תנ"ך - הנה
כל־המשל
עליך
ימשל
לאמר
כאמה
בתה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הִנֵּה֙
כָּל־הַמֹּשֵׁ֔ל
עָלַ֥יִךְ
יִמְשֹׁ֖ל
לֵאמֹ֑ר
כְּאִמָּ֖ה
בִּתָּֽהּ:
(יחזקאל פרק טז פסוק מד)
הִנֵּה
כָּל־הַמֹּשֵׁל
עָלַיִךְ
יִמְשֹׁל
לֵאמֹר
כְּאִמָּה
בִּתָּהּ:
(יחזקאל פרק טז פסוק מד)
הנה
כל־המשל
עליך
ימשל
לאמר
כאמה
בתה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מד)
הנה
כל־המשל
עליך
ימשל
לאמר
כאמה
בתה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מד)
הָא
כָּל
דִּמתִיל
עֲלַך
יִמתוֹל
לְמֵימַר
כְּעוּבָדֵי
אִימָא
כֵּין
בְּרַתָּא
:
הנה
-
י'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
יח'
ג
,
ח.
הנה
-
י'
רא'
פס'
בסיפ';
כאמה
-
ל'.
כל
המושל
-
לשון
משל
וחידה
הוא.
כאמה
בתה
-
ה"י
של
אמה
אינו
מפיק
ה"י
,
לפי
שאינה
משמשת
כלום;
אלא:
כאם
,
כן
בתה.
כאמה
בתה
-
כמעשה
האם
כן
מעשה
הבת.
ומה
היו
מעשה
אמך?
אילו
הם
מעשה:
גועלת
אישה
ובניה
-
מואסת
בבעלה
ובבניה
שילדה
,
שאינה
חשה
אם
יצא
עליה
שם
דופי
שמזנה
תחת
בעלה
,
ודבר
זה
הוא
שמץ
(עיין
פסחים
ג
,
ב)
לבעלה
ולבניה.
והאם
והאב
-
מפרש
בסוף
המקרא
מי
הם
,
כשם
שאומר:
אמכן
חתית
ואביכן
אמורי.
ואחות
אחותך
את
אשר
געלו
אנשים
ובניהם
,
וגם
שני
אחיות
היו
לך
שאף
הן
תפשו
דרך
אביהן
ואימותן.
הנה
כל
המושל
-
עניין
משל
ומליצה
,
המשל
שאומרים
בני
אדם.
כאמה
בתה
-
'כמעשה
האם
עושה
הבת'
,
עליך
יאמרו
זה
המשל.
והאם
היא
על
דרך
משל
ארץ
כנען
,
והבת
היא
כנסת
ישראל;
והכְּנסה
תקרא
'בת'
,
כמו
"בת
ירושלם"
(מ"ב
יט
,
כא);
"בת
אדום"
(איכה
ד
,
כא).
והנה
את
עשית
כמעשה
ארץ
כנען
,
והנה
ימשול
כל
המושל
עליך
כאמה
בתה.
כאמה
-
הה"א
רפה.
בתה
-
הה"א
מפיק.
ומצאנו
ה"א
רפה
שדינה
במפיק
כמו
זאת:
"ותחמרה
בחמר"
(שמ'
ב
,
ג);
"למן
היום
הוסדה"
(שמ'
ט
,
יח);
"כל
אנחתה
השבתי"
(יש'
כא
,
ב);
והדומים
להם.
ובא
הכינוי
קודם
הידיעה
,
כמו
"ישנו
עם
אחד"
(אס'
ג
,
ח);
"ותראהו
את
הילד"
(שמ'
ב
,
ו);
והדומים
להם.
ובזה
בא
הידיעה
עם
הכינוי
לעניין
הדמיון.
הנה.
בעבור
שלא
תקחי
מוסר
,
כל
המושלים
ימשלו
עליך
לאמר:
כאמה
כן
בתה
במעשים
רעים
,
ומעשה
אבות
יעשו
בנים.