תנ"ך - ותגבהינה
ותעשינה
תועבה
לפני
ואסיר
אתהן
כאשר
ראיתי:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽתִּגְבְּהֶ֔ינָה
וַתַּעֲשֶׂ֥ינָה
תוֹעֵבָ֖ה
לְפָנָ֑י
וָאָסִ֥יר
אֶתְהֶ֖ן
כַּאֲשֶׁ֥ר
רָאִֽיתִי:
ס
(יחזקאל פרק טז פסוק נ)
וַתִּגְבְּהֶינָה
וַתַּעֲשֶׂינָה
תוֹעֵבָה
לְפָנָי
וָאָסִיר
אֶתְהֶן
כַּאֲשֶׁר
רָאִיתִי:
ס
(יחזקאל פרק טז פסוק נ)
ותגבהינה
ותעשינה
תועבה
לפני
ואסיר
אתהן
כאשר
ראיתי:
ס
(יחזקאל פרק טז פסוק נ)
ותגבהינה
ותעשינה
תועבה
לפני
ואסיר
אתהן
כאשר
ראיתי:
ס
(יחזקאל פרק טז פסוק נ)
וְאִתרָרַבָא
וַעֲבַדָא
תוֹעֵיבָא
קֳדָמַי
וְאַגלִיתִּי
יָתְהוֹן
כְּמָא
דִגלֵי
קֳדָמָי
:
ותגבהנה
-
היא
ובנותיה
,
כמו
שמפורש
באיוב
"ארץ
ממנה
יצא
לחם"
(כח
,
ה)
,
וכל
העניין
,
עד
"שאמרו:
נשכח
תורת
רגל
מארצינו
,
שאין
באין
אלא
לחסרינו"
(ראה
תנח'
אחרי
מות
א;
במ"ר
ט
,
כד).
ואסיר
אתהן
כאשר
ראיתי
-
דרכם
,
כעניין
שנאמר
בסדום
"ארדה
נא
ואראה"
וגו'
(בר'
יח
,
כא).
ואסיר
אתהן
כאשר
ראית
(בנוסחנו:
ראיתי).
ותצדקי
את
אחותך
-
שהרבית
לפשוע
ולעשות
מהן;
מעשים
מכוערים
מאחותך
,
שנראו
מעשיה
מתוקנין
כנגד
מעשיך.
ותגבהינה
-
כמו
'ותגבהנה'
,
אלא
בא
כן
לְזַוֵג
המלות
מפני
מלת
תעשינה.
או
יאמר
כן
גם
בלא
זווג
,
כמו
"תבאנה"
ו"תבואינה"
(יר'
ט
,
טז).
ואמר
ותגבהינה
,
לשון
רבות
,
על
סדום
ובנותיה
שזכר
(לעיל
,
מט).
ויהיה
פירוש
ואסיר
אתהן
-
שהשחתי
העם
והערים
כולם
,
כי
הפכתי
אותם
שלא
יהיה
שם
יישוב;
זהו
ואסיר.
או
יהיה
פירוש
ותגבהינה
-
על
סדום
ועל
שומרון
שזכר
(לעיל
,
מו)
,
ויהיה
פירוש
ואסיר
-
זאת
בגלות
וזאת
בהשחתה.
ופירוש
כאשר
ראיתי
-
כמו
שנראה
לי
כי
משפטם
כן.
או
פירוש
כאשר
ראיתי
-
כמו
שאמר
בסדום
"ארדה
נא
ואראה"
(בר'
יח
,
כא).
והנכון
,
כי
פירוש
ותגבהינה
ואסיר
אתהן
-
על
סדום
ובנותיה
,
כי
זכר
סדום
בפרט
(לעיל
,
מח
-
מט)
אחר
שזכר
אותה
בכלל
עם
שומרון
(לעיל
,
מו);
וכן
פרט
אחר
זה
שמרון
ואמר:
ושמרון.
מהנה
-
משמרון
ובנותיה.
ותצדקי
את
אחותיך
-
כשאדם
רואה
כל
תועבותיך
,
חושב
אותן
צדיקות
כנגד
מעשיך
הרעים
,
כאלו
את
שמת
אותן
צדיקות.
אחותך
-
כתוב
לשון
יחידה
,
וקרי
אחותיך
,
לשון
רבות;
הכתוב
-
על
שמרון
,
והקרי
-
על
שמרון
וסדום.
עשיתי
-
כתוב
ביו"ד
יתירה.
ותגבהין
(בנוסחנו:
ותגבהינה)
ותעשינה
תועבה
לפני
-
אין
זה
כטעם
תועבות
רבות
,
כי
אם
כן
,
מה
היה
זה
המיעוט
שעשו
בערך
לישראל?
אבל
כל
עצם
עונם
היה
הגאון
והגַבהוּת
,
ואחת
מתולדות
זה
היה
כי
"יד
עני
ואביון
לא
החזיקה"
(לעיל
,
מט);
ואולם
הגאות
מצד
עצמו
הוא
חסרון
גדול
בנפש
,
והוא
דבר
נתעב
לפני
השם
,
כמו
שמפורסם
בכל
הספרים
,
ובפרט
"גאה
וגאון"
וגו'
"שנאתי"
(מש'
ח
,
יג);
ולכן
אמרוֹ
ותעשינה
תועבה
הוא
פירוש
גדול
אל
ותגבהינה
,
וכאלו
אמר:
ותגבהינה
,
וזה
תועבה
לפני.
וגם
באור
זה
אוצר
יי'
יבא.
ותגבהינה
-
דמו
העברים
קריאתה
למלת
ותעשינה
בעבור
צחות
,
כמנהגם
במלות
אחרות
זולתה
,
כמו
"ומוצאיו
ומובאיו"
(יח'
מג
,
יא);
ומשפטה
להיות
'תגבַּהְנה'
,
כמו
"תשלחנה"
(שו'
ה
,
כו);
"תכרענה"
(איוב
לט
,
ג);
כי
היא
מן
השלמים
,
ומלת
ותעשינה
-
מהנחים
באחרית;
ושניהם
פעלים
לשעבר
לנקבות
רבות
,
שלא
לנוכח.
ופירושו:
כאשר
גבהו
ועשו
תועבה
,
שלא
החזיקו
"יד
עני
ואביון"
(לעיל
,
מט)
,
הסירותי
אתהן
מלפני
כאשר
ראיתי
זאת
התועבה;
והוא
מפורש
בתורה:
"ויי'
המטיר
על
סדום
ועל
עמורה
גפרית
ואש"
(בר'
יט
,
כד).
ותגבְּהֶינה
ותעשינה
-
נשתנו
התנועות;
שהיה
ראוי
להיות
'ותגבַּהְנה'
-
פתח
בבי"ת
ושבא
בה"א
,
ובא
שבא
בבי"ת
וצירי
(לפנינו:
סגול)
בה"א.