תנ"ך - ושבתי
את־שביתהן
את־שבית
שבות
סדם
ובנותיה
ואת־שבית
שבות
שמרון
ובנותיה
ושבית
ושבות
שביתיך
בתוכהנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְשַׁבְתִּי֙
אֶת־שְׁבִ֣יתְהֶ֔ן
אֶת־שְׁב֤יּת
שְׁב֤וּת
סְדֹם֙
וּבְנוֹתֶ֔יהָ
וְאֶת־שְׁב֥יּת
שְׁב֥וּת
שֹׁמְר֖וֹן
וּבְנוֹתֶ֑יהָ
וּשְׁב֥יּת
וּשְׁב֥וּת
שְׁבִיתַ֖יִךְ
בְּתוֹכָֽהְנָה:
(יחזקאל פרק טז פסוק נג)
וְשַׁבְתִּי
אֶת־שְׁבִיתְהֶן
אֶת־שְׁביּת
שְׁבוּת
סְדֹם
וּבְנוֹתֶיהָ
וְאֶת־שְׁביּת
שְׁבוּת
שֹׁמְרוֹן
וּבְנוֹתֶיהָ
וּשְׁביּת
וּשְׁבוּת
שְׁבִיתַיִךְ
בְּתוֹכָהְנָה:
(יחזקאל פרק טז פסוק נג)
ושבתי
את־שביתהן
את־שבית
שבות
סדם
ובנותיה
ואת־שבית
שבות
שמרון
ובנותיה
ושבית
ושבות
שביתיך
בתוכהנה:
(יחזקאל פרק טז פסוק נג)
ושבתי
את־שביתהן
את־שבית
שבות
סדם
ובנותיה
ואת־שבית
שבות
שמרון
ובנותיה
ושבית
ושבות
שביתיך
בתוכהנה:
(יחזקאל פרק טז פסוק נג)
וַאֲתֵיב
יָת
עַמְהוֹן
לְהוֹן
יָת
עַמָא
דִסדֹם
וְכַפרָנַהָא
יָת
עַמָא
דְשׁוֹמְרוֹן
וְכַפרָנַהָא
וַאֲתֵיב
גָּלוּת
עַמִיך
בֵּינֵיהוֹן
:
שבות
דכתיב
שבית
-
ו':
יר'
מט
,
לט;
יח'
טז
,
נג
(שלוש
פעמים);
לט
,
כה;
איוב
מב
,
י.
(וחד:
חילוף
(שבית
דכתיב
שבות):
תה'
ה
,
ב).
שביתהן
-
ל';
שבית
-
ו'
ק';
שבית
-
ו'
ק';
ושבית
-
ו'
ק';
שביתיך
-
ל';
בתוכהנה
-
ל'.
את
שבות
סדום
-
ארפא
את
הארץ
מגפרית
ומלח
,
ואושיב
בה
יושבים.
[בתוכהנה
-
כמו
'בתוכן'.]
את
שבות
סדם
-
שתתישב
ארצה
עוד.
ושבתי
את
שביתהן
-
כלם
בזה
הפסוק
שבית
,
כתוב
ביו"ד
,
וקרי
שבות
,
בו"ו
ובשורק.
שביתהן
,
שביתך
-
כתוב
וקרי
בחירק
וביו"ד.
בתוכהנה
-
מלה
מורכבת
מן
יחידה
ורבות
,
כי
ליחידה
יאמר
'בתוכה'
,
ולרבות:
'בתוכן'
,
ובתוספת
ה"א:
'בתוכנה'.
וטעם
ההרכבה
-
כי
'בתוכה'
רוצה
לומר:
בתוך
שבית
שמרון
,
כי
הם
עם
אחד
,
וכיון
שסדום
שכנה
להן
אמר:
'בתוכן'.
ופסוק
זה
תשובה
למינים
ולנוצרים
,
שאומרים
שעתידות
הנחמות
כבר
עברו
,
והנה
סדום
היום
עדיין
בהפכתה
כמו
שהיתה
,
ולא
שבה
יישוב
עדיין.
