תנ"ך - כי
כה
אמר
אדני
ה'
ועשית
ועשיתי
אותך
כאשר
עשית
אשר־בזית
אלה
להפר
ברית:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּ֣י
כֹ֤ה
אָמַר֙
אֲדנָ֣י
יְהֹוִ֔ה
וְעָשִׂ֥יתִ
וְעָשִׂ֥יתִי
אוֹתָ֖ךְ
כַּאֲשֶׁ֣ר
עָשִׂ֑ית
אֲשֶׁר־בָּזִ֥ית
אָלָ֖ה
לְהָפֵ֥ר
בְּרִֽית:
(יחזקאל פרק טז פסוק נט)
כִּי
כֹה
אָמַר
אֲדנָי
יְהֹוִה
וְעָשִׂיתִ
וְעָשִׂיתִי
אוֹתָךְ
כַּאֲשֶׁר
עָשִׂית
אֲשֶׁר־בָּזִית
אָלָה
לְהָפֵר
בְּרִית:
(יחזקאל פרק טז פסוק נט)
כי
כה
אמר
אדני
ה'
ועשית
ועשיתי
אותך
כאשר
עשית
אשר־בזית
אלה
להפר
ברית:
(יחזקאל פרק טז פסוק נט)
כי
כה
אמר
אדני
יהוה
ועשית
ועשיתי
אותך
כאשר
עשית
אשר־בזית
אלה
להפר
ברית:
(יחזקאל פרק טז פסוק נט)
אֲרֵי
כִדנָן
אֲמַר
יְיָ
אֱלֹהִים
וְאַתפְּרַע
מִנִיך
כְּמָא
דַעֲבַדתּ
דְּבַסַרתּ
עַל
מוֹמֵי
לְאַשׁנָאָה
קְיָם
:
כי
כה
אמר
אדני
יי'
-
י"ג:
ראה
יח'
יד
,
כא.
אותך
-
י"ו
מלא
לשון
נקבה:
ראה
לעיל
,
ד.
ועשיתי
אותך
וגו'
-
ועשיתי
לך
רעה
כגמולך
אשר
עשית
,
אשר
בזית
אלה
וגו'
-
אותה
שקבלת
עליך
בחורב:
"לעברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו"
(דב'
כט
,
יא);
אך
לא
אפיר
אני
את
הברית
מלזוכרו
,
כי
אין
אני
כמותך.
ועשיתי
אותך
כאשר
עשית
אשר
בזית
אלה
להפר
ברית
-
שלא
שמרת
בריתי;
כאשר
באתי
אתך
בברית
ונשבעתי
לך
,
וגם
את
נשבעת
לי
,
כשם
שאמר
למעלה
"ואשבע
לך
ואבוא
בברית
אותך
נאם
יי'"
(לעיל
,
ח)
-
כביכול
כבני
אדם
שנשבעין
זה
לזה
ומתחברין
ביחד;
ואת
הפרת
את
בריתי.
וזכרתי
אני
את
בריתי
אתך
בימי
נעורייך
-
כלומר:
את
בזית
אלה
להפר
ברית
,
אבל
אני
אשמור
בריתי
שכרתי
אותך
בימי
נעורייך
-
בהיותם
במצרים
,
והקימותי
לך
ברית
עולם
-
וקיימתי
עמך
ברית
,
שלא
להפר
בריתי
אתכם
לעולם.
אשר
בזית
אלה
-
אלת
תוכחתי
,
להפר
את
בריתי.
גם
אני
אעשה
לך
כלה
ולא
אשמר
לך
חסד
וברית
,
אבל
לא
לכלות.
וכן
חיבור
המקראות:
ועשיתי
לך
כאשר
עשית
,
להסיר
גם
אני
חסדי
ובריתי
מעמך
,
אלא
שאזכור
אני
-
מעצמי
,
בשביל
כבוד
שמי
,
את
בריתי
שאותך
בימי
נעוריך
,
שלא
לכלותך
בארץ
אויביך
(ע"פ
וי'
כו
,
מד)
,
ואקיים
לך
ברית
עולם
-
קדמונית
,
"ברית
ראשונים
אשר
הוצאתי
אתם
מארץ
מצרים"
(וי'
כו
,
מה).
כי
כה
אמר
יי'
אלהים.
ועשית
אותך
-
כתוב
,
ועשיתי
-
קרי.
הכתוב
,
כי
את
גרמת
מה
שעשיתי
לך
,
אשר
בזית
אלה
להפר
ברית
,
כמו
שכתוב
"לעברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו"
(דב'
כט
,
יא).
ובהר
סיני
הוא
שכרת
ברית
עמהם
,
ונאמר
"לא
את
אבותינו
כרת
יי'
את
הברית
הזאת
כי
אתנו"
(דב'
ה
,
ג)
,
ונאמר
"לנו
ולבנינו
עד
עולם
לעשות
את
כל
דברי
התורה
הזאת"
(דב'
כט
,
כח).
כי
כה
אמר
יי'
אלהים
ועשיתִ
וגו'
-
הטעם:
אני
תחלה
אעשה
אותך
כאשר
עשית
,
כלומר:
כי
הפרת
את
בריתך
אתי
,
וגם
אם
אפר
את
בריתי
אתך
ואעשה
רע
לך
,
אבל
אחר
כן
אשוב
להקים
הברית
וגו'.
כי
אלו
צודקים
יחד
בשני
זמנים
,
וזה
כאלו
אמר:
כי
על
מנת
כן
נעשה
נדרי
ובריתי
הראשון;
וכן
אמר
ירמיה
"ושלמתי
ראשונה"
וגו'
(יר'
טז
,
יח).
ובאור
זה
בכלל
אוצר
יי'
יבא.
כי
כה
-
הפירוש:
אגמלך
כאשר
אמרת.
ומלת
אותך
-
כמו
'עמך'
,
ורבים
כן.
וטעם
אשר
בזית
-
כענין
"והקללה
אם
לא
תשמעון"
(ראה
דב'
יא
,
כח)
,
כי
לא
יראת
מהקללות
להפר;
כי
כל
המצות
הם
באָלָה.
ויתכן
שיחסר
ממלת
להפר
וי"ו
,
ומלת
בזית
מושכת
בעד
ברית
,
וכן
פירושו:
אשר
בזית
אלה
ולהפר
ברית
בזית.
גם
שיתכן
שיחסר
הוי"ו
ממלת
ברית
,
והם
שני
העניינים:
האלה
והברית
שעברת
בהם
,
כענין
שנאמר
"לעברך
בברית
יי'
אלהיך
ובאלתו"
(דב'
כט
,
יא).
ועשיתי
אותך
,
כשאנקום
ממך
,
כאשר
עשית
אַת
,
שבזית
אלה
להפר
בריתי;
אבל
מכל
מקום
,
אחרי
שאייסר
אותך
בגלות
,
וזכרתי
את
בריתי
שכרתי
אותך
בימי
נעורייך
,
כשנתתי
לך
את
התורה
,
והקימותי
לך
אותו
ברית
עולם.