תנ"ך - הנה־זה
היה
עון
סדם
אחותך
גאון
שבעת־לחם
ושלות
השקט
היה
לה
ולבנותיה
ויד־עני
ואביון
לא
החזיקה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הִנֵּה־זֶ֣ה
הָיָ֔ה
עֲוֺ֖ן
סְדֹ֣ם
אֲחוֹתֵ֑ךְ
גָּא֨וֹן
שִׂבְעַת־לֶ֜חֶם
וְשַׁלְוַ֣ת
הַשְׁקֵ֗ט
הָ֤יָה
לָהּ֙
וְלִבְנוֹתֶ֔יהָ
וְיַד־עָנִ֥י
וְאֶבְי֖וֹן
לֹ֥א
הֶחֱזִֽיקָה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מט)
הִנֵּה־זֶה
הָיָה
עֲוֺן
סְדֹם
אֲחוֹתֵךְ
גָּאוֹן
שִׂבְעַת־לֶחֶם
וְשַׁלְוַת
הַשְׁקֵט
הָיָה
לָהּ
וְלִבְנוֹתֶיהָ
וְיַד־עָנִי
וְאֶבְיוֹן
לֹא
הֶחֱזִיקָה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מט)
הנה־זה
היה
עון
סדם
אחותך
גאון
שבעת־לחם
ושלות
השקט
היה
לה
ולבנותיה
ויד־עני
ואביון
לא
החזיקה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מט)
הנה־זה
היה
עון
סדם
אחותך
גאון
שבעת־לחם
ושלות
השקט
היה
לה
ולבנותיה
ויד־עני
ואביון
לא
החזיקה:
(יחזקאל פרק טז פסוק מט)
הָא
דֵין
הֲוָה
חוֹב
סְדֹם
אֲחָתִיך
גֵּיוְתָנִין
סָבְעִין
לַחמָא
וּשׁלֵיוָא
וּשׁדוֹכְיָא
הֲוָה
לַהּ
וּלכַפרָנַהָא
וְיַד
מִסכֵּין
וְחַשִׁיך
לָא
אַתקֵיפַת
:
הנה
-
י'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
יח'
ג
,
ח.
גאון
-
ג':
יח'
טז
,
מט;
מש'
טז
,
יח;
איוב
מ
,
י.
וחד:
וגאון
-
מש'
ח
,
יג.
גאון
ג'
גאון
שבעת
לחם
לפני
שבר
גאון
עדה
נא
גאון
וגבה.
וחד
גאה
וגאון.
הנה
זה
-
שהרי
זה.
גאון
שבעת
לחם
-
כענין
"פן
תאכל
ושבעת...
ורם
לבבך
ושכחת
את
יי'...
ואמרת...
כחי
ועצם
ידי
עשה
לי
את
החיל
הזה"
(דב'
ח
,
יב
-
יז).
ושלות
השקט
-
מוסב
על
גאון;
לומר
,
שהיו
מתגאים
בשובע
ובשלוה
שהיה
להם.
הנה
זה.
גאון
-
גאון
היה
לה
,
שבעת
לחם
ושלות
השקט
היה
לה
-
למה
היה
לה
גאון?
לפי
שהיה
לה
שובע
לחם
ושלות
השקט.
וסמיכות
'שלוה'
אל
השקט
-
לרוב
השלום.
שבעת
-
שם
או
תואר
בפלס
"שפלת
קומה"
(יח'
יז
,
ו).
וטעם
היה
לה
-
אל
ושלות
השקט.
הנה
זה
היה
עון
סדום
וגו'
-
בזה
פרש
הנביא
הזה
מה
שכתוב
בתורה
"זעקת
סדום"
וגו'
(בר'
יח
,
כ)
,
"ובני
סדם
רעים"
וגו'
(ראה
בר'
יג
,
יג)
,
וכְדַי
הוא
לסמוך
עליו!
ודי
בזה
עֵד
נאמן
,
כי
עיקר
ספרי
הנביאים
-
לעשות
פירוש
לכל
מה
שכתב
בתורה;
וזה
ענין
יקר
,
אין
כמהו
,
ובאור
כלל
זה
אוצר
יי'
יבא.
גאון
שבעת
לחם
וגו'
-
הנה
לא
היה
עון
בידיה
לה
שבעת
לחם
וכן
שלות
השקט
,
אבל
העון
היה
כי
התגאו
בהיות
להם
כל
זה
,
וזה
עון
גדול
כמו
שיבאר
בזה
כן
,
"ותגבהין"
(בנוסחנו:
ותגבהינה;
להלן
,
נ)
,
כל
שכן
עד
שיד
עני
ואביון
לא
החזיקו.