את
שבות
סדום
ובנותיה
-
די
בזה
הנביא
עדות
ופירוש
לענין
סדום
,
שאולי
היה
בקצת
דומה
לענין
נינוה
,
ואם
נכון
גם
זה
מצד
אחד;
וגם
בענין
המבול
יתכן
שהיה
קצת
זה
הענין;
והכל
אוצר
יי'
יבא.
ואת
שבות
שמרון
ובנותיה
-
כי
בבנין
בית
שני
אין
ספק
ששבו
רבים
מעשרת
השבטים
,
ויש
בו
רבים
מעם
שומרון
וגבולם.
וגם
לא
שבו
כל
בני
יהודה
,
אבל
המעט
והפחותים
מהם
,
והעד
מה
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(קידושין
סט
,
ב):
לא
עלה
עזרא
מבבל
עד
שעשאה
כסלת
נקיה;
אם
כן
על
זה
המעט
והפחות
אמר
יחזקאל
בכאן:
ושבות
שבותיך
(בנוסחנו:
שביתיך)
וגו'.
וכמו
זה
נהג
ישעיה
וירמיה
,
וכבר
קדם
לנו
באור
זה
(ראה
הקדמותיו
לישעיה
ולירמיה);
ובכלל
,
כי
כל
הנביאים
פה
אחד
וענין
אחד
ודרך
אחד
לכלם.
והבן
זה
,
ובאור
זה
עוד
אוצר
יי'
יבא.
ושבתי
-
פעל
יוצא
,
כמו
"והשיבותי"
(במ'
כב
,
ח)
,
כי
מלת
'שב'
-
פעמים
יוצאה
ממקומה
ופעם
שבה
אליו;
וכמוהו
"הנני
שב
שבות
אהלי
יעקב"
(יר'
ל
,
יח);
"ושב
יי'
אלהיך
את
שבותך"
(דב'
ל
,
ג).
ומלת
שביתהן
-
בשקל
"ברית"
(בר'
ט
,
יג)
,
וכמוהו
"ובנותיו
בשבית"
(במ'
כא
,
כט);
ומלת
שבות
-
בשקל
"פדות"
(תה'
קיא
,
ט);
"זנות"
(הו'
ד
,
יא);
והם
שני
שמות
בפירוש
אחד.
ובנותיה
-
פירושו:
וכפריה
,
כי
העיר
כאם
והכפרים
כבנות.
שביתיך
-
שם
על
לשון
רבים
בלי
צורך
,
כאשר
הזכרתי
(לעיל
,
לא).
בתוכהנה
-
כמו
'בתוכן'
,
ונכנסו
בה
שני
ה"אין
,
כאשר
נכנסו
במלת
"לכלהנה"
(מ"א
ז
,
לז).
והפירוש:
ואם
נגלו
כבר
,
הנני
עתיד
להשיב
שבותן
אחרי
אשר
נקמתי
מהם
,
וגם
שבותך
אשיב
,
שתשבי
בתוכן
כבתחלה.
והענין:
אע"פ
שחטאת
יותר
מהן
,
אשיב
שבותך
ממך.
וטעם
בתוכהנה
-
בעבור
כי
היא
ממוצעת
ביניהן
,
כענין
שנאמר
"שמרון
היושבת
על
שמאלך
,
סדום
היושבת
מימינך"
(ראה
לעיל
,
מו).
ושבתי
את
שביתהן
-
אע"פ
שהוא
'קל'
,
יוצא
באחר;
ודומה
לו
"ושב
יי'
אלהיך
את
שבותך"
(דב'
ל
,
ג).
והיה
מתנבא
הנביא:
עתיד
הבורא
להשיב
שביתהם.
ושבות
שבותיך
(בנוסחנו:
שביתיך)
בתוכהנה
-
שסדום
היא
לימינה
,
ושמרון
-
לשמאלה
,
והיא
באמצע.