא
באחר.
וגם
אני
הא
דרכך
-
כמו
"הא
לכם
זרע"
(בר'
מז
,
כג)
,
כמו
'הִנה'.
בראש
נתתי
-
מקרא
קצר
הוא:
בראש
כולכם
נתתי
,
ולא
עשית
את
הזמה
על
כל
תועבותיך.