תנ"ך - וזכרתי
אני
את־בריתי
אותך
בימי
נעוריך
והקימותי
לך
ברית
עולם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְזָכַרְתִּ֨י
אֲנִ֧י
אֶת־בְּרִיתִ֛י
אוֹתָ֖ךְ
בִּימֵ֣י
נְעוּרָ֑יִךְ
וַהֲקִימוֹתִ֥י
לָ֖ךְ
בְּרִ֥ית
עוֹלָֽם:
(יחזקאל פרק טז פסוק ס)
וְזָכַרְתִּי
אֲנִי
אֶת־בְּרִיתִי
אוֹתָךְ
בִּימֵי
נְעוּרָיִךְ
וַהֲקִימוֹתִי
לָךְ
בְּרִית
עוֹלָם:
(יחזקאל פרק טז פסוק ס)
וזכרתי
אני
את־בריתי
אותך
בימי
נעוריך
והקימותי
לך
ברית
עולם:
(יחזקאל פרק טז פסוק ס)
וזכרתי
אני
את־בריתי
אותך
בימי
נעוריך
והקימותי
לך
ברית
עולם:
(יחזקאל פרק טז פסוק ס)
וּדכִרנָא
אֲנָא
יָת
קְיָמִי
דְּעִמִיך
בְּיוֹמֵי
קְדַם
וַאֲקַיֵים
לִיך
קְיָם
עָלַם
:
אותך
-
י"ו
מלא
לשון
נקבה:
ראה
לעיל
,
ד.
והקימותי
-
ג'
מלא:
יח'
טז
,
ס;
דה"א
יז
,
יא;
דה"ב
ז
,
יח.
והקימותי
ג'
מל'
וזכרתי
אני
והיה
כי
מלאו
ימיך
את
כסא
מלכותך.
בריתי
אותך
-
ל';
והקימותי
-
ג'
מל'.
וזכרתי
אני
את
בריתי
-
אשר
היה
עמך
בימי
נעורייך.
ועשיתי
אותך
כאשר
עשית
אשר
בזית
אלה
להפר
ברית
-
שלא
שמרת
בריתי;
כאשר
באתי
אתך
בברית
ונשבעתי
לך
,
וגם
את
נשבעת
לי
,
כשם
שאמר
למעלה
"ואשבע
לך
ואבוא
בברית
אותך
נאם
יי'"
(לעיל
,
ח)
-
כביכול
כבני
אדם
שנשבעין
זה
לזה
ומתחברין
ביחד;
ואת
הפרת
את
בריתי.
וזכרתי
אני
את
בריתי
אתך
בימי
נעורייך
-
כלומר:
את
בזית
אלה
להפר
ברית
,
אבל
אני
אשמור
בריתי
שכרתי
אותך
בימי
נעורייך
-
בהיותם
במצרים
,
והקימותי
לך
ברית
עולם
-
וקיימתי
עמך
ברית
,
שלא
להפר
בריתי
אתכם
לעולם.
אשר
בזית
אלה
-
אלת
תוכחתי
,
להפר
את
בריתי.
גם
אני
אעשה
לך
כלה
ולא
אשמר
לך
חסד
וברית
,
אבל
לא
לכלות.
וכן
חיבור
המקראות:
ועשיתי
לך
כאשר
עשית
,
להסיר
גם
אני
חסדי
ובריתי
מעמך
,
אלא
שאזכור
אני
-
מעצמי
,
בשביל
כבוד
שמי
,
את
בריתי
שאותך
בימי
נעוריך
,
שלא
לכלותך
בארץ
אויביך
(ע"פ
וי'
כו
,
מד)
,
ואקיים
לך
ברית
עולם
-
קדמונית
,
"ברית
ראשונים
אשר
הוצאתי
אתם
מארץ
מצרים"
(וי'
כו
,
מה).
וזכרתי
אני
את
בריתי
אותך
בימי
נעוריך
-
את
הפרת
בריתי
,
אבל
אני
אזכרנו
עוד
ולא
אפירנו
,
הוא
הברית
שהיה
לי
אתך
בימי
נעורייך
,
והוא
מעמד
הר
סיני;
כי
מה
שהיו
ישראל
במצרים
עד
שבאו
לארץ
נקראו
'ימי
נעורים'.
והקימותי
לך
ברית
עולם
-
כמו
שקיבלת
אותו
עד
עולם
,
כמו
שכתוב
"לנו
ולבנינו
עד
עולם"
(דב'
כט
,
כח)
,
כן
אקימנו
עוד
ברית
עולם
,
שלא
יהיה
לו
הפסק;
וזה
יהיה
אחר
שתקבלי
ענשך
,
ותזכרי
את
דרכיך
ותכלמי
מהם
(ראה
להלן
,
סא).
כי
כה
אמר
יי'
אלהים
ועשיתִ
וגו'
-
הטעם:
אני
תחלה
אעשה
אותך
כאשר
עשית
,
כלומר:
כי
הפרת
את
בריתך
אתי
,
וגם
אם
אפר
את
בריתי
אתך
ואעשה
רע
לך
,
אבל
אחר
כן
אשוב
להקים
הברית
וגו'.
כי
אלו
צודקים
יחד
בשני
זמנים
,
וזה
כאלו
אמר:
כי
על
מנת
כן
נעשה
נדרי
ובריתי
הראשון;
וכן
אמר
ירמיה
"ושלמתי
ראשונה"
וגו'
(יר'
טז
,
יח).
ובאור
זה
בכלל
אוצר
יי'
יבא.
וזכרתי
-
הטעם:
אם
תשכחי
את
בריתי
,
לא
אהיה
כמוך
שאשכחנה
מלזכור.
וטעם
ימי
נעוריך
-
יצאת
ממצרים;
כי
אז
קבלו
התורה;
וזה
טעם
ברית
עולם
-
שהיה
מקדם.
ויתכן
לפרש
והקימותי
לך
ברית
-
עולם
,
ותהיה
מלת
ברית
'מוכרתת'.
ועשיתי
אותך
,
כשאנקום
ממך
,
כאשר
עשית
אַת
,
שבזית
אלה
להפר
בריתי;
אבל
מכל
מקום
,
אחרי
שאייסר
אותך
בגלות
,
וזכרתי
את
בריתי
שכרתי
אותך
בימי
נעורייך
,
כשנתתי
לך
את
התורה
,
והקימותי
לך
אותו
ברית
עולם.