וזה
רמז
משה
באמרו
"זעקת
סדם"
וגו'
(בר'
יח
,
כ)
,
כי
היו
העניים
צועקים
,
כמו
שכתוב
"והיה
כי
יצעק
אלי
ושמעתי"
וגו'
(שמ'
כב
,
כו);
"שמע
אשמע
צעקתו"
וגו'
(שם
,
כב).
ודי
בזה
עֵד
נאמן
לרמזי
התורה
,
רוצה
לומר
,
שהכל
רמוז
בתורה
,
כמו
שבארנו.
"זעקת"
(בר'
יח
,
כ)
-
ולא
אמר
עון
,
אבל
אמר
אחריו
"וחטאתם"
וגו'
(שם);
ובאור
זה
יותר
אוצר
יי'
יבא.
ועתה
ראה
איך
אבן
עזרא
וזולתו
מן
המפרשים
לא
יוכלו
להבין
כונת
משה
בשם
"זעקת
סדום"
,
ויחזקאל
הבין
זה
כי
היה
מקרובי
הקבלה
מפי
משה
,
לשמרם
ספרו.
ואין
ספק
אצלי
שמשה
רבנו
,
שנתן
התורה
ליהושע
ולמדוֹ
פרושה
מלה
מלה
וגזרה
גזרה
,
הנה
עשה
כן
בספר
בראשית
כמו
בספר
ויקרא;
וזכור
זה
מאד
מאד
,
ובאור
זה
יותר
אוצר
יי'
יבא.
הנה.
גאון
-
שם
נפרד
,
כמו
"חזון"
(ש"א
ג
,
א)
,
"רזון"
(יש'
י
,
טז).
וחסר
הנסמך
למלת
שבעת
,
כמו
"האהלה
שרה"
(בר'
כד
,
סז)
,
שפירושו
'האהלה
אהל
שרה';
וככה
זה:
גאון
-
גְאון
שבעת
לחם;
ופירושו:
מרבית
שבעת
לחם.
או
הם
שני
ענינים:
גאון
ושבעת
לחם
,
והעד:
"ותגבהינה
ותעשינה
תועבה"
הנאמר
אחרי
כן
(פס'
נ);
וחסר
ממנה
וי"ו
החבור
,
כמו
"אודם
פטדה"
(שמ'
כח
,
יז)
,
ועניינו
'אודם
ופטדה'.
והם
שם
,
כמו
"ברשעת
הגוים"
(דב'
ט
,
ה).
ושבעת
הוא
כענין
"שבע
גדול"
(בר'
מא
,
כט).
ושלות
השקט
-
פירושו:
על
דבר
השקט
היה
לה
שלוה.
והוא
מבעלי
הה"א
,
כי
הוי"ו
תחת
ה"א
כמנהג
אהו"י
,
ואיננה
מן
השלמים
בעבור
שמצאנו
מלת
"שָלַוְתִי"
(איוב
ג
,
כו)
,
כי
היא
מלה
זרה.
ויש
אומרים
,
כי
הוי"ו
מושכת
בעד
השקט
,
והתי"ו
תחת
ה"א
,
כמו
"ושבת
לנשיא"
(יח'
מו
,
יז);
פירושו:
'שלוה
והשקט'.
וטעם
זה
היה
-
כאומר:
זה
מעט
היה
,
שלא
הרבתה
לפשוע
כמותך;
כן
דעת
מפרשים
רבים.
והנכון
בעיני
,
כן
הפירוש:
זה
היה
עון
-
גָדול;
אחותך
-
זה
היה
העון
הקשה
בעיני
מכל
אשר
עשתה
,
שהיה
לחם
הרבה
,
ושלוה
והשקט
היה
לה
,
ולא
החזיקו
יד
עני
ואביון.
והוצרכתי
לפרש
ככה
,
בעבור
מצאנו
כתוב
"ואנשי
סדום
רעים
וחטאים
ליי'"
(בר'
יג
,
יג);
"הוציאם
אלינו
ונדעה
אותם"
(בר'
יט
,
ה);
ועם
כל
זה
רצה
לאמר
,
שלא
הרבה
לפשוע
כמוה.
גאון
שבעת
לחם
ושלוות
השקט
היה
לה
ולבנותיה
-
גאון
ושובע
של
לחם
היה
לה.
ואין
פירושו
,
שהיתה
שְׂבֵיעַת
לחם
,
אלא:
שובע
שללחם;
במשקל
"אומר"
(תה'
יט
,
ג)
-
"אִמְרַת
יי'"
(ש"ב
כב
,
לא)
,
כך:
'שובע'
,
"שבעך"
(דב'
כג
,
כה)
-
שִבְעַת
לחם.